Dag voor gelijk loon v/m

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Journée d'étude - 3 décembre Werkpistes: Algemeen Algemeen: •De gendermainstreaming charter ondertekent door de sociale partners in Dit bepaalt.
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
De samenstelling van de loonkloof
Infosessie betaald educatief verlof BEV
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Combinatie werk en gezin
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
“U bent in goede handen”
Verzuim de zorg om talent niet
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
10. Ontslagrecht.
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Doel -werkervaring; -volledige opbouw sociale zekerheids-rechten.
confederale studiedienst ACV- Nathalie Diesbecq
Barbara Gijsbers Anita Legtenberg Dr. I. Mesters
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Gelijk loon voor gelijk werk1 Gelijk loon voor gelijk werk Situatie : Vrouw verdient bruto minder dan man in gelijke functie met gelijke anciënniteit Vraagstelling.
De loonverschillen tussen mannen en vrouwen: decompositie Tom Vandenbrande (HIVA) m.m.v. Sem Vandekerckhove, Caroline Vermandere, Luc Sels, Jeroen Delmotte.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Wat is een campagne? Kort gezegd; een campagne is het ondernemen van acties en eventueel producten uitdelen om een product, idee of persoon te promoten.
KROKETTEN Voorzitter; Senem Ontwerper; Devin Notulist; Dianne Materiaal; Fabian.
WERK Pagina 116 t/m 130.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
Hoe moet ik mijn loonstrookje lezen?
Karst Hoogsteen & Tim Joosten.  Werkgevers van bedrijven waar de medewerkers muziek luisteren die onbedoeld ook door de omgeving gehoord kan worden (bijvoorbeeld.
De balans in combinatie met BATEN en LASTEN
Iedereen gebruikt social media.
1 jaar Bourgeois en Michel
Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen. Arbeidsrecht - Hoofdstuk 8 Betaalde feestdagen 2 Toepassingsgebied Bedoeling van de feestdagenwet – Verbieden van tewerkstelling.
1 jaar Bourgeois en Michel De werknemers en gezinnen betalen het gelag Grote bedrijven en miljonairs ontspringen de dans.
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Aantekeningen Hoofdstuk 1
HBO-Monitor en NAE: Wat kan je daarmee als onderwijsinstelling?
22 dagen x 8 uur = 176 uren Maandloon, 12 maanden per jaar. Een kalendermaand bevat gemiddeld 22 werkdagen Bruto salaris. Naast dit deel draagt de werkgever.
#GENOEG 20 mei 2016 Gemeenschappelijk vakbondsfront onderwijs.
B ESTRIJDING VAN DE LOONKLOOF TUSSEN MANNEN EN VROUWEN Valérie Jadoul – Directrice Dienst Ondernemingen ABVV Kristel Debacker – Adviseur Dienst Ondernemingen.
stappen 1.Bewegen Vlamingen voldoende? 2.Waarom regelmatig bewegen? 3.Hoeveel bewegen? 4.Waarom ‘ stappen’ implementeren? 5.Hoe implementeren?
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
V a k b o n d e n d r u k o p S. A f r i k a m i j n w e r k e r s e i n d e s t a k i n g.
De Vrouwen beweging Deel 2. Wat we gaan doen Dolle Mina De tegenreacties Wat is er bereikt Maken laatste opdrachten.
Fairtrade Gemeente [naam presentator invullen] [datum invullen]
Gebruik van RSZ-gegevens in Nationale en Regionale rekeningen Brussel, Monica Maeseele.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De index … …niets meer dan een cijfer ?. Consumptieprijsindex de prijsevolutie van goederen en diensten consumptie gezinnen indexkorf stijging prijzen.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Werken aan Werkbaar Werk – Voedingsindustrie
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Startersbaan voor jongeren?
Campagne taalvaardigheid
De twee cabarettheaters van Den Haag steken hun nek uit
Republikeinse Mitt Romney zegt dat hij ten gunste van abortus in gevallen van verkrachting, incest en de gezondheid en het leven van de moeder. De presidentiële.
PENSIOENAFBRAAK N-VA/MR uitgelegd
Vrouwen eisen gelijke behandeling
ACOD Tram – Bus – Metro (TBM)
Oud klantenbestand Weinig nieuwe klanten
4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)
Vmbo 2 economie Waarom werken?
Actievoeren: Wat levert het op
ACV VOEDING EN DIENSTEN | CACAO
Informatieblad van BBTK Inbev Leuven
Pensioenhervorming regering-Michel
Presentatie: Gender en seksualisering
Cijfers Jaarverslag René Roex Directeur Dienstencentrum ‘t Klavertje.
NS ONLINE SERVICE DE KLANT CENTRAAL EN 24/7 BEREIKBAAR
22 dagen x 8 uur = 176 uren Maandloon, 12 maanden per jaar. Een kalendermaand bevat gemiddeld 22 werkdagen Bruto salaris. Naast dit deel draagt de werkgever.
SterrenrestaurantNeuf Mille Gent
§2.3 De sociale kwestie In deze presentatie leer je over:
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

