Indeling van hoofdstuk 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
De marketing-omgeving
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Marketing Communicatie Strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Nationaal Innovatie Event
Les 1 M&O.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Introductie OHSAS
Business Marketing Management
De Toekomst Marketing.
Doelen Soorten vormgeving.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
College 2 Marketingomgeving
Detailhandelsmarketing
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
of uw eigen praktijklogo... Uw praktijknaam
Internationale handel
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Personeelsmanagement
International Business Practice
Management en leidinggeven
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Indeling van hoofdstuk 2 26/06/2018 Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen § 2.4Ontwikkelen van een strategie § 2.5 Marketingactieplan: uitvoering, controle en bijsturing 2.0

4 basistaken management

Deming cyclus Plan Do Act Check

strategie en tactiek Strategie = ‘rode draad’ op lange termijn: 26/06/2018 strategie en tactiek Strategie = ‘rode draad’ op lange termijn: doelen en hoe op lange termijn welke markten en welke producten? Tactiek = operationeel Hoe de strategie komende uitvoeren (met welke marketingmix)? © Economie Leer Kracht 2011

Marketingplanningsproces © Noordhoff, inleiding marketing

Strategische planning en missie 26/06/2018 Strategische planning en missie Strategische planning: Langetermijnplan om de middelen van de organisatie optimaal in te zetten, binnen het gekozen werkterrein (‘business definition’) en de ondernemingsmissie. De ondernemingsmissie: 1 Kernactiviteiten? (What business are we in?) 2 Soort bedrijf zijn we en willen we worden? 3 Wie zijn onze klanten en hun wensen en behoeften? Functies van een missie: • geeft richting aan de groei van het bedrijf; • motiveert medewerkers en betrekt hen bij de strategie en uitvoering ervan. 2.4

Connecting people: mensen verbinden Connecting people: mensen verbinden. We willen mensen in contact brengen met dingen die van tel zijn. Nokia gelooft in communicatie en uitwisseling – altijd en overal – en in het enorme potentieel dat schuilt in de verbinding van de 2 miljard verbonden mensen met de 4 miljard niet-verbonden mensen. In een wereld waarin iedereen verbonden kan zijn, benadert Nokia technologie op een heel menselijke manier. uit jaarverslag Nokia

Marketingomgeving

macro-omgevingsfactoren: 26/06/2018 macro-omgevingsfactoren: • Demografische (o.a. bevolkingsgroei) • Economische (o.a.koopkracht) • Politiek/juridische (o.a. overheidsmaatregelen) • Ecologische (o.a. milieuvervuiling) • Sociaal/culturele (o.a. koopgedrag) • Technologische (o.a. infrastructuur) • DEPEST of DESTEP 2.5

Situatie- en SWOT-analyse 26/06/2018 Situatie- en SWOT-analyse De situatieanalyse: interne analyse (van de sterke en zwakke punten van de organisatie) externe analyse (van de niet-beheersbare kansen en bedreigingen in de omgeving). Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (SWOT-analyse) 2.6

SWOT

Marketingdoelstellingen 26/06/2018 Marketingdoelstellingen SMART Goed geformuleerde doelstellingen zijn: Specifiek (welke maatstaf?) Meetbaar (kwantitatief omschreven) Ambitieus (‘think big…’) Realistisch (wel haalbaar) Tijdbegrensd (in een bepaalde periode) 2.7

Ansoff schema

Groeimatrix van Ansoff 26/06/2018 Groeimatrix van Ansoff Een bruikbaar model bij de strategieontwikkeling is de product-marktexpansiematrix van Ansoff. Groeistrategieën Voorbeelden Penetratiestrategie Marktverdieping of marktverbreding Marktontwikkelingsstrategie Aanboren van nieuwe marktsegmenten Productontwikkelingsstrategie Introductie van een nieuw model Diversificatiestrategie Fusie of overname van een bedrijf 2.9

Risico Product Markt Combinatie

Marketingplanningscyclus

Samenvatting 4 taken management verschil strategie en tactiek Marketingsplanningsproces marketingomgeving:intern en extern SWOT Ansoff Marketingplanningscyclus