Applying the ALACT Model Toepassing van het ALACT Model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De Betekeniseconomie.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Ownership of your organisation
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
ACTmodel van psychopathologie
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Career guidance for employees
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Applying the ALACT Model Toepassing van het ALACT Model Traditional to 21st Century Pedagogy Traditioneel tot de 21e eeuw pedagogie

Article Summary Not using technology enough. Using technology as a crutch. Missing teachable (tech) moments. Using dated or clumsy technology. Using technology in isolation.

Artikel overzicht Niet met behulp van technologie genoeg. Het gebruik van technologie als een kruk. Ontbrekende leerzaam (tech) momenten. Met behulp van gedateerd of onhandige technologie. Met behulp van technologie in isolatie.

Have you experienced this? Heb je dit ervaren? Photo Credit: Stewistechthoughts What did you do?!

ICT ≠ Pedagogy ICT is: ICT is NOT: Photo Credit: Wikimedia Commons Photo Credit: PixaBay

The Challenge Educators mostly encounter complex problems or situations in their working environments. Often there are layers of influences from individual personalities and preferences to the influence of society and social pressures on the learning environments.

Photo Credit: Wikimedia Commons

Photo Credit: Wikimedia Commons

De uitdaging Opvoeders ondervinden meestal complexe problemen of situaties in hun werkomgeving. Vaak zijn er lagen van invloeden uit individuele persoonlijkheid en voorkeuren aan de invloed van de maatschappij en de sociale druk op de leeromgevingen.

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory innovation Routine / efficiency Improved Learning Outcomes Optimal mix: Important: acceptance of relapse in efficiency

Korthagen on Level’s Reduction “This broader conceptualization of a gestalt, considered as a dynamic and constantly changing entity, encompasses the whole of a teacher’s perception of the here-and-now situation, i.e. both his or her sensory perception of the environment as well as the images, thoughts, feelings, needs, values, and behavioral tendencies elicited by the situation” (2010, p.4).

Korthagen op vermindering van het niveau van "Deze bredere conceptualisering van een gestalt, beschouwd als een dynamische en voortdurend veranderende entiteit, omvat het geheel van a teacher's perceptie van de hier-en-nu-situatie, dat wil zeggen zowel zijn of haar zintuiglijke waarneming van het milieu evenals de beelden, gedachten, gevoelens, behoeften, waarden en gedrags tendensen ontlokte door de situatie" (2010 p.4).

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory Levels Reduction is the process teachers use to combine: 1) class management techniques with 2) improvements in the practice of teaching (can be content, techniques, or new knowledge).

Theory Perspective: Niveaus vermindering & Gestalt theorie Vermindering van de niveaus is het proces leraren gebruiken te combineren: 1) klasse managementtechnieken met 2) verbeteringen in de praktijk van het onderwijs (kan worden inhoud, technieken of nieuwe kennis).

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory As teachers improve in these 2 areas: Teaching becomes more effective; Students’ learning outcomes improve.

Theory Perspective: Niveaus vermindering & Gestalt theorie Naarmate leraren te in deze 2 gebieden verbeteren: onderwijs wordt efficiënter is; Leerresultaten van leerlingen verbeteren.

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory Each teacher starts her/his career with a “baseline” or starting point of knowledge. As she/he improves, this baseline continues to increase and become more sophisticated.

Theory Perspective: Niveaus vermindering & Gestalt theorie Elke leraar begint zijn/haar carrière met een "basislijn" of het startpunt van kennis. Als hij/zij verbetert, blijft deze basislijn vergroten en worden steeds geavanceerder.

