Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Advertisements

Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
DYSLEXIE VOORLICHTING
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Media en creativiteit Herfst les 2.
Medmec 1 herfst Les 3.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Ho 7: Creatief denken.
Kennis - Intelligentie
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
Geld verdienen met trends Les 1. Start Daniella Hefter
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Visie & Strategie.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Presentatie Creëren en innoveren Oefensituatie Jongleren met visie.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Workshop Sociaal netwerk in beeld Door Conny Hekker, RIBW Nijmegen en Rivierenland (GGz) Saskia van Grinsven en Gery Lammersen, Movisie.
Spelling & Dyslexie 2 week
Voor wat hoort wat Plaatje.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Convergeren: keuzes maken
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 9 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 5 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct les 4 C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct Uitwerken concept DEM
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Veranderperspectieven en -strategieën
Transcript van de presentatie:

Direct E-mail: les 7 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 30/07/2018 Direct E-mail: les 7 C-propedeuse, studiejaar 2013-2014, blok 1 naam docent: Nynke Verhoeven / Guus Rameckers

30/07/2018 Programma van vandaag Creativiteit: theorie en oefenen, oefenen, oefenen Jullie eerste concept

Lesdoelen Studenten weten wat creatief denken is. Studenten kunnen met deze kennis een concept bedenken.

Creatief denken, maar eerst… 30/07/2018 Creatief denken, maar eerst…

30/07/2018 Wat is dit?

Creatief, of niet? Creativiteit kan je niet leren. 30/07/2018 Creatief, of niet? Creativiteit kan je niet leren. Creativiteit is zweverig en soft. Ik kan allang brainstormen!

30/07/2018 Hoeveel vierkanten?

30/07/2018 Caesar en Cleopatra “Ik kwam de kamer binnen en zag onmiddellijk het geopende raam, de glasscherven en het water op de grond. De gordijnen voor het raam bewogen, maar wat het meest opviel waren Caesar en Cleopatra. Die lagen beide op hun zij op de grond, tussen de glasscherven en het water. Het was onmiskenbaar. Ze waren dood!” Wat is er gebeurd? Wat is de doodsoorzaak?

Wat is denken? Bestaande verbindingen volgen en nieuwe maken. 30/07/2018 Wat is denken? Bestaande verbindingen volgen en nieuwe maken. Bron: Byttebier, pag. 21

Verwerken van informatie 30/07/2018 Verwerken van informatie Prikkels waarnemen en verwerken Eenvoudig en complexer Verbindingen maken Vallen en opstaan Patronen en routine Precies dat zit creativiteit in de weg! Doel: ‘vaste’ denkpatronen doorbreken Nieuwe verbindingen maken

Oefening ‘Stroop-effect ’ 30/07/2018 Oefening ‘Stroop-effect ’ Lees de kleuren hardop voor, niet de woorden! Bron: http://www.richardcolly.nl/Illusions_NL/ Kortsluiting: Je rechter hersenhelft probeert de kleur te zeggen, maar je linker hersenhelft wil het woord lezen.

30/07/2018 Knappe hersenen! D323 M3D3D3L1NG L44T J3 213N T0T W3LK3 GR0T3 PR35T4T135 0N23 H3R53N5N 1N 5T44T 21JN. 1N H3T 83G1N W45 H3T 23K3R N0G M031L1JK D323 T3K5T T3 L323N, M44R NU K4N J3 H3T W44R5CH1JNL1JK 4L W4T 5N3LL3R L323N 20ND3R J3 3CHT 1N T3 5P4NN3N. D4T K0MT D00R H3T 3N0RM3 L33RV3RM0G3N V4N 0N23 H3R53N5. KN4P H3? D323 M3D3D3L1NG M4G J3 K0P13R3N 3N V3RD3R V3R5PR31D3N.

30/07/2018 Knappe hersenen! Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinrietsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de lteetrs in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de lsatate ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt.

Basisvaardigheden Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel 30/07/2018 Basisvaardigheden Creatief waarnemen Uitstellen van oordeel Flexibel associëren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen

1. Creatief waarnemen Patroonherkenning 30/07/2018 1. Creatief waarnemen Patroonherkenning Context-effect: ervaringen uit het verleden

1. Creatief waarnemen Patroonherkenning 30/07/2018 1. Creatief waarnemen Patroonherkenning Context-effect: ervaringen uit het verleden

1. Creatief waarnemen Patroonherkenning 30/07/2018 1. Creatief waarnemen Patroonherkenning Context-effect: ervaringen uit het verleden

1. Creatief waarnemen… ‘… het herkennen van dominanties in de eigen waarneming (en die van anderen) en het loskomen van deze overheersende visies. […] Hoe kan ik dit ook anders zien?’ Creativiteit HOE? ZO! pag. 27

We oordelen Gelukkig maar, anders waren we allang uitgestorven! 30/07/2018 We oordelen Gelukkig maar, anders waren we allang uitgestorven!

