Espace Ressources OCMW van Sint-Gillis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
1 Seminarie ESF van 29 juni 2011 PROJECT «POLYVALENTE ARBEIDER» Tina MARTENS Secretaris van het OCMW van Sint-Jans- Molenbeek.
Zelfstandige activiteit OCMW- begunstigden Werkgroep activering 7 juli 2012.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
ESF voortraject anderstaligen
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Met de steun van de Europese Unie Het Europees Sociaal Fonds investeert in uw toekomst.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
ACTIVEREND VOORTRAJECT "IMPULSION" Meerjarenproject OCMW van Bertrix Programmatorische Federale Overheidsdienst MaatschappelijkeIntegratie, met de steun.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Vereniging Hoofdstuk XII Intégra Plus Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale.
O.C.M.W. van Bergen Stelsel van Socioprofessionele Inschakeling Dienst Activering - Werking Werking Presentatie van 12 mei 2010.
Visie en projecten professionele activering. Professionele activering Tewerkstelling van cliënten bevorderen via opleiding- en activeringstrajecten Samenwerking.
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Jongeren Preventie Team
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
Zorg nieuwe stijl.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Laure Van Hoecke – Mediawijs.be en LINC vzw
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
ESF OCMW Brussel Activerende voortrajecten MOVE UP! I, II, III en IV.
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Housing First jarigen.  jarige daklozen  Verslaving / Gewenning  Psychologisch lijden Doelgroep:
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Infosessie Oproep Armoede (360) 7 maart Voorstelling ESF.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Het Grote Participatie Debat Vrijdag 2 september deSingel.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
AMIF Project OCMW Antwerpen
Plaatsbepaling in de gemeenschap
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Lokaal Sociaal Beleid.
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Werkgroep sociale activering
OCMW Ath Sociale activering.
Werkgroep sociale activering 15 juni 2017
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
OCMW Brugge Goede praktijkervaring
Voorstelling van twee projecten:
Presentatie deelgebied 4
WOONCOACHING.
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
AMIF Project OCMW Antwerpen
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Andries Reinhart 3 maart 2019
MeeGaan vzw   Visie.
Transcript van de presentatie:

Espace Ressources OCMW van Sint-Gillis

Voorgeschiedenis Vaststelling: 2/3 van de gebruikers is niet klaar voor een SPI-traject en hebben specifieke begeleiding nodig. Oprichting van een werkgroep binnen de sociale coördinatie in september 2012 opening voor het publiek van l’Espace Ressources “Wanneer de persoon niet klaar is om in een proces van professionele inschakeling te stappen, zal het project de modaliteiten kunnen bepalen van de sociale inschakeling van de persoon om geleidelijk zijn actieve deelname aan de maatschappij te bevorderen. Resocialisatieactiviteiten zijn vaak nodig om de personen uit hun isolement te halen alvorens een proces te kunnen starten dat leidt naar tewerkstelling”. Artikel 11, wet van 26 mei 2002

2012: 1ste groep aangeworven in een proces van re-mobilisatie (financiering via eigen fondsen). 2013 - 2014: meerdere groepen aangeworven in processen. Nieuwe partnerschappen en onderaanneming > uitbreiding van het aanbod aan workshops. Financiering door het Europees Sociaal Fonds. 2015-2016: ontplooiing van het project ( ↗ volume aan publiek, ↗ volume van workshops + aanwerving van 2 VTE). Financiering door verhoogde toelage grote steden. 2017-2018: Financiering door de subsidie Participatie en Sociale Activering

Doelstellingen Algemene doelstelling Individuele en collectieve begeleiding inzake re-mobilisatie en sociale (her)inschakeling voor een publiek dat het moeilijk heeft op de arbeidsmarkt en dat kwetsbaar is door een lange periode van inactiviteit. Het publiek werd op vrijwillige basis aangeworven in het proces (geen verplichting of sanctie) Operationele doelstellingen Stabilisering van de sociale situaties Sociale balans in verband met: De administratieve situatie (beheer, autonomie en capaciteit om stappen te zetten), Het gezinsleven (relationele aspecten, beheer van het ouderschap, enz.), Het sociale en culturele leven, huisvesting (stand van zaken, beheer en kosten), De financiële situatie (beheer en autonomie), gezondheid (psychologisch en fysiek), Tewerkstelling en opleiding (bereidheid om een SPI-traject aan te vatten). Actieplannen voor elk probleem dat men ondervindt Zelfredzaamheid van de deelnemers Definitie van een project van sociale of professionele inschakeling op het eind van het proces

Doelgroep van de acties 2 soorten publiek en verschillende processen: Kwetsbare personen door een situaties van verlengde inactiviteit en een staat van demobilisatie en die sociaal vervreemd geraakt zijn. geleidelijk een ritme terugvinden, een sociaal netwerk creëren, vertrouwd raken met de dynamiek van het leren en zo opschuiven naar emancipatie en sociale participatie. 4 of 5 namiddagen per week gedurende 10 maanden. Immigranten zonder verankering in onze maatschappij en die moeilijkheden hebben om zich een van de landstalen eigen te maken. de resocialisatie en het aanleren van mondeling Frans bevorderen door een plaats te bieden voor onderdompeling, en culturele ontdekkingen 8 en 9 workshops per week gedurende 12 maanden (tegelijk met cursussen Frans vreemde taal of alfa)

Belangrijkste eigenschappen van de deelnemers in 2016: 36 % mannen en 63 % vrouwen Gemiddelde leeftijd: 42 jaar. 66 % uit een land van buiten de Europese Unie. 77 % beschikt over geen enkele kwalificatie die gevaloriseerd kan worden op de arbeidsmarkt 97 % is langer dan 24 maanden inactief. 63 % heeft een niveau “zeer zwak” tot “gemiddeld” van het Frans waaronder 37 % een cursus Frans vreemde taal volgt en 26 % een alfabetiseringscursus.

