Wedstrijd aspecten EACzc 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Garmin Forerunner Martin Breedijk. Garmin Forerunner • Moderne vormgeving, licht van gewicht • Uiterst gevoelige SIRF III ontvanger • Weergave datavelden.
Advertisements

Themaweek Water Sectie Techniek.
Wat is langs-stabiliteit en beschrijf hoe dit werkt.
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
Welkom!.
Wat verbruikt een vliegtuig?
Krachttraining in de praktijk
Informatie-avond 16 mei 2011 De Vliert ‘s-Hertogenbosch.
Veranderingen & kansen Enkwest Opleiding & Advies Janthony Wielink
Gepersonaliseerd leren
Steilspiraal Airbase De Peel 9 februari 2008
Portfolio
Practicum I&M College deel 1
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
29 november 2008Baer Selen1 Teamvliegen en klasseoverschreidende samenwerking Baer Selen, 29 november 2008.
Interpretatie meteo-gegevens
Hoe nauwkeurig is een weersverwachting?. Onzekerheden in een weersverwachting Modellen rekenen de atmosfeer door in grote kubussen. Het waarnemingennet.
Optimale reissnelheid Zo goed mogelijk van bel naar bel in theorie.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bijeenkomst kader 1 december 2013 Zaalhockey.
Strategie,Tactiek & Training Hoe vlieg ik snel van A naar B.
Workshop evalueren Dcp
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Gemiddelde snelheid J.H.B. Pastoor
RTTI – kennismaking en ervaring
Vliegprestaties en vluchtplanning 7. Vliegrestaties en vluchtplanning 7.1 Het controleren van het gewicht en het 7.2 Snelheidspolaires van zweefvliegtuigen.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Sneller en verder Overland Max L. Bloch VVO Cursus Gelderse Zweefvliegclub 23 december 2001 Bedrijfslogo invoegen op deze dia Selecteer Figuur in het menu.
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Voorbereiding Voor Internationale Wedstrijden Baer Selen, KP-dag 21 januari 2006.
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Geocaching workshop Peter van Wijlick Computerclub Helden.
Differentiëren & klassenmanagement
Wedstrijd aspecten EACzc Programma wedstrijdaspecten 1.Wedstrijdvoorbereiding 2.Vluchtplanning & -voorbereiding 3.Start- & vliegtactiek 4.Reissnelheid.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
Meten en meetkunde in het verkeer
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Les 4: SAMENGESTELDE GROOTHEDEN
Klimaatverandering en de broeikasgassen waterdamp en ozon
Slide template: myfreeppt
Zelf routes maken Hoe je eenvoudig zelf een route kunt maken en op je navigatiesysteem kunt zetten.
Hoofdstuk 2 natuurlandschappen op aarde
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Grootheden en Eenheden
TC Heeze & Veiligheid nog een keer
Hoe was het vlinderjaar 2016 ? Marc Herremans
GROTE LIJN HUURPLANNEN DEKKER
Herhaling H8 : arbeid Arbeid: de energie die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing van een voorwerp. Dit geeft energie toename/afname ALGEMENE.
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Welke wiskunde moet ik kiezen? Klas 3V
Rekenen Verbanden les 1: gegevens verwerken Verbanden les 2: gegeven in tabellen.
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Het aantal inwoners in Nederland is 16,8 miljoen.
Hoofdstuk 25 De beste kans
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
Rekenen Verbanden les 3: Rekenen met tabellen 1 Verbanden les 5: Rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
DEEL 3 H 8 Verder met Bridge Hoofdstuk 8 Forcing versie
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Rekenen Les 6 Meten en Meetkunde in het verkeer Les 7 Meten in recepten Les 5 figuren slaan we over!
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Verdiepende coachcursus 4
Vliegprestaties en vluchtplanning
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Wedstrijd aspecten EACzc 2004

Programma wedstrijdaspecten Wedstrijdvoorbereiding Vluchtplanning & -voorbereiding Start- & vliegtactiek Reissnelheid en risicobereidheid Waterballast Pauze AAT-technieken Mc Cready Finalglide Vragen

1. Wedstrijdvoorbereiding Primaire voorbereiding Reglement, inschrijving, ophaler, kaarten, overnachting, Vliegtuig, instrumenten, etc. Fysieke voorbereiding Conditietraining & uitgerust Mentale voorbereiding Moeilijk tastbaar maar essentieel Innerlijk evenwicht

2. Vluchtplanning & -voorbereiding Finish- en circuitprocedure + frequenties Waterballast keuze Vlucht simuleren op de kaart met alternatieve routes en weerscenario’s Bepalen starttijd

3. Start- & vliegtactiek Algemeen Vroeg, met de groep of laat starten Blauw versus cumulus Startpunt keuze (bij multi-startpunt) Teamvliegen  minder fouten Dip, wedstrijd wordt pas bij de finish beslist Flinke dip  Geef niet te vroeg twee stappen terug en langzaam ritme oppakken Finish, bouw vertrouwen op Leer van fouten en de dingen die andere beter doen Oefening baart kunst!

