Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Wat is het geven van feedback?
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Wie ik ben.
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Keuzes maken.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Studieloopbaanbegeleiding
Kan je zien of iemand holebi is?
Programma Assistentendag April 2017
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Hand-Out.
Doet ie het of doet ie het niet?
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Praktijk Opleiders Cursus
Burgerschap Samenwerkend leren
Loopbaan en burgerschap les 2
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Coaching.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en

Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
BOM-model PV 25/03/2014.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
PSYCHISCHE KWETSBAARHEID EN GRENSOVERSCHRIJDEND GEDRAG
Wat doe jij?.
Loopbaan en burgerschap les 3
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Op het werk, in de klas en prive.
Inspelen op innovaties
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
ASSERTIEF Je durft voor jezelf op te komen Je durft je mening te uiten
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Sociale Vaardigheden / Conflicthantering FUIFBUDDIE OPLEIDING 2016 Sociale Vaardigheden / Conflicthantering

Communicatie: basisprincipe Boodschap RUIS Zender Ontvanger Feedback Onduidelijk spreken Te veel informatie Te weinig informatie Omgevingslawaai Te veel afleiding Niet luisteren/ onder invloed

Basisprincipe: je kan niet niet communiceren. Communicatie: vormen Basisprincipe: je kan niet niet communiceren.

Vanuit de persoon SUB- Assertief Assertief Agressief Te veel rekening houden met anderen Rekening houden met anderen Geen rekening houden met anderen Geen oogcontact Oogcontact Constant oogcontact Neerslachtige houding Zelfzeker houding Uitdagende houding Zeer stil praten Normaal praten / af en toe stem verheffen Luider dan de andere praten 3 gedragingen die je kan stellen tijdens een actie van een fuifbuddie: Wat is subassertief gedrag? En subassertief persoon laat makkelijk over zich heen lopen. Je gaat conflicten en confrontaties uit de weg. Dit betekent niet dat je ze voorkomt, maar dat ze achter jouw rug worden uitgevochten of opgelost, zodat je geen invloed op de uitkomst hebt. Sowieso is dit een probleem voor subassertieve mensen: het idee geen grip te hebben op zaken en je doel niet te bereiken. Je voelt je voortdurend genegeerd, geïrriteerd en gefrustreerd. Wat is agressie? Het tegengestelde van een subassertief persoon is een agressief iemand. Bij dit karakter horen opvliegers, kwetsend gedrag en een gebrek aan respect voor andermans gevoelens en meningen. Jij wilt degene zijn die de beslissingen neemt en neemt hierbij geen rekening met anderen. Hoe assertiviteit je kan helpen Zowel subassertief als agressief gedrag werken relatieverstorend en kunnen voor behoorlijk wat stress zorgen. Je bouwt geen hechte banden met vrienden en collega’s op omdat je te nadrukkelijk of juist te weinig aanwezig bent. Door jezelf te trainen in assertief gedrag, kom je voor jezelf op zonder het respect voor anderen te verliezen. Je traint jezelf in vaardigheden als onderhandelen, je gevoelens uitspreken en effectieve lichaamstaal. Bijna geen beweging Vlotte normale beweging Brede plotse gebaren

Agressie We spreken van agressie wanneer iemand andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent of met woede probeert iets te bereiken. Frustratieagressie Instrumentele agressie Agressie onder invloed / Psychose Frustratieagressie Heeft een trigger / oorzaak Vaak kortstondig, indien oorzaak weg, verdwijnt ook agressie Instrumentele agressie Persoon wil iets bereiken en zal hiervoor anderen intimideren Is gepland valt meestal op Indien gepast tijdig reageren valt dit te voorkomen Agressie onder invloed / Psychose Minder of niet voor rede vatbaar Geen duidelijke oorzaak Is moeilijk in te schatten

Beter voorkomen dan genezen Regels van feedback Gebruik een IK-boodschap. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf ziet of hoort. Geef aan welk effect het gedrag op jezelf of op andere bezoekers heeft. Beschrijf veranderbaar gedrag. Vraag om het gewenste gedrag. Laat je gesprekspartner reageren. Verken samen oplossingen. Beschrijf veranderbaar gedrag. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf ziet of hoort. Gebruik een IK-boodschap. Geen aan welk effect het gedrag op je heeft. Laat je gesprekspartner reageren. Vraag om het gewenste gedrag. Verken samen oplossingen. Let ook vooral op jouw eigen communicatie!