Heilige oorlog en martelaarschap in het Jodendom Irene Zwiep (Universiteit van Amsterdam)
“By virtue of our natural and historic right and on the strentgh of the UN…”
soevereiniteit of passiviteit (1) “Onze revolutie is niet alleen gericht tegen een systeem, maar tegen Het Lot, tegen het unieke lot van een uniek volk.” David Ben-Gurion, ‘The imperatives of the Jewish revolution’ (1944)
soevereiniteit of passiviteit (2) “Wij willen slechts wat alle volken van nature gegeven is: meesters te zijn over ons lot. Alleen over het onze, niet dat van anderen.”
obstakel 1: de Messias
obstakel 2: ‘de Drie Eden’
welke oorlog mag? uitspraak 1: milchemet resjoet: aanvalsoorlog milchemet mitzva: heilige oorlog ► zelfverdediging = vanzelfsprekend uitspraak 2: milchemet chova: oorlog uit zelfverdediging ► aanvalsoorlog = uitgesloten
heilige oorlog en martelaarschap 2 Makkabeeën 7:1-41
legitimiteit, casus 1e kruistocht, 1096 zelfbescherming als politieke daad
vrijheid = bescherming
Joden en Waffenrecht
legitimiteit, casus 1e kruistocht, 1096 zelfbescherming als politieke daad wanneer geöorloofd
legitimiteit, casus 1e kruistocht, 1096 zelfbescherming als politieke daad wanneer geöorloofd de rol van gender
joods-christelijke intertekst 1 Rachel plorans filios suos Jeremiah 31 Mattheüs 2
joods-christelijke intertekst 2
joods-christelijke intertekst 3 Vader offert zoon Genesis 22 Evangeliën
hashkaba (yizkor) De grote, machtige en vreselijke God wreke Zijn heilige dienaar N.N., die levend werd verbrand voor de heiligheid van Zijn naam. Moge Hij met zijn machtige arm zijn/haar bloed verhalen op Zijn vijanden, en hun geven wat ze verdienen…zoals geschreven staat: verheugt u, o volkeren, met Zijn volk, want Hij zal het bloed van Zijn dienaren wreken (Deuteronomium 32:43).