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory As teachers become more proficient in 1) Innovation (or improved teaching practice) and 2) routine / efficiency (or class management), students experience improved learning outcomes. innovation Routine / efficiency Improved Learning Outcomes Optimal mix: Important: acceptance of relapse in efficiency

Theory Perspective: Niveaus vermindering & Gestalt theorie Naarmate leraren meer bedreven in 1) innovatie (of verbeterde onderwijs praktijk) en 2) routine / efficiëntie (of klasse beheer), studenten ervaren betere leerresultaten. innovation Routine / efficiency Improved Learning Outcomes Optimal mix: Important: acceptance of relapse in efficiency

Theory Perspective: Schön’s Reflections Reflection on Action: The process of examining the practice of teaching by looking back.

Theory Perspective: Schön van reflecties Reflectie op de actie: het proces van het onderzoeken van de praktijk van het onderwijs door Terugkijkend.

Theory Perspective: Levels Reduction & Gestalt Theory For more on Levels Reduction & Gestalt Theory, See Korthagen, A.J. (2010). Situated learning theory and the pedagogy of teacher education: Towards an integrative view of teacher behavior and teacher learning. Teaching and Teacher Education, 26, 98-106.

Theory Perspective: Niveaus vermindering & Gestalt theorie Zie voor meer op niveaus vermindering & Gestalt theorie, Korthagen, A.J. (2010). Gelegen leren theorie en de pedagogie van de lerarenopleiding: naar een integratieve uitzicht op gedrag van de leerkracht en leraar leren. Onderwijs en lerarenopleiding, 26, 98-106.

How to Make it Happen? ... “higher thinking takes place when one analyses the relationships” (Van Hiele in Korthagen, 1992, p. 266).

Hoe te maken Happen? ... "hogere denken vindt plaats wanneer een de relaties analyseert" (Van Hiele in Korthagen, 1992, p. 266).

How to Make it Happen? ALACT Model: 1. Action 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action 5. Trial

Hoe te maken Happen? ALACT Model: 1. actie 2. Terugkijkend op actie 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 1. actie 2. Terugkijkend op actie 3. Bewustwording van de essentiële aspecten 4. Het creëren van alternatieve methoden van actie 5. Proef

How to Make it Happen? ALACT Model: 1. Action A learning moment 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 1. Action A learning moment Can be formal, e.g. in a class Can be informal, e.g. teaching a friend how to use an app Can be in other contexts, e.g. healthcare, office,

How to Make it Happen? ALACT Model: 2. Looking back on action 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 2. Looking back on action Analyze the situation in-depth. What happened? Who was involved? Was the learning goal achieved? Did all go as planned? Were there any surprises?

How to Make it Happen? ALACT Model: 3. Awareness of essential aspects 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 3. Awareness of essential aspects What do the results of step #2 mean? What are the most important themes (this should be analysed with relation to the learning goal or technique that is the focus)? What educational theory can explain or add detail to understanding what happened?

How to Make it Happen? ALACT Model: 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 4. Creating alternative methods of action Consider the preferred outcome or goal. What positive aspects should be repeated? (Include steps to repeat these.) What growth areas can be improved upon? (Include steps to change or alter these.) What theory or concepts can be applied? Will a new tool or technique support learning?

How to Make it Happen? ALACT Model: 5. Trial 1. Action 2. Looking back on action 3. Awareness of essential aspects 4. Creating alternative methods of action ALACT Model: 5. Trial (Re)focus your goal: What do you want to achieve? Try it out! Repeat the reflection cycle for continuous improvement.

Reflection Activity Working individually or in pairs is OK. Use the ALACT Model to analyse the case by going through Steps #1-4; you may use the questions proposed in previous slides OR you can create your own. When you arrive to Step #4, propose a helpful digital tool (online or desktop application) and explain why it may help.

Reflectie activiteit Individueel of in paren werken is OK. De ALACT Model gebruiken om te analyseren van de zaak door te gaan via de stappen van #1-4; u kunt de vragen die in vorige dia's worden voorgesteld OF u kunt uw eigen maken. Wanneer je aan stap #4 aankomt, voorstellen een nuttig digitaal gereedschap (online of desktop toepassing) en uitleggen waarom het kan helpen.