Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies Beroepscontext Wat kunnen docenten doen om leerlingen aan te moedigen exacte vakken te kiezen? Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).
Overzicht Doelen: Bewustwording van de rol van docenten in carrièreadvies Brainstormen over hoe dit goed kan We zullen: Ondersteunende bronnen bekijken; Nadenken over hoe carrièreadvies ingekleed kan worden in de les. Deze tool heeft als doel om de docenten bewuster te maken van de belangrijke rol die zij spelen in het beïnvloeden van de beroepskeuzes van hun leerlingen en om de docenten wat ideeën te bieden hoe ze dit goed kunnen doen.
Introductie Denk na over de vragen: Wat gebeurt er in jouw school? Wat is jouw rol in het geven van carrièreadvies? Begin een discussie met de hele groep waarbij de focus ligt op wat docenten en scholen doen om hun leerlingen carrièreadvies te geven.
Carrièreadvies verwerken in de les Bespreek antwoorden op de volgende vragen: Hoe ziet u uw rol als bron van carrière-informatie voor uw leerlingen? Hoe verwerkt u carrièreadvies in uw lessen? Hoe kunt u carrièreadvies nog meer verwerken in uw lessen? Maak notities van de antwoorden. Stel de volgende vragen en laat de docenten deze in tweetallen beantwoorden. Vraag hen de antwoorden te noteren. U kunt hier een hand-out voor maken. Vragen: Hoe ziet u uw rol als bron van carrière-informatie voor uw leerlingen? Hoe verwerkt u carrièreadvies in uw lessen? Hoe kunt u carrièreadvies nog meer verwerken in uw lessen? Handout voorbeeld in het Engels: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WF-1-Handout-1-Science-teachers-and-careeers-advice.pdf
Discussie Deel de antwoorden. Wat kan er nog meer gedaan worden om carrièreadvies in de les te verwerken? Bekijk de Nuffield Foundation website en bespreek het statement: “Het geijkte een-op-een gesprek voor advies en begeleiding is slechts een klein onderdeel van het keuzeproces van leerlingen voor hun toekomstige carrièrepad. Docenten in de natuurwetenschappen zouden de kansen moeten pakken om hun vak te verbinden aan mogelijke toekomstige studies en leerlingen laten zien hoe het vak zich verhoudt tot de beroepspraktijk.” Toon ze de Nuffield Foundation website, die uitgebreid materiaal bevat om docenten te ondersteunen in het promoten van een carrière in de natuurwetenschappen. Dit geeft aan dat het werken aan carrières met jongeren uit verschillende onderdelen kan bestaan. “Het geijkte een-op-een gesprek voor advies en begeleiding is slechts een klein onderdeel van het keuzeproces van leerlingen voor hun toekomstige carrièrepad. Docenten in de natuurwetenschappen zouden de kansen moeten pakken om hun vak te verbinden aan mogelijke toekomstige studies en leerlingen laten zien hoe het vak zich verhoudt tot de beroepspraktijk.” Engels http://www.nuffieldfoundation.org/practical-work-learning/introduction-science-workplace
Mogelijke benaderingen Betrek rolmodellen of casestudies in de les ; Doe een rollenspel als deel van een practicum; zet de opdracht op met de leerlingen in een bepaalde rol; Bouw momenten in voor het ontwikkelen van carrièrevaardigheden en reflectie; Kies een plaatselijk bedrijf of een organisatie met expertise in een exact gebied wat verband houdt met het vak; Betrek uw leerlingen en doe wat onderzoek met ze naar hun eigen bewustwording en interesses in een baan op het gebied van de (natuur)wetenschap. Het document van Nuffield suggereert de volgende benaderingen: Betrek rolmodellen of casestudies in de les zoals een filmpje van iemand die werkt in het onderzoeksveld/bedrijfsleven; Doe een rollenspel als deel van een practicum; zet de opdracht op met de leerlingen in een bepaalde rol (vertel ze dit op voorhand) en vraag ze hun bevindingen te presenteren of te debatteren vanuit tegengestelde standpunten gerelateerd aan het practicum – het is nog beter om mensen uit de praktijk uit te nodigen om de presentaties te bezoeken; Bouw momenten in voor het ontwikkelen van carrièrevaardigheden en reflectie in een practicum zodat leerlingen op hun eigen vaardigheden of interesses/waarden kunnen reflecteren en ze in relatie tot een carrière in de wetenschappen zien; Kies een plaatselijk bedrijf of een organisatie met expertise in een exact gebied wat verband houdt met het vak; betrek deze bij uw onderwijs en laat zien wat ze doen – regel een bezoek of snuffelstage – ontwikkel op basis hiervan nieuwe lessen; Voeg ook individuele carrièreonderzoeksactiviteiten voor leerlingen toe als onderdeel van een opdracht in de les of als huiswerk: laat de leerlingen informatie zoeken over een banen of routes naar banen – of over belangrijke aspecten aan carrières zoals salaris, kwalificaties, belangrijke rollen; Betrek uw leerlingen en doe wat onderzoek met ze naar hun eigen bewustwording en interesses in een baan op het gebied van de (natuur)wetenschap. Vervolg dit door met collega’s en de schooldecanen een gezamenlijke activiteit te ontwikkelen (die gebaseerd kan zijn op bovenstaande suggesties). Gebruik de resultaten bij open dagen en keuzebijeenkomsten met ouders. Nuffield document: http://mascil-toolkit.ph-freiburg.de/wp-content/uploads/2014/03/WF-1-Handout-2-Science-in-the-workplace-an-introduction.pdf
Finishing off Experimenteer met een benadering en deel de bevindingen volgende sessie. Aanvullende bronnen: De website van National Guidance Research Forum, met een online leermodule over carrieres in STEM: (http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/ier/ngrf/modules/) Het Carrièregedeelte van de National Stem Centre website (https://www.stem.org.uk/elibrary/collection/2928) De Future Morph website gevuld met hulpmiddelen, nuttige informatie, case studies, een database met bronnen met links naar nuttige externe website (http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/ier/ngrf/modules/) Andere bronnen die de docenten mogelijkerwijs willen bekijken zijn: Engels: De website van National Guidance Research Forum, met een online leermodule over carrieres in STEM: (http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/ier/ngrf/modules/) Het Carrièregedeelte van de National Stem Centre website (https://www.stem.org.uk/elibrary/collection/2928) De Future Morph website gevuld met hulpmiddelen, nuttige informatie, case studies, een database met bronnen met links naar nuttige externe website (http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/ier/ngrf/modules/) Nederlands (gericht op leerlingen): http://www.natuurkunde.nl/artikelen/2657/beroepen-en-studies-met-natuurkunde-in-je-profiel http://www.exactwatjezoekt.nl/