Trauma sensitief lesgeven Hoe herken je trauma? (Trauma = psychisch letsel door een schokkende gebeurtenis) Wat kun je doen voor leerlingen die getraumatiseerd zijn? En hoe doe je dat dan in de klas? Wanneer kun je tevreden zijn?
Hoe herken je trauma? Lichamelijk: hoofdpijn, buikpijn, huidproblemen, slapeloosheid, paniekaanvallen, benauwdheid Psychisch / gedrag: Angst, concentratieproblemen, stemmingswisseling, gesloten, contact afwijzend, extreem (a)sociaal, agressief, verslaving, heel erg gericht op geld of spullen, hypersexueel.
Je bent een goede, betrokken docent. Je rol als docent Je bent een goede, betrokken docent. Geen therapeut. Ook niet proberen!
Psychisch / gedrag Angst, concentratieproblemen, stemmingswisseling, gesloten, contact afwijzend, extreem (a)sociaal, agressief, verslaving, heel erg gericht op geld of spullen, hypersexueel.
Trauma sensitief lesgeven Actie 1: Een persoonlijk gesprek. ‘Waar heb je last van? Geef me maar een seintje!” Actie 2 Help de leerling in het vinden van een hechtingspersoon in school. anderen mee laten denken: collega,s , ouders.,klasgenoten Actie 3: Maak een persoonlijk contract
‘‘Time out” als gewoonte: je hebt het als leerling soms nodig Wat werkt in de klas? Werk met een buddy-systeem. Iemand vinden die vertrouwd wordt, is essentieel. Wel op tijd wisselen of toevoegen. Regels met de leerlingen opstellen. En die gelden altijd voor iedereen. ‘‘Time out” als gewoonte: je hebt het als leerling soms nodig Samenwerkend leren in twee- en viertallen. Het herstelt het gevoel van verbondenheid. Terwijl je gewoon aan het lesgeven bent. Groepsactiviteiten
Je hebt als professional al de helft van de oplossing als je doorziet WAAROM een leerling dat specifieke storende gedrag vertoont. Het is meestal het voor hem of haar het MINST SLECHTE SCENARIO! Getraumatiseerde jongeren vertonen veel van dit gedrag omdat ze geen vertrouwen meer hebben.
Waarom … Geen contact maken met de docent, dan word je ook niet benaderd met Verwachtingen Voorkomen dat je aan de beurt komt. Dan ga je in ieder geval niet (weer) af Grote mond opzetten. Krijg je aandacht, maar niet op je aandeel in de les. Confrontatie met docent aangaan. Laten zien dat je in ieder geval macht hebt Ontwijken van hulp . Bang om weer teleurgesteld te worden Ontkennen van problemen. Schaamte; er niet aandurven Geringe motivatie. Niet (durven) denken aan een positief toekomstbeeld Emotionele uitbarsting. Probleemsignaal. Het niet meer aankunnen.
Bruikbare toepassingen Onder vier ogen. Beginnen met wat er goed gaat Alleen vraag stellen die goed beantwoord kan worden Oogcontact. Positief moment afwachten Niet strijd aangaan. Rustig zeggen wat je verwacht aan gedrag Praktisch voorstel doen Er over praten helpt al Wat wil je bereiken over 4 – 8 – 12 jaar? Alleen gewenst gedrag noemen Contact herstellen na correctie(s) Onderscheid gedrag – persoon De lastigste leerling is de beste hulpdocent
Minimale tevredenheid Voor alle leerlingen:zelfredzaamheid op basaal niveau: “Ik weet dat je dit kunt!” (Autonomie) Kies iemand die je vertrouwt. En maak daar werk van (Relatie) Gedrag afwijzen; nooit de persoon.. “Ik weet dat je een goede jongen / goed meisje bent, maar je gedrag was dat even niet!” “Probeer het morgen opnieuw. Ik weet dat je het kunt.”(Competentie)
Voor meer informatie: www. respecteducation Voor meer informatie: www.respecteducation.me trauma tapping technique “ontwrichte kinderen in het onderwijs”Uitg. Pica dolf@dolfhautvast.nl