Semantiek 2016-2017 week 5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Advertisements

Welkom bij de World Vision Quiz.
Sleutels tot creatief denken
Wintertijd 1 (5 december, ha dat is de blijde dag)
De muis is klein de olifant is groot..
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 2.
Vormen.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
The London Starlight Orchester
De eerste fasen van de semiotische evolutie van cultuur
LOT OP REIS.
Introductieles: politiek
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 6: Interculturele Communicatie.
Proeven doen natuurkunde.
Weten jullie nog wat dit is?
Interpreteren van data
De Topklas.
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Welkom op onze informatieavond !
OFC28 mediawijsheid les 4.
Introductieles: politiek
De woorden die je vandaag leert: de duintop het zeewater de recreatie wentelen het kabaal spiegelen de blaar het luchtbed ondiep.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Windsystemen.
Wat zie je hier? Welke kleuren zie je? Is dit realistisch? Herken je dingen ? Wat voor gevoelens roept dit bij je op? Wat vind je van dit (schilderij)?
Discriminatie.
Een prachtige kans voor uw kinderen
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Ontwerp je eigen kwartet
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Sijbrand Dijkstra ICT-Informatiemanager Ambionholding.
Semantiek week 4.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Presentatie ouderbijeenkomst
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Heeft de werkelijkheid een extra gloed? Niet alleen het buitenleven, ook je werk, je studie.
Semantiek week 2.
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Communicatie 7e les.
DE WERELD VAN DE CHAUFFEUR
Studiekeuzes van uw kind
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Object georiënteerd programmeren
Pictionary 1 Korintiërs 12:19-20 Opdracht:
Omgaan met meerdere talen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Parkinson Café Eindhoven
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Volksuniversiteit Zwolle
Nachts am Wolgastrand - Die Flippers
THEMA 2 Nederland is overal Les 1 – De wereld in een straat
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Diervriendelijke muizenval
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Les 4: iedereen is anders
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Semantiek 2016-2017 week 5

intro

Kleurt taal je wereldbeeld? Vragen voor vandaag: 1. Kleurt taal ons wereldbeeld? 2. Wat doet onze moedertaal met onze waarneming? 3. Hoe passen taalverschillen in de semiotische driehoek? 4. Wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze? 5. Kunnen we de wereld veranderen door taal te veranderen?

is deze badkamer meer of minder kleurig ...

... dan deze?

welke badkamer is de kleurigste?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld?

1. kleurt taal ons wereldbeeld? Edward Sapir & Benjamin Lee Whorf: 1. Elke taal deelt de wereld in andere concepten in. 2. Daardoor zien sprekers van verschillende talen de wereld ook verschillend. Maak opdracht 2 op de handout.

jan is onze assistent

2. wat doet onze moedertaal met onze waarneming?

2. wat doet onze moedertaal met onze waarneming?

3. hoe passen taalverschillen in de semiotische driehoek?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

nog een assistent

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

4. wat doet het wereldbeeld van een andere taal met de onze?

5. kunnen we de wereld veranderen door de taal te veranderen? De chauffeuse knipte mijn kaartje. De winnaar was een 34-jarige gespierde neger. Mevrouw, uit het onderzoek blijkt dat uw kind debiel is. Bij Frits in de klas zitten ook twee mongooltjes. Veel witte mensen begrijpen daar niets van. Denk je dat je de werkelijkheid kunt veranderen door de taal aan te passen?