Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en -strategie
Bedrijfspresentatie Promavise
Aanzet tot strategisch denken
Het maken van een PR/Marketingplan
Markt en marktvormen.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Oplossingsstrategieën
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoeveelheidsaanpassing I
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Detailhandelsmarketing
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
 A-94 A-94.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Ondernemen moet je doen
50.
Het geheel van vraag en aanbod
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Midden in de wereld:.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
relatief marktaandeel
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Verkoopt en handelt verkoop af
Marktvormen.
Marktgedrag.
Verkoop De klant.
Marktgedrag.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus J. Kamphuis AOC Oost 2017

Wat gaan we doen? Huiswerk bespreken Koopgedrag en marktaandeel PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

OPDRACHT Opdracht 3;   In welke behoefte wordt voorzien met het product dat je in je opdracht hebt gebruikt? Waar staat het product in de behoeftenpiramide van Maslow? Door welk product kan de wens naar jouw product worden vervangen? Maak een SWOT-Analyse van jouw product (kan dus je stagebedrijf zijn)

Fasen in het koopproces Communicatiegedrag: Bewustwording van de behoefte Zoeken naar informatie Koopgedrag: Vergelijken van alternatieven De aankoop Het gebruik Gevoelens na de aankoop

Koopinspanning Impulsaankopen (unsought goods) Routineaankopen (convenience goods) Zorgvuldige aankopen (shopping goods) Homogeen (prijs is belangrijkst) Heterogeen (eigenschappen zijn belangrijkst) Uitzonderlijke aankopen (specialty goods)

Marktvormen Monopolie 1 Oligopolie paar Marktvorm: Aantal aanbieders: Monopolie 1 Oligopolie paar Monopolistische concurrentie veel verschillende wensen, dezelfde behoefte verbijzondering o.b.v. kwaliteit, merk Volledige concurrentie veel = volledige mededinging (vrijwel) identieke producten

Volkomen concurrentie Welke marktvorm? Veel aanbieders Homogeen product Volkomen concurrentie

Oligopolie Welke marktvorm? -een paar aanbieders -ze beheersen de markt -ze houden elkaar goed in de gaten Oligopolie

Welke marktvorm? Amaliaplein Almelo Willem de Vierde ‘t Hookhoes Shamrock Monopolistische concurrentie -Veel aanbieders -heterogene producten

Monopolie Welke marktvorm? -1 aanbieder -Dit bedrijf kan veel winst maken -prijs wordt bepaald door dit bedrijf Monopolie

Welke marktvorm? In welke van de vier marktvormen zit de belevingsboerderij?

Marktaandeel Hoe groot ben je in verhouding tot je concurrenten? Wordt uitgerekend per productcategorie: Omzet in je verzorgingsgebied = aantal klanten  gemiddelde besteding per jaar

Doelen voor marktaandeel Groter marktaandeel = voordelen van schaalvergroting https://www.youtube.com/watch?v=68Vf53-nAiE&feature=related Marktleider Kan de prijs bepalen Kleiner bedrijf (niche) Vaak stabieler bij economische tegenwind

PRODUCT-LEVENS-CYCLUS

Boston-Analyse Deze foto van Onbekende auteur is gelicentieerd onder CC BY-SA

Portfolio matrix Sterren + Vraagtekens – Melkkoeien +++ Dogs + ontwikkelen zich tot Cash Cows leveren weinig geld op Melkkoeien +++ ontwikkelen zich tot Dogs leveren veel geld op Vraagtekens – ontwikkelen zich tot Stars kosten geld Dogs + krijgen nauwelijks aandacht en verdwijnen op den duur leveren weinig of geen geld op

Productlevenscyclus en winst

Product-levens-cyclus Volwassenheid Groei Verval Introductie Strategie: Pionierend Concurrerend Handhavend

Pionierende marketing Klanten informeren Feiten opsommen Gratis proefmonsters verstrekken Demo’s in winkels Prijs is minder belangrijk Distributeurs zoeken Winkelpersoneel informeren/instrueren

Concurrerende marketing Nadruk op de voordelen t.o.v. concurrent Kwaliteit Prijs Aansprekende merkidentiteit Vleugje humor Service verbeteren

Handhavende marketing Klanten behouden Relatie met klant verstevigen Herinneringsmarketing Productverbeteringen doorvoeren

Innovatietheorie van Rogers Omzet Verzadiging

Positioneringsstrategie De plaatsing van het product in de gedachten van de klant Selecteer je klantengroep Doelmarktsegment Ontwerp je positioneringsstrategie Voordelen voor de klant U.S.P. (unique selling point) Bewijs en onderscheiding Test of je klanten het snappen Herschrijf je positioneringsstrategie Een doelmarktsegment ontstaat door eerst te onderkennen dat verschillende groepen, of segmenten, van de markt verschillende behoeften en wensen hebben.

Opdracht voor volgende les Omschrijf wat de volgende woorden betekenen: Inkoopcombinatie Vrijwillig filiaalbedrijf Concessionair Franchising Coöperatie