Welkom! Informatie avond groep 3 12 september en 16 januari schooljaar 2017-2018
1. Voorstellen Juf Amy Juf Mia Ouders
Dagplanning Hoe ziet een dag in groep 3 eruit? Waarom zichtbare planning belangrijk voor kind?
Werkwijze in de groep(en) Instructie aan ronde tafel Verwerking in lokaal groep 3 en lokaal groep 4 beneden Werken in niveaugroepen, vooral bij taal/lezen en rekenen. Dagplanning PBS Stilteteken Stemvolume Blokje WC-gebruik
Algemene informatie groep 3 De kinderen komen vanaf 8.20 alleen naar binnen De kinderen gaan om 14.15 alleen naar buiten De kleine pauze duurt 15 minuten Grote pauze, 30 minuten buiten spelen, daarna samen eten in de groep met de leerkracht. Gezond eten Speelgoed thuis laten Gevonden/verloren spullen
Groep 3 De kinderen krijgen een potlood, kleurpotloden. Geen spullen meenemen naar school. De verjaardag wordt samen met de kinderen gevierd, kies voor een kleine traktatie. Oudergesprek na schooltijd. Bedtijd! Geef wijziging (mobiele) telefoonnummer en emailadres door. (Klasbord) Handig is briefje in tas met alle belangrijke nummers.
Oudergesprekken Oktober: omgekeerd oudergesprek Maart: bespreken vorderingen en resultaten Juni: bespreken vorderingen en resultaten. Niet voor alle leerlingen.
taal en lezen – Veilig leren lezen Nieuwe versie van Veilig leren lezen. Onderdelen methode: Technisch lezen Spelling Begrijpend lezen: Woordenschat Spreken en luisteren: Leesbevordering Creatief en fuctioneel schrijven(2e helft schooljaar) Er wordt gewerkt met kernen, start t/m kern 6. Dan zijn alle letters geleerd. Kern 7 t/m 11 + afsluiting.
taal en lezen – Veilig leren lezen Ze leren t/m kern 6 steeds een nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Daardoor vlotter lezen van woorden en korte zinnetjes. Zoemend lezen speelt een belangrijke rol! Bij spelling hakken we het woord in klanken. Luisteren naar de klanken en schrijf het woord daarna op. Ze lezen woorden waarin de letter voorkomt. Ze leren bij welke letterfamilie de letter hoort. Ze leren om de letter te schrijven.
Taal en lezen - Veilig leren lezen Er wordt rekening gehouden met verschillen tussen leerlingen. Er wordt gewerkt op 2 niveau’s: maan, binnen maan ook nog ster-aanpak deze lln. krijgen extra leesbegeleiding. zon, deze lln. werken na een korte instructie heel zelfstandig aan hun opdrachten. Daarna weer overleg met leerkracht. Computerprogramma voor school en thuis. Emailadres doorgeven.
Rekenen – Wereld in getallen Methode werkt in blokken. Elk blok een eigen thema. Leerstof: Tellen/ hoeveelheden/ erbij en eraf/ inzicht in getallensysteem.
Rekenen- Wereld in getallen Projecttaak 1 x per week: Meten: lengte/ omtrek/ tijd/ gewicht Meetkunde: puzzels/ plattegrond/logische volgorde Diversen: grafieken/ reken en taalbegrippen/ verhoudingen Computerprogramma Werken op niveau
Schrijven - Pennenstreken Doel van methode is leesbaar schrijven, praktisch gericht. Methode , gekoppeld aan methode Veilig leren lezen. Leren de kinderen een letter lezen, dan gaan we de letter ook schrijven. Is een schrijfletter aangeleerd, dan wordt hij ook gebruikt. Cijfers worden ook aangeleerd. Let er thuis ook op dat de kinderen op de goede plek beginnen met een letter of cijfer.
Schrijven - Pennestreken Schrijven is heel belangrijk, door het opschrijven van woorden en zinnen leer je ze beter. Tot kerstmis schrijven we met potlood. Na kerst krijgen de leerlingen een pen van school. Let bij schrijven thuis ook op zithouding, potloodgreep en concentratie. Rechts en linkshandig geen verschil in aanpak.
Wereldoriëntatie – Verkeer - Godsdienst WO-methode : Argus Clou Inhoud: aardrijkskunde,geschiedenis, natuur Verkeer : thema fiets – fietsen, voetganger, oversteken, verkeersborden, gedrag op straat Godsdienst: omgaan met elkaar, bijbelverhalen en andere verhalen
Kunstzinnige oriëntatie Gymnastiek Tekenen Handvaardigheid/handwerken Muziek Gymnastiek: 2x per week – maandag en woensdag Gymkleding: broek, t-shirt, gymschoen. Elke keer mee naar huis
Sociaal-emotionele ontwikkeling PBS aanpak: hiermee een veilig, warm en positief schoolklimaat vormen. Gouden weken: groepsvorming ‘met kracht van start’. 3 fases: Forming: kennismaking met groep Storming: plek weten te vinden binnen groep Norming: afspraken maken met elkaar
Ouderhulp Computerhulp bij taal en rekenen. Vervoer met auto bij activiteiten.
Vragen? Heeft u naar aanleiding van deze informatie nog vragen?