BRO 2017 Anja Habets Ernst Jacobi

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veiligheidscursus Gegeven door Frederieke van der Blom.
Advertisements

Kitereddersbijscholing
Thermische letsels.
De kapitein.
Weer of geen weer Leefwereld 7 les 8.
Lopen. de benen de fiets de kar de bel/ bellen/tring.
EERSTE HULP Wat doe je in een noodsituatie?
Bijeenkomst 1: coach-introductie
Sportblessures en EHBSO
Cursus Klein Vaarbewijs A
Elektriciteitsletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Het gevaar van elektriciteit Eerste Hulp bij elektriciteitsletsels.
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Weer- raadseltjes.
De westkust van de VS: een gecompliceerde situatie
Koudeletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Bevriezing Lichte onderkoeling Ernstige onderkoeling.
1 IJsland IJsland, 15 mei Een groep noordse sternen vliegt vermoeid aan vanaf de zee. Ze hebben net een reis van 3 maanden achter de rug. Na gerust te.
4. De reddingsactie Vervoersgrepen.
We werken veilig of we werken niet
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Roeien op zee Praktijk bij de SRV Trainingen en toertochten.
Wat is een tropische orkaan?
Herhaling belangrijke punten EHBO
DE VEILIGHEIDSSIGNALISATIE
Waarnemen en bijstellen
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 6
De Titanic !!......
Roeien Roeien Wrikken Boordroeien Whalebootroeien Sturen Uitrusting
Stuurliedenvergadering. Inhoud Baankaart Instappen Doorwisselen Oproeien 1500 m 1500 m Oproeien 450 m 450 m Uitstappen / doorwisselen.
30 september tot en met 4 oktober Keuring en Palaver 29 september 8 april 2015.
ZEILTHEORIE 1. DE BOOT terminologie, begrippen werking van roer en zeilen koers en de wind knopen 2. ZEILTECHNIEK overstag.
Effecten van de koude Hypothermie - onderkoeling
Kajakvaardigheid A&B UR&KV Michiel de Ruijter December 2015.
Stuurlieden voorlichting Heineken Roeivierkamp 2016.
Start Hans Loermans. Starten Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel Regels bij de start Tactiek Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel.
Veilig werken met de Grief Wat zijn de gevaarlijke en wat zijn de veilige zones.
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Handleiding Life Saver1 Hoofdstuk 2 gevaren baders en zwemmers.
Onderkoeling.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
Eerst water de rest komt later
Stuurbrevet Meerkeuzevragen Werkwijze 1. A.P.S.B 2. Navigatie
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Stuurlieden voorlichting
Veiligheid.
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
Stuurliedenvergadering
BPR-Binnenvaart Politie Regelement voorrangsregels
Verlichting en dagtekens
Verlichting en dagtekens
Eerst water de rest komt later
Verbranding en ademhaling
Klein vaarbewijs 6e bijeenkomst.
Klein vaarbewijs 5e bijeenkomst.
Klein vaarbewijs II 6e bijeenkomst.
Hoofdstuk 1 Verdrinkingen
Wanneer ontstaat bevriezing van de huid?
EHBO.
Onderkoeling Hypothermie
HOOFDSTUK 4 HET WEER Nask leerjaar 1.
De werking van een sluis

Handbediening Invaarlicht LW gaat groen Schuiven HW gaan dicht
Kitesurf Safety Clinic
Klein Vaarbewijs II Les 1. Harry Elling
Start Hans Loermans.
Verdiepende coachcursus 4
Marcus 4: Het was avond. Jezus zei tegen zijn leerlingen:
Transcript van de presentatie:

BRO 2017 Anja Habets Ernst Jacobi Veiligheid BRO 2017 Anja Habets Ernst Jacobi

Veiligheid Passieve veiligheid Veiligheidsvoorzieningen Actieve veiligheid Je gedrag

Passieve Veiligheid Veiligheidsvoorzieningen aan de boot Luchtkasten Boegbal Hielstrings Overslagen

Passieve Veiligheid Persoonlijke veiligheidsvoorzieningen Reddingsvest Bescherming tegen weersinvloeden Koude. Voldoende warme kleding, laagjes. Muts. Regen. Regenjack Zon. Voldoende water, zonnebrand crème, petje

