Samenwerking gemeente-ocmw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
met vallen en opstaan naar een mid-office
netwerk organisatiebeheersing
Welzijn Eindhoven, PeuterPlaza, Dynamo, Speelpark de Splinter, Adviespunt Discriminatie Zuidoost Brabant, Vrijwilligerspunt en DommelRegio zijn onderdeel.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Realistische efficiëntiewinsten en integratie van gemeente en OCMW?
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Gemeente & OCMW Tessenderlo
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Samenwerkingstraject personeelsdiensten stad en OCMW Mechelen.
Agentschap voor Natuur en Bos
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Arbeidsregimes OCMW Antwerpen.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
De case Oostkamp.
Aanpak en praktijkervaring
Samenwerking gemeente-ocmw
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
De samenwerking tussen gemeente en OCMW in de Stad Peer
Naar een optimaal HR - beleid
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
college van burgemeester en schepenen
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
1 Samenwerking in de regio Leiden Secretarissenkring Holland Rijnland 15 november 2007.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Herindeling GNL
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Welzijnsregio Noord-Limburg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
getuigenis van een sterk geïntegreerde werking
GEBIEDSWERKING.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Overlegtafel ‘Vitaminen voor je Lokaal Overleg Kinderopvang’
Overlegtafel ‘Vitaminen voor je Lokaal Overleg Kinderopvang’
Naar een sterker lokaal sociaal beleid Organisatie van het sociaal beleid na integratie gemeente-OCMW Ronde van Vlaanderen 28/1/15 – 12/2/15 Hasselt, Gent,
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
OostCampus: een campus voor dienstverlening van Gemeente & OCMW (&partners) Jan de Keyser, 1ste schepen Oostkamp.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De case Oostkamp.
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Federale gevolgen integratie gemeente-OCMW
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Naar een waardengedreven organisatie
Zet je kinderopvang lokaal op de kaart
Transcript van de presentatie:

Samenwerking gemeente-ocmw Kunnen we van verandering een verbetering maken? Sven Brabants – 28/1/2015 Secretaris gemeente & ocmw Malle

inhoud Praktijkgetuigenis Aandachtspunten/stellingen

Presentatie Waarom Malle? Situering Malle Kenmerken aanpak Afgelegd traject Meerwaarde? Vragen Stellingen/aandachtspunten

Waarom Malle? ??? Uitzonderlijk goed bezig? Uniek? WEL Op eigen kracht, met zwaktes en sterktes een traject afgelegd Project ‘I-scan’; ‘Werken aan Werkgoesting’ Achtergrond managementteam

Malle waar rust en bedrijvigheid samengaan Situering tussen Antwerpen en Turnhout 5.198 ha 14.950 inwoners 2 deelgemeenten: Oostmalle: 2.886 ha en 7.034 inwoners; Westmalle: 2.312 ha en 7.916 inwoners

Malle Gemeente: 118,36 VTE (148 koppen) OCMW: 81,44 VTE (139 koppen): Sociaal Huis: 39,54 VTE waarvan 38,99 ingevuld WZC: 41,90 VTE waarvan 41,33 ingevuld

Malle Organogram Departementen verspreid over 3 locaties 1 secretaris 2 financieel beheerders 5 departementen (met hun diensten) Grondzaken Vrije tijd & burgerzaken Welzijn Ouderenvoorzieningen Interne zaken Departementen verspreid over 3 locaties

Kenmerken aanpak Voor en na 2012 Voor 2012 Na 2012

Kenmerken aanpak Voor en na 2012: Geen externe begeleiding Politieke visie (duidelijkheid) en sterke wil Enorme ambtelijke gedrevenheid (geloof in meerwaarde en kwaliteitsverbetering) Transparante communicatie en betrokkenheid (geen verborgen agenda) Veel overleg (betrokkenheid) - (in)formeel Evenwaardige partners - wederzijds respect (geen overname)

Kenmerken aanpak Voor 2012 Geen expliciet projectplan Geen inventarisatie van processen Geen stappenplan Vanuit een noodzaak Traag traject naar samenwerking, maar rijping van de geesten in de organisatie

Kenmerken aanpak Vanaf 2012 Stroomversnelling in samenwerking Duidelijk doel met grote operationele vrijheid Aandacht voor processen (werkgroepen) Vb. klachtenbehandeling; Meer projectmatige aanpak (werkgroepen) Vb. notulenbeheer

Afgelegd traject Beleidsmatige samenwerking Beheersmatige samenwerking Management Ondersteunende diensten Welzijnsdiensten

