Ervaringsuitwisseling groep 4 Kristel Detollenaere
Woorden van Ros oude landkaart kleine dieren boeken eigen leven woord van de dag besluit wegdenken losmaken mensen speeldoos Bloem Maud Jill lopen doorgaan praten begraafplek niet opvallen afvaltuintjes eten besluit volhouden stralend kastanjes bruin goud
Woordendoosje van ma Ik heb jou nooit gewild Kijk me niet zo aan Dat is oneerlijk Je maakt me aan het huilen Je liegt Na alles wat ik voor je deed Ik jat niet Volgende week krijg je het terug Geld Werk
Woordendoosje van pa Opsodemieteren (als hij drinkt en je in de kamer komt) Een klerestreek (de baas die hem ontsloeg) Die trut kan niks (ma) Klootzakken (mensen die hem geen geld willen lenen) Laat me met rust (als hij drinkt) Niemand vertelt me in m’n eigen huis (als iemand iets wil zeggen) Ik schreeuw niet (als hij schreeuwt) Dat mongolenkind (ik) Geld
Genre en thematiek Realistisch verhaal. Probleemboek zonder de kommer en kwel van een probleemboek. Ik-perspectief Sterke spanningsopbouw Thema’s: verwaarlozing, Verslaving, vriendschap, diversiteit.
Invalshoeken Het belang van fantasie. Vragen aan de kinderen of ze zich ook soms terugtrekken in een fantasiewereld. Woordendoosjes Figuren van kastanjes en ijzerdraad of van ander ‘afvalmateriaal’ als elastiekjes, blikjes, petflessen, zilverpapier, …
Genre en thematiek Realistisch verhaal. Thema’s: weeskinderen, pleeggezinnen identiteit vriendschap
Invalshoeken Cover en illustraties (Katie Harnett) bekijken.
Invalshoeken Hoofdpersonage Ira vergelijken met Ros, het hoofdpersonage uit ‘Wat niemand ziet’. Praten over andere personages, o.a. de directrice, mevrouw Clanks.
Genre en thematiek Avonturenverhaal Thema’s: Familie Identiteit zelfvertrouwen
Stijl Rijke taal. “Blauwe lucht, een dun laagje rijm lijnt de wereld af. Aan de overkant van de beek verstopt het grijsblauwe van een reiger zich in een sliert nevel.” Humor Frisse lay-out
Invalshoeken Wat vind je belangrijk: trouw zijn aan je familie of je eigen keuzes maken? Rijke taal, personificaties: “het trage kreunen van takken” Lay-out en illustraties (Tom Schoonooghe) bekijken
Genre en thematiek Realistisch verhaal Thema’s: Vriendschap Diversiteit Angst vertrouwen
Invalshoeken Personages – diversiteit Actualiteit
Genre en thematiek Avonturenverhaal met fantastische elementen Thema’s: Vriendschap Strijd van het goede tegen het kwade
Stijl en illustraties Vgl. Roald Dahl Clichés Julia Sardà
Invalshoeken In welke boeken/series/films vind je het thema van de Strijd van het goede tegen het kwade nog terug? Hoe ziet Lucretia Cutter eruit? Vind je die beschrijving goed gekozen? Maak een tekening van haar hoe ze er echt uitziet (dus zonder zonnebril en lange jas) Het verhaal heeft een open einde. Hoe denk je dat het verder gaat?
Genre en thematiek Fantasieverhaal Thema’s: dromen geluk
Invalshoeken Filosoferen met kinderen: Wat zou jij doen als het einde van alles zou worden aangekondigd? Wat zou je doen als er dan toch een morgen zou blijken te zijn? Wat zijn jouw dromen? Interview een paar volwassenen en vraag hen wat hun dromen zijn/waren. Hebben ze hun dromen waargemaakt?
Invalshoeken Stilstaan bij de poëtische taal en de beeldspraak. “ De stad leek een grote donkere plas waar de sterrenhemel in weerkaatste.” Laat hen zelf vergelijkingen maken Laat de kinderen een aantal zelfstandige naamwoorden noteren. Bij elk zn noteren ze een paar eigenschappen. Bv. ‘zon’: geel, warm, blinkend, verblindend, rond, … Dan laat je hen deze eigenschappen zoeken in andere dingen. Wat verblindt er nog? lichten van een auto, schittering van de sneeuw, … Dan laat je die twee combineren, bv. De zon is verblindend als de lichten van een auto. Zo laat je hen een aantal zinnen schrijven bij hun zelfstandige naamwoorden.
Genre en thematiek Avonturenverhaal Thema’s: Het milieu Klimaatverandering Alternatieve energie
Personages Perspectief van Emma De Wit Zwart-wit Internationaal team
Invalshoeken Klimaatverandering en alternatieve energie Wetenschappelijke feiten en weetjes Geloofwaardigheid van het verhaal Augmented Reality: filmpjes van de Layar app