Tussenkomst Individuele begeleiding (¼ van de tussenkomst): Sociale balans bij de start, in het midden en op het einde van het proces Gerichte tussenkomsten in functie van de noden en vragen positioneringstest in alfabetisering Collectieve begeleiding (¾ van de tussenkomst): Programmatie van workshops die het mogelijk maken om de nodige tools, vaardigheden en middelen te verwerven

Educatieve workshops Collectieve as Pedagogische doelstellingen Interventiedomeinen Workshop “burger” Emancipatie en sociale participatie bevorderen, inlichten over het Belgische sociale, institutionele en politieke systeem Administratieve toestand, sociaal leven, tewerkstelling & opleiding Workshop “consom’action” Sensibiliseren voor verantwoordelijk en ecologisch verbruik Huisvesting, financiële en administratieve toestand, gezinsleven Workshop gezondheid Informeren over gezondheid in de ruime zin (mentaal en fysiek welzijn) en bevorderen Gezondheid, financiële toestand, sociaal en gezinsleven, huisvesting Workshops conversatie, dialoog en kruiswoordraadsels De mondelinge expressie en het aanleren van woordenschat bevorderen Sociaal leven, administratieve toestand Workshops project en oriëntatie De vaardigheid ontwikkelen om een project te bepalen en te dragen Tewerkstelling en opleiding, sociaal leven Workshops initiatie in informatica De eerste beginselen van ICT leren om de maatschappelijke integratie van de deelnemers te bevorderen Sociaal leven, administratieve toestand, tewerkstelling en opleiding Workshop prelude en gebruikersvriendelijkheid Tijd voor collectieve evaluatie rond organisatorische en relationele aspecten van de groep en van de workshops Sociaal leven, tewerkstelling en opleiding

Artistieke en culturele workshops Collectieve as Pedagogische doelstellingen Interventiedomeinen Culturele activiteiten Initiatie in cultuur in verschillende vormen Sociaal leven, gezondheid, gezinsleven Creatieve en artistieke workshops Initiatie in plastische kunsten en stimuleren van creativiteit, participatie, ontplooiing en opwaardering Sociaal leven, gezondheid Workshop fiets Initiatie in praktische fysieke oefeningen en het bevorderen van de gezondheid en gelijkheid van kansen Gezondheid, sociaal leven Workshops foto en video Initiatie in de media, in de kritische analyse van het beeld, en in de leerdynamiek Sociaal leven, tewerkstelling & opleiding Workshop naaien Verwerven van technische competenties, bewust maken voor recyclage en ontwikkelen van de creativiteit Sociaal leven Workshops verhalen, improvisatie en gezelschapsspellen Het nadenken, het woord nemen, uitwisselen en het leren van Frans op ludieke wijze bevorderen Sociaal leven, gezinsleven

Evolutie 2012-2017   2012 2013 2014 2015 2016 2017 tot 1/6 Aantal deelnemers 9 51 53 76 90 63 Aantal uren workshops: Geanimeerd door: Het team Onderaannemers Partners 178 u 36% 37% 27% 960 u 30% 45% 25% 1253 u 35% 34% 31% 1305 u 49% 23% 28% 1580 u 43% 32% 683 u Soorten workshops: Educatief Artistiek Cultureel 38% 58% 12% 55% 15% 52% 21% 48% Personeel tewerkgesteld aan het project 2 3 4 5 6

Rsultaten in cijfers 2016 17 % van de deelnemers verlaten het proces vóór het einde omwille van gezondheidsredenen of verhuis 22 % van de deelnemers hebben nood aan een verlenging van de begeleiding en komen dus in een andere groep terecht 25 % van de deelnemers neemt deel aan een project sociale inschakeling (vrijwilligerswerk, vooropleiding in talen of informatica, artistieke of culturele activiteiten, persoonlijke projecten inzake gezondheid, huisvesting, familie of andere). 36 % van de deelnemers neemt deel aan een project beroepsinschakeling (start van een vooropleiding of een kwalificerende opleiding, het zoeken naar werk of tewerkstelling).

In 2016 hebben alle deelnemers die het einde van een proces hebben bereikt, hun sociale situatie gestabiliseerd of verbeterd, dankzij de tussenkomst: Verbetering van het sociale en culturele leven 80% Verbetering van het beheer van de gezondheid 46% Verbetering van het beheer van de huisvesting 44% Voorbereiding op een SPI-traject 42% Verbetering van het beheer van de financiële situatie 34% Verbetering van het beheer van het gezinsleven 34% Verbetering van het administratief beheer 29%