Receptie
Receptie in architectuur en beeldhouwkunst Verschillende manieren van receptie: Decoratie en status (§3.2) Esthetisch voorbeeld (§3.3) Morele boodschap (§3.4) Macht en legitimatie van macht (§3.5) Flirten met de Oudheid (§3.6)
Periodes: Renaissance & maniërisme (1400-1600) Neoclassicisme (1750-1840) Postmodernisme (na 1980)
§ 3.2: Decoratie en status Gebruik van klassieke vormen in bouwkunst: Ter decoratie (niet functioneel) Geeft status (exclusief)
Hollands classicisme (17e eeuw): Mauritshuis: pilasters fronton (=tympanon) guirlandes Geen imitatie, maar fantasievol gebruik van elementen uit de oudheid
Empirestijl (1804-1830): Tijdens keizerschap van Napoleon Klassieke motieven op het meubilair
§ 3.3: Esthetisch voorbeeld Neoclassicisme (1750-1840): Hele gebouwen in Griekse stijl Meer imitatie dan creatieve receptie bv musea in München
Beeldhouwkunst: Canova, geïnspireerd door de geleerde Winckelmann
§ 3.4: Morele boodschap Bouwkunst drukt boodschap uit: Spiegelen aan deugden van de Romeinen Voorbeelden: Jefferson Memorial, Quellinus in paleis op de Dam
§ 3.5: Macht & legitimatie van macht Indrukwekkende gebouwen stralen macht uit (bv Arc de Triomphe) Beelden en schilderijen: idem.
Mussolini (Italië, jaren 20-30): bouwkunst om het Romeinse rijk te doen herrijzen Hitler: klassieke bouwkunst om het verband tussen de Oudheid en Duitsland te benadrukken
§ 3.6: Flirten met de Oudheid Verschillend gebruik van de Oudheid: Precies nabouwen (bv. Getty Museum) Klassieke elementen speels verwerkt (uitvergroot, uit verband gehaald, enz) Bestaande citaten als inspiratiebron, + ironie (bv Hitler-architectuur op speelse manier geïmiteerd)
Speelsheid ook in de beeldhouwkunst (bv Dali, Paolini)