2. Uitstellen van oordeel 30/07/2018 2. Uitstellen van oordeel Drie niveaus van oordelen Onbewust: Herken ik dit? Begrijp ik dit? Dan: Nader verkennen. Is het wat? Tot slot: Besluitvormen. Doe ik er iets mee? Nieuwe ideeën stranden vóór niveau 3, ze passen niet in de bestaande denkpatronen. Wil je nieuwe ideeën een kans geven, dan moet je je oordeel uitstellen.

Wat zit er in de weg? Ja, maar... Bestaat al! Kan niet. 30/07/2018 Wat zit er in de weg? Ja, maar... Bestaat al! Kan niet. Daar hebben we geen geld voor. Er is meer onderzoek nodig. Dat is niet logisch. Daar hebben we geen tijd voor. Dat is een te grote verandering. We kunnen ook zonder. Werkt ergens anders wel, maar hier niet. We mogen geen fouten maken. Laten we wel even realistisch blijven. Dat gaat nooit lukken. Onze klanten zijn dat niet gewend. De techniek heeft zich nog niet bewezen.

Uitstel van oordeel: hoe? 30/07/2018 Uitstel van oordeel: hoe? Wat wordt er bedoeld? Wat is het idee? Aanvaard die gedachte. (‘Stel, het is waar’) Verken de kansen van dat idee. Dan pas: Beoordeel wat je ermee gaat doen.

Oefening creatief waarnemen (max. 1 min.) 30/07/2018 Oefening creatief waarnemen (max. 1 min.) Pak een voorwerp uit je tas. Schrijf op wat het is. Verzin nu vijf volstrekt andere toepassingen.

Oefening creatief waarnemen In tweetallen. Neem een product van jullie bedrijf. Neem creatief waar: Verzin vijf nieuwe toepassingsmogelijkheden. Laat je oordeel los: alles kan! Creativiteit Hoe? Zo! : pag. 25 t/m 30 bovenaan

3. Flexibel associëren Ketens van aanverwante gedachten. 30/07/2018 3. Flexibel associëren Ketens van aanverwante gedachten. Sterke en zwakke verbindingen. Herhaling versterkt patroon. Dissociatie (patroon doorbreken). Resociatie (terugkoppelen naar bekend spoor). Kijk ook eens naar: http://www.psychologiemagazine.nl/web/Brein/Braintraining/Zo-blijft-u-slim-in-de-vakantie/Vergroot-uw-creativiteit-oefening-7-Associatie.htm#

Oefening flexibel associëren (max. 1 min.) 30/07/2018 Oefening flexibel associëren (max. 1 min.) Individueel Neem een ander product van het bedrijf Pak pen en papier, noteer het product. Laat je gedachten de vrije loop en maak een associatieketting… www.leogroote.nl

Oefening flexibel associëren 30/07/2018 Oefening flexibel associëren In viertallen (twee groepjes samen). Noteer de producten (van ieder bedrijf één) op een vel papier. Verbind ze met elkaar. Wat hebben ze met elkaar gemeen? Zoek zoveel mogelijk overeenkomsten (verbindende associaties).

30/07/2018 Wat is een concept? Een plan, ontwerp, opvatting, gedachte, ruwe schets. Meerdere denkbeelden, niet één enkel idee. Goos Geursen: ‘Een concept is een idee met een duidelijke mening, waaraan visie en doelstellingen van het bedrijf of product ten grondslag liggen’. Lidewij Edelkoort: ‘Een uitgangspunt van een gedachtestroom’. Broekman en Broekman: ‘Het concept is het uitgangspunt voor de uitwerking en vormgeving van een product’. Bron: blog dutchlabel.nl: http://www.dutchlabel.nl/blog/2013/03/15/wat-is-een-concept-of-conceptdenken-eigenlijk geraadpleegd d.d. 1 september 2013

Opdracht: eerste concept! Ontwikkel een eerste concept voor de DEM. Gebruik hiervoor de stof en het oefenmateriaal uit deze les en motiveer jullie keuzes. Verwerk dit in een korte ‘presentatie’ (1 minuut) op één vel papier of één sheet. Voor de volgende les moeten jullie een eerste concept af hebben!

Tot de volgende les!