Dag voor gelijk loon v/m 13/03/2016 03/2016

Inhoud Dag gelijk loon / EPD Loonkloof EDP indicator 4. Oorzaken loonkloof 5. Aanbevelingen 6. Boodschap 7. Campagnebeeld 8. Campagnemateriaal 9. Acties

1. Equal Pay Day Equal Pay Day ? Geen loongelijkheid tussen vrouwen en mannen Jaarlijks: EPD, de dag voor gelijk loon Eerste EPD: 31 maart 2005 2016: 12e editie

1. Equal Pay Day Equal Pay Day Dag tot wanneer vrouwen langer moeten werken om hetzelfde te verdienen als mannen verdienden het afgelopen jaar.

2. Loonkloof   1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 nieuw Vrouwen 1639 1719 1806 1834 1932 2049 2106 2130 2242 2343 2405 2471 2526 2553 ( €) Mannen 2283 2338 2440 2462 2592 2677 2720 2756 2783 2909 2999 3071 3132 3174 3201 €) Loonkloof 28% 26% 25% 24% 23% 22% 21% 20% Brutomaandlonen van voltijds + deeltijds werkenden in de privésector

3. EPD indicator en datum vrouwen verdienen gemiddeld 20% minder per jaar dan mannen ↓ om te verdienen wat een man verdient in 1 jaar tijd moeten vrouwen dus langer werken 20% van 366 dagen = 73 bijkomende dagen vrouwen moeten dus 2 maanden en 13 dagen langer werken  Equal pay Day valt dit jaar op zondag 13 maart 2016

Maar …   2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Nieuw Vrouwen 12,56 12,88 13,14 14,15 14,38 15 15,48 16,11 16,6 17,1 17,82 18,32 18,67 (€) Mannen 14,73 14,89 15,6 16,25 16,68 16,93 17,36 18 18,38 18,81 19,19 19,53 19,74 Loonkloof 15% 14% 16% 13% 11% 10% 9% 7% 6% 5% Loonkloof in bruto uurlonen van voltijds werkenden in de privésector

Segregatie (horizontaal + verticaal) Studiekeuze Loopbaanverloop 4. Oorzaken loonkloof Verklaarde oorzaken: Deeltijds werk Segregatie (horizontaal + verticaal) Studiekeuze Loopbaanverloop Gezinssituatie Loononderhandeling Onverklaarde oorzaken: Hardnekkige stereotypen / pure discriminatie?

Aan de werkgevers zeggen wij 5. Aanbevelingen / eisen Aan de werkgevers zeggen wij fulltime jobs + uitbreiding deeltijdse uurroosters voor vrouwen vaste arbeidsuren gezinsvriendelijke arbeidsorganisatie keer flexibiliteit om in werkbaar werk correcte evaluatie sociale balans, tweejaarlijks analyserapport van de bezoldigingen + een écht actieplan om de loonkloof v/m te dichten

Aan de overheden zeggen wij 5. Aanbevelingen / eisen Aan de overheden zeggen wij voldoende, kwaliteitsvolle en betaalbare opvanginfrastructuur effectieve toepassing loonkloofwet in alle bedrijven en sectoren geen halvering IGU van deeltijdsen meer i.p.v. minder gelijkgestelde periodes CADV = dè oplossing mbt combinatie werk-privé, werkbaar werk en loonkloof v/m

Sinds de eerste campagne voor loongelijkheid 6. Boodschap Sinds de eerste campagne voor loongelijkheid is de loonkloof v/m verminderd: • van 15% naar 5% in bruto uurlonen van voltijdse werknemers • van 28% naar 20% in bruto maandlonen van voltijdse en deeltijdse werknemers samen weer vooruitgang in de voltijdse uurlonen stagnatie in de voltijdse + deeltijdse maandlonen

Campagne 2015: Campagne 2016: 6. Boodschap Speak up! Vrouwen willen meer. Campagne 2016: Kreeg de loonkloof maar evenveel aandacht

7. Campagnebeeld

8. Campagnemateriaal Affiches (A3) Bierviltjes /placemats Flyer groot publiek/bedrijven Webspot Social media facebook - twitter #InHerShoes Websites www.abvv.be www.equalpayday.be Persdossier De Nieuwe Werker nr. 5 (11/03/16) Loonkloof in de sectoren (website delegees) PPT presentatie voor militanten Brochure loonkloofwet + evaluatie (website delegees) Brochures SV. Straffe madammen in de vakbond

9. Timing acties Begin maart: persbericht Vrijdag 11 maart: federale actie voor groot publiek / pers aan de Beurs in Brussel (samen met zij-kant) Vanaf 11 maart: ev. acties in de gewesten Vanaf maandag 14 maart: campagne in de bedrijven

Hinkelbaan (2,5m B x 6m H)