Tweetaligheid Als maatschappelijk verschijnsel Voor- of nadeel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Presentatie Procedure naar het VO
Basisvorming.
Sociale media als taalvaardigheidstool
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Opzet presentatie Overzicht (promotie)onderzoek Onderzoeksresultaten
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Mythes over meertaligheid
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Onderzoek op het gebied van meertaligheid bij de Fryske Akademy
Open de wereld themadag FODOK en JC
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het dialect.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
MEERTALIGHEID: LUST OF LAST? Jacomine Nortier Utrecht Institute of Linguistics 16 maart 2016.
Meertaligheid en tweede-taalverwerving 1 oktober 2008.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
Maaike Verrips 13 september 2012 Meertaligheid Boekstart Inspiratiedag.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Ouderavond Cambridge 2016.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Omgaan met meerdere talen
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Differentiatie in de klas
Taalbeleid: Van brabbel tot babbel Inspiratiedag VVSG 2 april 2015
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Kansarmoede in de school
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Communicatie 7e les.
PROJECT INTERFACE.
INTRODUCTIE academiejaar
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Transcript van de presentatie:

Tweetaligheid Als maatschappelijk verschijnsel Voor- of nadeel? Tweetalig opvoeden en onderwijs Taalbeleid

Definitie van tweetaligheid “Tweetalig is iemand of een samenleving die zichzelf als zodanig beschouwt” -functionele definitie -psychologische, cq. sociologische definitie, niet taalkundig! : tweetaligheid = dynamisch gegeven door gebruikers bepaald

PERSBERICHT NEDERLANDSE TAALUNIE NOV. 2007 De opmars van het Engels in het Nederlandse taalgebied: uitdaging, fait accompli, of blessing? Dat is de titel van het openbare debat dat de Taalunie 12 november organiseert samen met het Nederlands-Vlaams huis DeBuren in Brussel. Nederlandstalige professoren geven colleges in het Engels. Het aantal scholen voor voortgezet/secundair onderwijs en basisonderwijs waar in twee talen onderwijs wordt gegeven of waar geëxperimenteerd wordt met tweetalig onderwijs, neemt toe. Topmanagers gebruiken voor hun interne communicatie nog amper Nederlands. En reclamebureaus maken slogans als: The future is bright, the future is Orange of Pleasure you can't measure. Is dat erg? Hoort het bij de zegening van de internationalisering? Hoe moet de overheid ermee omgaan: meer onderwijs Engels of juist meer onderwijs Nederlands? Bescherming van de Nederlandse taal? Meer tolken, vertalers en vertaalmachines of gewoon op dezelfde weg doorgaan? Daarover gaat dit debat.

Taalkeuze en taalcontact Keuze van talen door de gebruikers bepaald Afhankelijk van status, functionaliteit ‘Luxe tweetaligheid’ versus ‘conflict tweetaligheid’ Doet ‘taalbeleid’ ertoe?

Mate van tweetaligheid 4 Vaardigheden: Le,Lui.Sp,Sch Mate van diverse aspecten van taalkennis Beheersing in diverse domeinen Mate van correctheid, vloeiendheid

Beheersing van de deelvaardigheden van het   Gronings Fries Drents Twents Verstaan 4.53 4.31 4.54 4.67 Spreken 3.69 3.50 3.85 3.62 Lezen 3.18 3.28 3.46 3.10 Schrijven 1.94 1.97 1.92 1.90

Tweetaligheid en beeldvorming Tweetaligheid leidt tot taalachterstand?

Leerlingen in Noord-Nederland: Taalachterstand Nederlands Begrijpend lezen PO/VO Begrip van schoolboekteksten (vmbo) Woordenschat (vmbo) Oorzaak: tweetaligheid/’halftaligheid’???

