De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Start Hans Loermans.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Start Hans Loermans."— Transcript van de presentatie:

1 Start Hans Loermans

2 Starten Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel
+1 min. Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel Regels bij de start Tactiek +30 sec. PANG !!!! - 30 sec.

3 Strategie eerste kruisrak
Gunstige zijde en opties: Bakboord vrije wind Stuurboord ruimte om weg te klappen Midden vrije wind & flexibiliteit

4 Ligging van de lijn (1) Wat moet je bepalen:
Wat is de gunstige zijde van de lijn; Hoeveel voordeel valt daar te behalen;

5 Bepalen gunstige kant (1)
Kompaspeiling – Wind – Ligging lijn Langs de lijn 90º t.o.v. de wind Het voordeel is zichtbaar

6 Bepalen gunstige kant (2)
Loeven tot in de wind Overloop (bijv.) voor richting bepaling Als je geen tijd hebt

7 Observeren andere starts
Bepalen gunstige kant (3) Observeren andere starts Kop aan Kop boven boei Gunstige kant Kop aan kont onderboei Gunstige kant gg

8 Op kruisen en effect bepalen
Bepalen gunstige kant (4) Op kruisen en effect bepalen Niet erg betrouwbaar gg

9 Hoek tussen rak en startlijn
Hoeveel voordeel Hoek tussen rak en startlijn 5º is 12,5% van de lengte van de lijn gg

10 Arm/Vuist x hoogte boot = lijnlengte
Hoeveel voordeel Lengte van de lijn schatten: Arm/Vuist x hoogte boot = lijnlengte Vuisthoogte 15 meter Armlengte 0,1 meter X meter lijnlengte 0,6 meter Armlengte 0,6/0,1x15= X

11 De plaats waar je wilt starten De aanloop naar die plaats
Plan je aanloop Tijd, tegenstanders ruimte etc De plaats waar je wilt starten De aanloop naar die plaats Maak een schatting hoelang je aanloop duurt. Groot / agressief veld korte aanloop Weinig wind / tegen stroom korte aanloop Stroom mee oppassen

12 Kies je buren Wereldkampioen Lokale held Mindere godheid Nooit hier Nooit hier Ja hier Ga, als het niet nodig is, niet vlak boven snellere tegenstanders liggen tijdens de start. Ze gaan meestal harder en hoger. Hierdoor kom je snel in de vuile wind en wordt je dwongen weg te klappen.

13 Ruimte te op maat is te verdedigen Ruimte te groot om te verdedigen
Wees niet te hebberig Ruimte te op maat is te verdedigen Ruimte te groot om te verdedigen JA !!! NEE !!! Ruimte op maat is te verdedigen. Pas op dat er geen tegenstander tussen kruipt Ongeveer 30 sec. voor de start, iedereen heeft zijn positie op / bij de lijn Kruip naar boven om de ruimte te vergroten

14 Verspeel de ruimte niet
Boot A moet dreigen het gat dicht te varen, zodat P er geen gebruik van maakt A Vrije ruimte voor boot P Boot A moet de ruimte aan lij verdedigen. Dreigen het gat dicht te varen. Maar pas op!!, verspeel de ruimte niet. Een goede bootbehandeling is geboden

15 Accelereren Boot A heeft de juiste ligging om goed te accelereren
Te hoog Fout Vooral bij een start in het midden accelereer eerder dan je tegenstanders Te laag Fout A Juiste ligging om te accelereren Boot A heeft de juiste ligging om goed te accelereren Denk bij het accelereren aan de 4 versnellingen. Bepaal de afstand die nodig is om op snelheid te komen (optimist 1,5 bootlengte, J24 8 bootlengte)

16 Geometrie van de baan Bovenboei Bovenboei De positie van de bovenboei heeft veel invloed op de strategie layline layline layline layline

17 Kruisrak Hans Loermans

18 Het speelveld Buiten spel Veilige zone Verhoogd risico

19 De ladder Winddraaiing 5º 10º 15º 20º
De ladder draait als de wind draait. Pas op met het nemen van je verlies Winddraaiing º 10º 15º 20º Afstand tussen de boten 12% 25% 37% 48%

20 Tactische principes Vrije wind en manoeuvreer ruimte;
Consolideren als het kan Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Blijf in de buurt van het midden van de baan; Vermijd de layline; Blijf bij de vloot; Leid de vloot; Eerst de lange slag dan de korte.

