Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Advertisements

Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Redactioneel schrijven Les 2
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Mondialisering les 4 - wereldvoedselhandel
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Bijeenkomst September 2015
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Het OBIT-model Oppervlakkig leren en leren met diepgang
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Kwaliteitszorg
Communicatie Les1.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Communicatie 3e les.
Professionele ontwikkeling
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Gedragsproblemen en stoornissen
Gezondheid Les 1.
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Kwaliteitszorg Les 4.
Cliënt en Veiligheid.
Begeleiden Les 8.
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
E-learning, E-health & Domotica
E-learning E-health & Domotica
Creatief schrijven Hierop laten staan voor de opdracht begint
Gezondheid Les 1.
Voorlichting geven, hoe doe je dat?
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Observeren en rapporteren
Edward de bono; 6 denkhoeden
Gesprekstechnieken Les 1.
Sociale problematiek/crisisinterventies
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
E-health domotica E-learning
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
E health, Domotica en E-learning
gesprekstechnieken Les 2
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
België: samenwerking met Nederland
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
ADL Les 1.
Herstellend handelen – hergo introductie
PIT - Samenwerken Les 3.
Burgerschap Thema: politiek
ontwikkelingspsychologie
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.

Lesprogramma Introductie op vak Thema 9.1. Support methodiek Opdracht: Netwerk kaart maken Thema 9.2. Presentiebenadering Zelfstandig aan het werk met schrijven van een casus

Introductie op vak 5 x 2 lessen methodieken Individuele eindopdracht Beoordeling: Inzet, aanwezigheid en eindproduct Boek: “Sociaal werk 1”.

Thema 9.1 Support methodiek Belangrijke aspecten binnen de Support methodiek: Positiviteit Sociale kaart

Plan-Do-Study-Act

Opdracht; Sociale kaart maken Vorm tweetallen en ga met elkaar in gesprek. Het gesprek richt zich op het sociale netwerk en de bijhorende activiteiten. Aan de hand van het gesprek maak je een netwerk kaart. Netwerk kaart: Beschrijf de contacten van de gesprekspartner (collega’s, verenigingen, vrienden en familie etc.) Beschrijf de activiteiten van de kring. Klassikaal nabespreken

Thema 9.2 Presentiebenadering De presentie benadering is niet zozeer een methode, maar een benadering die met allerlei methodes kan werken. De benadering is vooral geschikt voor cliënten met complexe problemen. Leefwereld cliënt staat centraal Lineair proces Circulair proces Cliënt is geen slachtoffer Hulpverlener-cliëntrelatie is belangrijk

Voorbereiding eindopdracht Lees de beoordeling op de wiki Denk na over welke casus je wilt gebruiken voor het eindproduct (fictief of BPV) Oriënteer je in de verschillende methodieken beschreven in thema 9 en 10 Onthoud dat het eindproduct af moet in les 5 Besteed je tijd nuttig