Mythen over tweetaligheid Tweetaligheid is nadelig voor cognitieve ontwikkeling Talen staan elkaar in de weg De thuistaal is bij voorkeur de schooltaal Leerkrachten zijn goed geinformeerd over tweetaligheid Een goed ontwikkelde moedertaal is een gunstige voorwaarde voor het leren van een tweede taal

Effecten van tweetaligheid Cognitief voor- of nadeel: ‘drempelhypothese’ Interveniërende variabelen, m.n SES Effecten op IQ en andere cognitieve vh: (divergent denken, leerstijl, metacognitie) Effecten op taalleervermogen

Als de thuistaal anders is dan op school…. Levert dat een ‘taalachterstand’ op in de schooltaal? Is dat voor in het algemeen een voor- of een nadeel? Wordt dat positief of negatief gewaardeerd? Welk beeld heeft de leerkracht van de thuistaalsituatie?

“Spreekt u de streektaal op de school van uw kinderen?”   Groningn Friesland Drenthe Twente Altijd 5.8 % 14.7 % 7.7 % - Vaak 11.8 % 17.6 % 4.8 % Soms 29.4 % 61.5 % 47.6 % Nooit 52.9 % 50.0 % 23.1 %

Leerkrachten over streektaal (Eshuis, 2005) Kind mag streektaal spreken op school: Fr/Tw: ja Gr: ja/nee, Dr: ja/nee Opvoeden in streektaal Fr/Gr/Dr: ja, maar met Nl. erbij, Tw: nee Relatie streektaal/taalachterstand Nl.: Gr/Dr/Tw:ja, Fr: nee/wn Aandacht op school voor streektaal: Gr/Dr/Tw: nee, Fr: ja

Thuistaal Streektaal, dialect, Fries, Engels, Turks, minderheidstaal…. Spreken, lezen, schrijven, taal- en mediagebruik Huis/tuin/keuken/of meer? Taalarmoede of taalrijkdom?

Schooltaal Kennisoverdracht Voorbij het hier en nu Abstraherend Schrijftaal ‘academiserend’

Bevindingen onderzoek O.Groningen Regio/dialect speelt geen rol bij NLtaalbeheersing Wel een negatieve attitude t.o.v eigen taal Lager opgeleide ouders communiceren wezenlijk anders met hun kinderen dan hoger opgeleide ouders Met name het opleidingsniveau van de moeder is hierbij van doorslaggevend belang

Bevindingen 2 Voorleesgedrag van de ouders is voorspellend Kinderen waarvan de ouders veel e-mailen, internetten en tekstverwerken zijn in het voordeel Kinderen die zelf veel e-mailen, internetten en tekstverwerken zijn in het voordeel Hoogopgeleide ouders praten vaker met hun kinderen over het nieuws en hobby’s

Voorlopige conclusie: Positief beeld van de thuistaal (bij leerlingen, docenten en ouders) En kennis/inzicht in tweetaligheid Draagt bij aan ‘rijke’ (twee, meer)taligheidsontwikkeling van ll En didactisch repertoire van docenten

Tweetalig opvoeden Simultane/vroege tweetaligheid Verschillende typen: -een ouder-een taal (‘opol’) -niet-dominante thuistaal -talenmix Succes afhankelijk van veel omgevingsfactoren Bewuste ouders zorgen voor rijke taalomgeving (T1/T2) http://www.ouders.nl/vtaal.htm

Twee/meertalig onderwijs Submersion vs. Immersion De Trijetalige skoalle Tweetalig VWO Engels als voertaal in het hoger onderwijs

Taalbeleid: overheid EU, Nederlandse Taalunie, Vlaanderen, Provincie Friesland, etc: voertaalbeleid positieve beeldvorming Facilitering ……..

Taalbeleid: scholen -programmering -signalering van taalproblemen -taalbewuste docenten met positieve houding -taalontwikkelende didactiek bij alle vakken

Tot slot “ De grenzen van mijn taal zijn de grenzen van mijn wereld” Wittgenstein