Module 6 Basis pneumatiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vierslagmotor We hebben het hier over een vierslag verbrandingsmotor. Deze motor gebruikt benzine als brandstof.
Advertisements

CONSTRUCTIE ELEMENTEN VAN EEN CILINDER
2004 Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2004 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2004 wordt gebaseerd op de antwoorden.
Pneumatiek 4 Klik met de linkermuisknop ergens op deze pagina en het filmpje wordt geladen en gestart. Klik na afloop rechtsboven op X om terug te keren.
Klik hier =>.
Aandrijfmechanica Hefbomen, Hamers, Pneumatische aandrijvingen, Elektrische aandrijvingen.
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
De wet van Pascal + toepassingen
Indicateur diagram Het indicateurdiagram of PV diagram.
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Perslucht- Behandeling & Reduceer- ventielen
Cilinders De motoren van de pneumatische automatisatie
3 2 1 In ruststand Bediend è ç Aansluitpoorten.
Elektriciteit 1 Les 12 Capaciteit.
Pneumatiek Naar volgende dia © 2008 | Noordhoff Uitgevers bv.
Elektriciteit deel 2.
Antwoorden oefenstof Opgave 1 a] 12 N/cm2 = N/dm2 b] 0,8 N/mm2 = N/m2
Opgave Waarom loopt er geen lucht uit de fietsband?
Hoofdstuk 3 Krachten en hefbomen fffff.
Lesprogramma Proef 9 (implosie frisdrankblikje) Conclusie proef 8 & 9
ELEMENTEN DIE DE KEUZE VAN EEN CILINDER BEPALEN
Ruimte Afstemming in de ruimt eist dat de spieren samenwerken: Intermusculaire coördinatie.
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Welkom bij de automatische Salarisbepaler
Ademautomaten.
De ontdekking van het Vacuüm
Pneumatiek Leerlingen maken kennis met de elementaire onderdelen van pneumatiek zoals: Fabricage Cilinders Ventielen.
Raton – RPS (Raton Pigging System)
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Serie en Parallel.
"Barbecueen zal nooit meer hetzelfde zijn '. Grillstream is de oplossing voor:  Opvlammend vuur – moeilijk beheersbaar  Voedselvergiftiging – binnenkant.
2002 Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2002 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Je salaris voor 2002 wordt gebaseerd op de antwoorden.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
World leading Experts in Pneumatics Positionering in de pneumatiek Worldwide leading experts in pneumatics Positionering in de pneumatiek.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Tips and tricks: Vliegtuigmodus
Module 6 Basis pneumatiek
Module 6 Basis pneumatiek
Hoe slachtoffer maken reddingsopdracht?
Module 6 Basis pneumatiek
Plaatsings Instructies
Module 6 Elektro-pneumatiek
Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2006 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2006 wordt gebaseerd op de antwoorden.
Module 6 Basis pneumatiek
Module 6 Basis pneumatiek
Hoe werkt bibliografische software?
Onderhouden met Werktuigen en machines
Module 6 Basis pneumatiek
Module 6 Basis pneumatiek
Plaatsinginstructie Silenzio Retro ‘ZR’
Module 6 Basis pneumatiek
F- en Z-hoeken Uitleg en opgave Mavo.
Module 6 Basis pneumatiek
Maaidorser.
Module 6 Basis pneumatiek

Welkom bij de automatische Salaris Bepaler voor het jaar 2003 Beantwoord nauwkeurig de vragen. Uw salaris voor 2003 wordt gebaseerd op de antwoorden.
Onderhoud Hydrauliek basis.
Oefeningen Elektriciteit 2 TH
5.2 De spanningsbron.
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Plaatsinginstructie Silenzio Retro ‘ZR’
Plantenfysiologie Temperatuur en vocht.
P 111 inleiding pneumatiek
Elektrische velden vwo: hoofdstuk 12 (deel 3).
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
ROBOROBO.
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
De linkerknop van uw handzender is alleen bedoeld voor binnenrijden van de parkeergarage! Wist u dat u de rechterknop op uw handzender kunt laten activeren.
Transcript van de presentatie:

Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Dit is het eerste blad zie notitiepagina. In september 2012 starten wij met de opleiding Mechatronica N3. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Antwoorden opgavenboek Pneumatiek en Hydrauliek Hoofdstuk 6 Verdeelstation Hoofdstuk 9 Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Hoofdstuk 9 Verdeelstation Antwoorden opgaven Pneumatiek Antwoorden Hoofdstuk 9 Verdeelstation Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 1 Zie onderstaande figuur. Waar dient onderdeel A voor? Antwoord: Als terugslagklep, de bolletjes laten lucht door als de zuiger een ingaande slag maakt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 2 Is in onderstaande figuur de ingaande of de uitgaande slag gebufferd? Antwoord: De uitgaande slag. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 3 Waar of niet waar? Met cilinderbuffering wordt de zuigersnelheid geregeld. Antwoord: Waar De zuiger wordt aan het einde van de slag afgeremd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 4 Waar of niet waar? Buffering voorkomt niet dat de zuiger de bodem of het deksel van de cilinder raakt. Antwoord: Waar Buffering remt de zuiger wel af maar de lengte van de slag blijft gelijk. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 5 Waar of niet waar? Door de persluchtdruk te verhogen, verbeter je ook de buffering aan het eind van de slag. Antwoord: Niet waar Er moet meer lucht afgevoerd worden. De zuiger wordt meer afgeremd maar de zuiger wordt ook met meer kracht voortbewogen. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 6 Waar of niet waar? De buffering is altijd instelbaar. Antwoord: Niet waar Een groot aantal cilinders hebben een vaste instelling voor de buffering die je niet kunt beïnvloeden vanaf de buitenkant. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 7 Wat is de naam van het onderstaande pneumatisch apparaat? Antwoord: A Dubbelwerkende cilinder, uitgaande slag instelbaar gebufferd B Enkelwerkende cilinder, ingaande slag instelbaar gebufferd C Dubbelwerkende cilinder, ingaande slag gebufferd D Dubbelwerkende cilinder, ingaande slag instelbaar gebufferd Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 8 Zie onderstaand figuur. Met welke schroef kun je de buffering van de ingaande slag instellen? Antwoord: Schroef I Wat stel je met de andere schroefjes, 2, 3 en 4 in? Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 9 Waarom is een dubbelwerkende , gebufferde cilinder voorzien van terugslagkleppen? Antwoord: A Om aan het eind van een slag direct over de volledige zuigerkracht te kunnen beschikken B Om bij een verkeerde aansluiting te voorkomen dat de cilinder de verkeerde slag maakt C Om bij het begin van een slag direct over de volledige zuigerkracht te kunnen beschikken D Om bij slanglekkage uitstroming van perslucht te voorkomen Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Hoofdstuk 9 Gietmachine Antwoorden opgaven Pneumatiek Antwoorden Hoofdstuk 9 Gietmachine Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 1 Waarom moet in het voorbeeld van het automatisch gieten de snelheid van de cilinder geregeld worden? Antwoord: Omdat er dan het risico is dat het gietijzer niet in de gietlepel blijft zitten. Het gieten moet gecontroleerd plaatsvinden. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 2 Welke cilinder wordt bij de gietmachine gebruikt en waarom? Antwoord: Een dubbelwerkende cilinder omdat zowel de uitgaande- als de ingaande slag apart moet kunnen worden gestuurd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 3 Waar of niet waar? Bewering: Met één regelbare smoring, toegepast bij een enkelwerkende cilinder, regel je de ingaande én de uitgaande slag. Antwoord: Waar, maar het is geen gewenste toepassing omdat de druk op de zuiger bij de uitgaande slag beperkt is. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 4 Waar of niet waar? Bewering: Voor een snelheidsregelventiel geldt: Snelheidsregelventiel = terugslagklep + regelbaar smoorventiel Antwoord: Waar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 5 Zie onderstaande figuur. Geef de stromingsrichting van de lucht aan als deze gesmoord wordt. Antwoord: De lucht stroomt van boven naar beneden. De terugslagklep blokkeert zodat de lucht door de smoring moet. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 6 Hoe kun je met regelbare smoorventielen de snelheid van de in- en uitgaande slag van een dubbelwerkende cilinder instellen, zonder dat deze schokkend gaar bewegen? Antwoord: A regelbare smoorventielen in de beide cilinderleidingen. B twee regelbare smoorventielen in de beide cilinderleidingen. C met regelbare smoorventielen is dat niet mogelijk. D in de beide ontluchtingspoorten van het 5/2-ventiel. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 7 Zie het onderstaande schema. Van welke slag wordt de snelheid geregeld? Antwoord: A de ingaande slag B de in- en uitgaande slag C de uitgaande slag D een deel van ingaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 8 Schema met een enkelwerkende cilinder waarvan de in- en uitgaande slag kan worden geregeld. 2 ingaande slag 1 uitgaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 9 Welke terugslagklep wordt in hydraulische systemen gebruikt bij lage druk? Antwoord: Onbelaste terugslagklep. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 10 Waarom moeten snelontluchtingsventielen zo dicht mogelijk bij de cilinders geplaatst worden? Antwoord: A zo kunnen ze gemakkelijk ingesteld worden B de uitlaatlucht kan dan zonder veel weerstand direct wegstromen C om schokkende bewegingen van de zuiger bij de ingaande slag te voorkomen D om schokkende bewegingen van de zuiger bij de uitgaande slag te voorkomen Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3

Antwoorden opgaven Vraag 11 Waarom wordt in het schema een drukbediende terugslagklep toegepast? Antwoord: De terugslagklep voorkomt dat olie weglekt via de 4/2-schuif weglekt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3