Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Teaching and Learning International Survey (Talis) 2013 Wat houdt de selectie van onze school voor dit onderzoek in en waarom zouden we meedoen?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
HAN Faculteit Educatie.
School-als-organisatie en schoolcultuur
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
ELO Informatie Communicatie Administratie Multimedia
Ervaringen Implementatie in Nederland
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Introductiebijeenkomst AOS leergang
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Geïntegreerde schoolverbetering
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Differentiëren & klassenmanagement
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Internationalisering op school
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Reflectie op onze KION waarden Module 2
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Slim tellen.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Slim tellen.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan? Tool PDC-1:Uitdagingen © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doelen: Persoonlijke doelen en waarden verkennen; Bespreken hoe de persoonlijke doelen en waarden in verhouding staan tot de doelen en waarden van de groep; Uitdagingen voor de groep identificeren. We zullen: Individuele antwoorden van docenten op een internationale enquette verkennen; Bespreken hoe deze zich verhouden tot de antwoorden van de groep.

Eigenschappen van MaSciL docentengroepen Werken samen Komen regelmatig samen gedurende een bepaalde periode Ondersteunen leden om hun lespraktijk te onderzoeken Reflecteren op hun onderzoek Gebruiken de bronnen uit de MaSciL-toolkit en het lesmateriaal

Het begrijpen van docenten en lesgeven TALIS (de internationale vragenlijst van de OESO over lesgeven en leren) vraagt docenten en scholen naar hun werkomstandigheden en leeromgeving. Het onderzoek behandelt belangrijke thema’s zoals de opleiding en professionele ontwikkeling van docenten; welke waardering en feedback docenten krijgen; het schoolklimaat; leiderschap in de school; hoe docenten denken over onderwijs en hoe zij lesgeven.

TALIS Binnen TALIS, werd docenten gevraagd: Hoe vaak doet u het volgende op school? Focus op het leren Zorgen voor gemeenschappelijke standaarden voor de beoordeling van leerlingen. Gedeelde visie Deelnemen aan personeelsbijeenkomsten om de visie en missie van de school te bespreken. Reflectie Deelnemen aan professionaliseringsactiviteiten. Deprivatisering van de praktijk Observeren van andere docenten en feedback geven. Samenwerkingsactiviteiten Lesmateriaal uitwisselen met collega’s. Gezamelijk lesgeven in dezelfde klas.

Discussie De TALIS vragen weerspiegelen kenmerken die ook van belang zijn voor een professionele leergemeenschap voor MaSciL-docentengroepen. Welke uitdagingen zijn er om een effectieve MaSciL-docentengroep in de vorm van een professionele leergemeenschap te kunnen vormen, op basis van de antwoorden van de groep? Antwoorden op de vragen samen met de doelen benoemt op slide 1 zouden de discussie moeten stimuleren op de vraag “Welke uitdagingen zijn er voor ons om een MaScil docentengroep of professionele leergemeeschap te vormen, op basis van onze antwoorden op de TALIS vragen?”

Finishing off Bedenk met de groep manieren om te werken aan de geïdentificeerde uitdagingen. Stel daarbij prioriteiten vast. Bespreek de belangrijkste uitdagingen. Bedenk voor de volgende keer praktische oplossingen. Meer informatie over TALIS kan gevonden worden op:http://www.oecd.org/edu/school/talis.htm