4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Korte Quiz over Armoede
Advertisements

Presentatie Laaggeletterdheid
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
De arbeidsmarkt van morgen: tijd voor een Tabula rasa?
VFU – Vooruitzenden Opleidingen
Welkom Praktijkworkshop Taalbeleid in opleidings- en werkervaringsprojecten in de horeca P2.
CHEMISCHE PROCESTECHNIEKEN
Detentie Antwerpen VDAB.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Allochtonen in het hoger onderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Armoede te huur Ervaringsdeskundigheid op een schoteltje Door Birgit Goris & Wim Van Opstal.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Participatie van mensen in armoede
WAT NA EEN PRAKTISCHE OPLEIDING?
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Sanne Deweerdt 1BaSWA  Waar? Zorghotel Heilig Hart te Kortrijk  Wat? Introductie nieuw personeel optimaliseren  Hoe? Via powerpoint  Wie? Nieuw poetspersoneel.
CVBA MET SOCIAAL OOGMERK Werkhuizenstraat 19Tel: B-1080 BrusselFax:
Op stap met m’n diploma! Bron:
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Het nieuwe solliciteren:
Jeugdwerkloosheid expertmeeting afdeling sociale zaken Onno Fabery de Jonge.
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
BvB Wat is Praktijk onderwijs?  Vorm van voortgezet onderwijs  leren door doen, vaardigheidsgericht  veel aandacht voor sociale vaardigheden.
Presentatie In-C Toekomstforum– 19 mei 2015
Werkwinkel 4: Armoedebestrijding: maak kennis met de aanpak van de Vlaamse overheid. Nathalie De Bleeckere (Dep. Onderwijs en Vorming) Koen Devroey (Dep.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
VLAAMSE BELEIDSMAATREGELEN IN SECTORAAL PERSPECTIEF Faiza Djait.
Mozaiko 7/05/2015.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
De innoverende arbeidsmarkt Vraagt om een andere kijk op scholing Diemen, 24 februari 2016Dagvoorzitter: Carmen de Jonge.
Conclusie externe omgevingsanalyse oktober – december 2012.
NVE bedrijfsbezoek De Groene Campus 13 november 2012.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Het BEGIN.
Flankerend Onderwijsbeleid
Presentatie scholingsmarkt speeddate UWV
Beleidsmaatregelen in sectoraal perspectief
Belang (human) skills in CV jongeren
Hoofdstuk 5 De arbeidsmarkt.
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Aan de slag met spijbelrapporten
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Dialoogdag ‘Recht op werk, voor iedereen?’
Opleiding, onderzoek en werkveld
Vooruitkijken.
Mechanismen van armoede en armoedebestrijding
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Geïntegreerd breed onthaal
De krappe arbeidsmarkt: tijdelijk of structureel?
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Laaggeletterdheid in Nederland
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Werken in Vlaams-Brabant
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
‘Met de voetjes van de vloer leren’
Transcript van de presentatie:

Feiten en cijfers over de opleiding Ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting 4 jaar (1j voortraject, 3j beroepsopleiding) … Omdat het dus iemand anders is altijd iemand anders, die daar spreekt en omdat degene van wie dan sprake is, zwijgt. (Hans Magnus Enzensberger) 5 Centra voor Volwassen Onderwijs (Kortrijk, Brussel, Gent, Antwerpen, Hasselt) Wie? Mensen die armoede van jongs af aan de lijve ondervonden hebben die deze ervaring verwerkt en verruimd hebben naar een bredere armoede-ervaring en die via een opleiding houdingen, vaardigheden en methoden kregen aangereikt om de verruimde armoede-ervaring professioneel aan te wenden in alle sectoren van de armoedebestrijding 131 afgestudeerden sinds 2003 Leidt naar certificaat TSO3 Hoe zetten we ED in? 1, Vast aangeworven binnen dienst of organisatie 2, TAO armoede Afgestudeerden Aan de slag als Opgeleide Ervaringsdeskundige Werkend in een andere job Niet meer beschikbaar voor arbeidsmarkt Werkzoekenden 84% 79% 41,5 j Geen diploma secundair onderwijs Langdurig niet werkend Gemiddelde afstudeerleeftijd