3. Start- & vliegtactiek Starttijd Verwachte start- en einde thermiek Incalculeren reissnelheid (min./max.) Bepalen tijdvenster opdracht Tendens weersontwikkeling Vroeg, met de meute of laat Ervaringen andere dagen Tips Tmax Thermiek 16:00 Tijd

3. Start- & vliegtactiek Omvliegen

4. Reissnelheid en risicobereidheid hoog laag Risico laag hoog

5. Waterballast Indeling Waarom Wanneer en hoeveel? Wanneer lozen? Temperatuur < 0 ºC

5. Waterballast Waarom? Wp1’/Wp1 = 450kg /350kg = 1,13

5. Waterballast Consequentie! Type bellen 1. klein & sterk 2. breed 3. zwak 5. Waterballast Consequentie!

5. Waterballast Wanneer? Wanneer Reissnelheid > 85 km/u (gemiddelde over hele vlucht) Bellen niet te klein Gemiddeld stijgen > 1 1/2 m/s

5. Waterballast Hoeveel? Thermieksterkte Waarde (m/s) Ballast (l) geïntegreerd Ballast (l) Matig < 1 ½ - Redelijk 2 60 Goed 3 80 – 100 Zeer Goed > 3 m/s Vol

5. Waterballast Wanneer lozen? Turbulente thermiek Kleine bellen Problemen met aansluiting Afname thermieksterkte Veel insecten op vleugel Thermiek versus tijd Stijgen Tijd Verschil m/s Sec. Min. 0,5 2000 33’ 20 1 1000 16’ 40 2 500 8’ 20” 4 250 4’ 10” 8 125 2’ 05”

5. Waterballast < 0 ºC Weerbeeld: Voorjaar NO-stroming / Hoge basis Mogelijke probleem: IJsvorming bij loos-openingen Waterlozing stopt Staartlastig ! Toename weerstand Belemmering roeren Advies Pas lozen als Temp. > 0 ºC Antivries

Pauze

6. AAT-technieken Eigenschappen Minimum tijd Soms beperking startperiode Snelheid telt Afstand telt bij buitenlanden Ronden in Area’s Soorten area’s Doel: Spreiding wedstrijdveld Veiligheid Mijden gaggle-vorming

6. AAT-technieken Plan start finish Area 1 Area 2 Area 3

6. AAT-technieken Tactiek-1 Voorbereiding: Bepaal globale starttijd, hou rekening met andere weersituatie Kies een vertrouwd en goed traject Calculeer reissnelheid  afstand  traject Basisregel-1 neem 1e area ruim! Start als thermisch goed is en wolken op koers Teamvliegen loont  goede afspraken noodzakelijk! Keren in bel tenzij .... Kies telkens een fictief keerpunt (ook in GPS) voorkomt zwabberen op koerslijn

6. AAT-technieken Tactiek-2 Basisregel-2, vlieg nooit minder dan minimum tijd en in principe niet heel veel langer! Bepaal omkeerpunt in laatste area a.h.v. verwachte reissnelheid Een goed laatste traject dan is ‘t lonend om langer (dus verder) te vliegen. Let op hoge basis  lange finalglide  hoge eind-reissnelheid

6. AAT-technieken Cockpitdrukte Onzekerheid gekozen route Keuze van de route Onderweg zien dat andere route beter is/lijkt (afleiding) Bepalen keermoment/-positie Slechte koersinformatie Berekenen finishmoment (niet te vroeg!!) Ondersteuning/afleiding van navigatie-systeem

7. Mc Cready Basis Mc Cready stand op gemiddeld stijgen volgende bel Bij standaard klasse snelheid volgen tot ca. 160 km/u (met waterballast iets mee) Kijk naar polaire karakteristiek (wel/geen knik) Bij insecten op de vleugel dan polaire aanpassen!! Vlieg met gedempte McCready aanduiding  stabiliseert snelheidsvariaties

7. Mc Cready Steektactiek Leer tussen bellen in een optimaal pad te kiezen In beperkte mate slalommen voor een beter pad Niet onder 100 km/u tenzij goed en aanhoudend stijgen

7. Mc Cready Steeksnelheid 2 100 160 Snelheid (km/h) -1 Daalsnelheid (m/s)

8. Finalglide Leer vertrouwen op instrumenten Klimhoogte laatste bel o.b.v. gem. stijgen Met behouden McCready stand vertrekken Reserve hoogte volgen en eventueel McCready bijstellen Dolfijnen en kies beste pad Tactiek avondthermiek Tactiek wolken(straat) op pad Leer om veiligheidsmarges te optimaliseren! Leer om tempo te behouden!

8. Finalglide Wind Bepalen en volgen vector-wind (wind op koers) Wind neemt toe met de hoogte Bij tegenwind zal reserve toenemen Bij meewind zal reserve afnemen!! Bij harde tegenwind extra reserve hanteren

Vragen ?

The end