Trauma sensitief lesgeven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Time management in het onderwijs
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Werkvormen als vanzelf
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Oplossingsgericht coachen
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
Voortijdig schoolverlaten
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Alcohol, roken en opvoeding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Wat voor inkomen heb je & waar blijft je geld?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Orde houden in de klas.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 7 lesweek 7
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Grammatica leren. Inleiding Ook de grammatica kun je leren. De grammatica zijn eigenlijk de spelregels van de taal. Regel kun je leren en toepassen. Hieronder.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Start Aandacht voor levensvragen en liefdevolle zorg in uw organisatie
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
beslist geen rocket science
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Onze school is een KiVa-school!.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Loopbaan en burgerschap les 3
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Iedereen in de dramadriehoek
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Mindset, targets en doelen
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Trauma sensitief lesgeven Hoe herken je trauma? (Trauma = psychisch letsel door een schokkende gebeurtenis) Wat kun je doen voor leerlingen die getraumatiseerd zijn? En hoe doe je dat dan in de klas? Wanneer kun je tevreden zijn?

Hoe herken je trauma? Lichamelijk: hoofdpijn, buikpijn, huidproblemen, slapeloosheid, paniekaanvallen, benauwdheid Psychisch / gedrag: Angst, concentratieproblemen, stemmingswisseling, gesloten, contact afwijzend, extreem (a)sociaal, agressief, verslaving, heel erg gericht op geld of spullen, hypersexueel.

Je bent een goede, betrokken docent. Je rol als docent Je bent een goede, betrokken docent. Geen therapeut. Ook niet proberen!

Psychisch / gedrag Angst, concentratieproblemen, stemmingswisseling, gesloten, contact afwijzend, extreem (a)sociaal, agressief, verslaving, heel erg gericht op geld of spullen, hypersexueel.

Trauma sensitief lesgeven Actie 1: Een persoonlijk gesprek. ‘Waar heb je last van? Geef me maar een seintje!” Actie 2 Help de leerling in het vinden van een hechtingspersoon in school. anderen mee laten denken: collega,s , ouders.,klasgenoten Actie 3: Maak een persoonlijk contract

‘‘Time out” als gewoonte: je hebt het als leerling soms nodig Wat werkt in de klas? Werk met een buddy-systeem. Iemand vinden die vertrouwd wordt, is essentieel. Wel op tijd wisselen of toevoegen. Regels met de leerlingen opstellen. En die gelden altijd voor iedereen. ‘‘Time out” als gewoonte: je hebt het als leerling soms nodig Samenwerkend leren in twee- en viertallen. Het herstelt het gevoel van verbondenheid. Terwijl je gewoon aan het lesgeven bent. Groepsactiviteiten

Je hebt als professional al de helft van de oplossing als je doorziet WAAROM een leerling dat specifieke storende gedrag vertoont. Het is meestal het voor hem of haar het MINST SLECHTE SCENARIO! Getraumatiseerde jongeren vertonen veel van dit gedrag omdat ze geen vertrouwen meer hebben.

Waarom … Geen contact maken met de docent, dan word je ook niet benaderd met Verwachtingen Voorkomen dat je aan de beurt komt. Dan ga je in ieder geval niet (weer) af Grote mond opzetten. Krijg je aandacht, maar niet op je aandeel in de les. Confrontatie met docent aangaan. Laten zien dat je in ieder geval macht hebt Ontwijken van hulp . Bang om weer teleurgesteld te worden Ontkennen van problemen. Schaamte; er niet aandurven Geringe motivatie. Niet (durven) denken aan een positief toekomstbeeld Emotionele uitbarsting. Probleemsignaal. Het niet meer aankunnen.

Bruikbare toepassingen  Onder vier ogen. Beginnen met wat er goed gaat  Alleen vraag stellen die goed beantwoord kan worden  Oogcontact. Positief moment afwachten  Niet strijd aangaan. Rustig zeggen wat je verwacht aan gedrag  Praktisch voorstel doen  Er over praten helpt al  Wat wil je bereiken over 4 – 8 – 12 jaar?  Alleen gewenst gedrag noemen  Contact herstellen na correctie(s)  Onderscheid gedrag – persoon  De lastigste leerling is de beste hulpdocent

Minimale tevredenheid Voor alle leerlingen:zelfredzaamheid op basaal niveau: “Ik weet dat je dit kunt!” (Autonomie) Kies iemand die je vertrouwt. En maak daar werk van (Relatie) Gedrag afwijzen; nooit de persoon.. “Ik weet dat je een goede jongen / goed meisje bent, maar je gedrag was dat even niet!” “Probeer het morgen opnieuw. Ik weet dat je het kunt.”(Competentie)

Voor meer informatie: www. respecteducation Voor meer informatie: www.respecteducation.me trauma tapping technique “ontwrichte kinderen in het onderwijs”Uitg. Pica dolf@dolfhautvast.nl