Actieve Veiligheid Aan boord Op het water Bij het instappen Veilig boord Op het water Vaarverbod Verkeersregels op het water Bij bijzondere omstandigheden Algemeen

Actieve Veiligheid Aan Boord Bij het instappen de boot vasthouden Overslagen dicht

Actieve Veiligheid Aan boord Stuurtouw onder het lichaam Veilig boord Bij het manoeuvreren, afvaart en aankomst Geen veilig boord ! Tijdens bijliggen Slifferen bij het ronden en strijken Bij passeren van bruggen en smalle doorgangen Slippen, vallen. Bladen horizontaal vlak boven het water Riemen altijd vasthouden.

Actieve Veiligheid Op het water Vaarverbod Stoplicht Groen Varen toegestaan Rood Vaarverbod wind (> 5 Bf.), onweer, vorst drijfijs, mist (eiland) Groen + Rood Vaarbeperking varen op de “Breevaart” toegestaan

Actieve Veiligheid Op het water Verkeersregels Klein schip wijkt voor groot schip. Pleziervaart wijkt voor beroepsvaart. Motor wijkt voor spierkracht wijkt voor wind. Houd zoveel mogelijk stuurboordwal. Roeiboten onderling. Verleen de boot van rechts vrije vaart. Passeren aan bakboord van het opgelopen schip, het opgelopen schip geeft ruimte. Bij tegengestelde koers: beide schepen wijken naar stuurboord. Bij bruggen en engten. Het schip dat stroomafwaarts of met de wind mee vaart heeft voorrang.

Actieve Veiligheid Op het water De Belangrijkste Verkeersregel GOED ZEEMANSCHAP Voorkom gevaarlijke situaties en aanvaringen

Actieve Veiligheid Bij bijzondere omstandigheden Omslaan Boot Voorkom onderkoeling. Afhankelijk van: Watertemperatuur , afstand tot de wal, kans op redding. Bij de boot blijven of naar de kant zwemmen. . Bij lage watertemperatuur, < 10 0 C : - Bij de boot blijven en aan de boot vasthouden. - Minimaal bewegen. Bewegen versnelt afkoeling. - Vertraag afkoeling door in elkaar gekrompen te blijven. - Trek de aandacht van anderen.

Actieve Veiligheid Bij bijzondere omstandigheden Omslaan Boot Effect van de temperatuur Daling lichaamstemperatuur bij een verblijfsduur van 20 min in het water

Actieve Veiligheid Bij bijzondere omstandigheden Omslaan Boot Op de wal. - Voorkom verdere afkoeling blijf in elkaar gepakt zitten. - Trek de aandacht van anderen - Bel de vereniging. Nummer R&ZG voorprogrammeren Telefoon in waterdicht hoesje

Actieve Veiligheid Bij bijzondere omstandigheden Omslaan Boot Drenkeling - Zoveel mogelijk horizontaal verplaatsen - Beschermen tegen verdere afkoeling, eigen lichaamswarmte - Langzaam opwarmen . Nooit onder de douche! - Iets (warms) te drinken geven als de drenkeling de beker zelf vasthoudt - Ambulance bellen. Reanimeren, hartmassage, beademen

Actieve Veiligheid Bij bijzondere omstandigheden Onweer Bij onweer of onweerdreiging. Ga zo snel mogelijk van het water af. of Schuil onder een brug Wacht tot het onweer voorbij is

Actieve Veiligheid Algemeen De keuze een rondje plassen met de klok mee of tegen de klok in te varen hangt van de windrichting af. Bij harde wind “hogerwal” houden. Minder golfslag. Hoge golven zoveel mogelijk op de “boeg”. Bruggen en nauwe doorgangen “ruim aanvaren”, goed zicht op de doorvaart houden. Vraag de boeg mee te kijken. Roep bij een onduidelijke situatie de stuur/schipper van de andere boot aan en vraag wat hij gaat doen. Bij een lage watertemperatuur < 10 0 C dicht “bij de oever” varen. Boten die aanleggen hebben voorrang boven boten die worden uitgebracht.

BEHOUDEN VAART Anja Habets Ernst Jacobi juni 2017