Afgelegd traject Onder andere: Beleidsmatige samenwerking: Overlegcomité tot einde 2006 Oprichting van een sociaal huis eind 2003 Opmaak gemeenschappelijk lokaal sociaal beleidsplan 2005-2007 en 2008-2013 Overheveling van diensten en personeel IBO en sociale zaken van gemeente naar OCMW in 2008-2009

Afgelegd traject Onder andere: Beleidsmatige samenwerking (vervolg): Opmaak gemeenschappelijke rechtspositieregeling medio 2008 (uitgezonderd WZC) Eerst facultatieve (2007-2012) nadien verplichte 2013-2018) opneming OCMW-voorzitter in het CBS Afsluiten algemene beheersovereenkomst gemeente-OCMW eind 2013

afgelegd traject Onder andere: Beheersmatige samenwerking: Op managementniveau: Overleg secretarissen (2000) Overleg leidinggevenden (2004-2011) Personeelsvergadering 2x/jaar (2010) Gezamenlijk managementteam: Sporadisch sinds begin 2012 1 MAT-vergadering 2x per maand sinds 1/1/2014

afgelegd traject Onder andere: Op managementniveau (vervolg): Gezamenlijke werkgroepen (2012) Vertegenwoordiging gemeente – ocmw Ruimte om te discussiëren Aandacht voor processen Personeel; ICT; Dienstverlening en communicatie; Vrijwilligers; Senioren 1 secretaris gemeente/ocmw vanaf 1/8/2014 (gemeente- en OCMW-secretaris met 9 maand verschil met pensioen)

afgelegd traject Onder andere: Beheersmatige samenwerking: Ondersteunende diensten: 1 aankoopdienst sinds 2005 gezamenlijke ondersteuning overheidsopdrachten juridisch correctere werking ruimte voor leidinggevenden 1 communicatiedienst sinds medio 2010 gezamenlijke communicatiestrategie verbetering PR eenzelfde huisstijl

afgelegd traject 1 personeelsdienst sinds mei 2011 Ruimte voor specialisatie Ruimte voor projectwerking 1 ICT-dienst sinds november 2013 gezamenlijk systeembeheer 1 facilitaire dienst (sinds 2014): niet WZC 1 technische dienst (voorzien uiterlijk 2016): Niet eenvoudig Van maandelijks naar wekelijks werkoverleg gemeente-ocmw Op weg naar een integratie Vetrekken van de vraag ‘wat is de nood aan ondersteuning’

afgelegd traject 1 dienst secretariaat (voorzien uiterlijk 2016): projectplan notulenbeer nu in uitvoering dezelfde processen, dezelfde software Financiën (op langere termijn): software verschillend  MJP 2014-2019 afzonderlijk opgesteld  Optimalisatie samenwerking : Gezamenlijke procedure bestelbons Budgetbesprekingen gezamenlijk (sinds 2014) Afspraken om gelijktijdig cyclus te doorlopen (2015)

afgelegd traject Welzijnsdiensten: Initiatief buitenschoolse kinderopvang Sociale zaken Projectwerking

Meerwaarde?

Is het zo eenvoudig?

Inhoudelijke meerwaarde Kwaliteitsverbetering & kennisdeling Ruimte om bepaalde zaken op te nemen (capaciteitsproblematiek) Verbetering van processen Geïntegreerde aanpak (meer afstemming; niet naast elkaar) Efficiëntere en effectievere inzet van middelen

Financiële meerwaarde Onrechtstreeks door de inhoudelijke meerwaarde Rechtstreeks Wedde secretaris

Stellingen/aandachtspunten

Stelling 1 Ambtelijk en politiek geloof in de inhoudelijke meerwaarde van samenwerking is essentieel en zorgt voor betrokken medewerkers.  Betrokken medewerkers maken een organisatie efficiënt en effectief. Louter en alleen vanuit besparingsoogpunt samenwerken is nefast.

Stelling 2 Focus niet op verschillen, maar op gelijkenissen. Cultuurverschillen zijn er meer op dienstniveau dan op organisatieniveau.

Stelling 3 Ambtelijke en politieke eenheid van leiding zijn een kritische succesfactor voor een goede samenwerking.  Daarom moet er in de toekomstige regelgeving ingezet worden op één ambtelijke organisatie aangestuurd door de gemeenteraad.

Tot slot , maar niet in het minst! Samenwerken is ook …

Samen genieten van … het beste wat deze aarde te bieden heeft ! 