21 Voer de vloot lijwaarts aan
Voorbeelden Consolideren als het kan Voer de vloot lijwaarts aan Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Leid de vloot

22 Voorbeelden Blijf in de buurt van het midden van de baan;
Vermijd de layline; Eerst de lange slag dan de korte.

23 Je even gedwongen wordt om er vanaf te wijken.
Vrije wind Buitenste boot: Zoek de vrije wind Klap weg als het kan Klap terug als je strategie anders is Tegenliggers: Kien goed uit wanneer je over bakboord door een veld met tegenliggers vaart. DENK AAN: De luwte Strategie: Verander je strategie niet. OOK ALS: Je even gedwongen wordt om er vanaf te wijken.

24 Lay line Pas op voor de layline !!!!!! Vaar er niet overheen
Laat je er niet overheen drukken De layline draait met de wind

25 Als je bovenwind klapt loopt de tegenstander onder je door.
Dekking Strakke dekking: Tegenstander in de vuile wind. Dwingt je tegenstander om te reageren. Overstag: Zorg dat je bovenwinds uitkomt. DENK AAN: Als je bovenwind klapt loopt de tegenstander onder je door. Losse dekking: Dwingt je tegenstander niet om te reageren. Je vaart onder dezelfde condities als je tegenstander.

26 Gunstige lij positie Vuile wind Gunstige lij positie 10 Knots 11.8
11.3 - 4.5o 10.6 - 4.9o 11.0 +5.7o 13.7 +4.0o 11.4 -10.0o 10.8 +10.2o 10.2 - 6.2o 5.7 +16.2o Vuile wind 10 Knots 9.6 -13.3o 9.5 +10.6o 9.8 - 6.4o 8.4 +2.4o 8.8 -4.7o 9.5 -4.5o 9.1 +4.9o

27 Verdedigen Strak naar los: Een strakke dekking de goede kant uit.
Een losse dekking de verkeerde kant uit. Vastzetten groene boot: Tegenstander kan pas overstag als jij gaat. Je vaart beide de goede kant uit.

28 Blijf tussen het centrum va de vloot en de boei.
Verdedigen vloot Blijf tussen het centrum va de vloot en de boei.

29 Bij elkaar houden Boot A: Controleert de vloot door:
Losse dekking Boot A: Controleert de vloot door: Tussen centrum en boei te blijven. Boot B terug te dwingen door strak te dekken over stuurboord en vervolgens los te dekken over bakboord. 3 A B 3 2 Strakke dekking 2 C 1 3 D A 3 1 B 2 2 1 C 1 D

30 Direct overstag om de SB boot vast te zetten
D´r boven op Als de tegenstander toch niet anders kan dan meevaren, maakt dit niet uit. Vastzetten SB boot: Als SB boot achterlangs stuurt dan: Direct overstag om de SB boot vast te zetten Dit lukt niet altijd D’r boven: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is goed te pareren. D’r voor: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is moeilijker te pareren.

31 Vaar laag in de groef (verander je trim en hangen---hangen---hangen)
Kruisende koersen Gaat u maar voor: Als je over bakboord de goede kant uit gaat lok de boot over SB niet mee. Klap ook zeker niet mee. “VIJF” opties Direct overstag; Er onder klappen; Vallen en er achterlangs; Er voorlangs en klappen; Er voorlangs en door varen. Gaat u maar voor: Zie bij BB. Vaar laag in de groef (verander je trim en hangen---hangen---hangen)

32 De onzichtbare boot Worden beide gedwongen iets te doen Zicht van de stuurman is beperkt en wordt belemmerd door de oranje boot De verborgen boot Als een oranje boot wenkt dat de rose boot voorbij kan. De rose boot moet oppassen voor de (onzichtbare boot) Zowel de blauwe als de rose boot moeten iets gaan doen De oranje boot is lachende derde


Download ppt "Start Hans Loermans."

Verwante presentaties


Ads door Google