Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Dit is het eerste blad zie notitiepagina. In september 2012 starten wij met de opleiding Mechatronica N3. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Antwoorden opgavenboek Pneumatiek en Hydrauliek Hoofdstuk 6 Verdeelstation Hoofdstuk 9 Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Hoofdstuk 9 Verdeelstation Antwoorden opgaven Pneumatiek Antwoorden Hoofdstuk 9 Verdeelstation Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 1 Zie onderstaande figuur. Waar dient onderdeel A voor? Antwoord: Als terugslagklep, de bolletjes laten lucht door als de zuiger een ingaande slag maakt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 2 Is in onderstaande figuur de ingaande of de uitgaande slag gebufferd? Antwoord: De uitgaande slag. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 3 Waar of niet waar? Met cilinderbuffering wordt de zuigersnelheid geregeld. Antwoord: Waar De zuiger wordt aan het einde van de slag afgeremd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 4 Waar of niet waar? Buffering voorkomt niet dat de zuiger de bodem of het deksel van de cilinder raakt. Antwoord: Waar Buffering remt de zuiger wel af maar de lengte van de slag blijft gelijk. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 5 Waar of niet waar? Door de persluchtdruk te verhogen, verbeter je ook de buffering aan het eind van de slag. Antwoord: Niet waar Er moet meer lucht afgevoerd worden. De zuiger wordt meer afgeremd maar de zuiger wordt ook met meer kracht voortbewogen. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 6 Waar of niet waar? De buffering is altijd instelbaar. Antwoord: Niet waar Een groot aantal cilinders hebben een vaste instelling voor de buffering die je niet kunt beïnvloeden vanaf de buitenkant. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 7 Wat is de naam van het onderstaande pneumatisch apparaat? Antwoord: A Dubbelwerkende cilinder, uitgaande slag instelbaar gebufferd B Enkelwerkende cilinder, ingaande slag instelbaar gebufferd C Dubbelwerkende cilinder, ingaande slag gebufferd D Dubbelwerkende cilinder, ingaande slag instelbaar gebufferd Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 8 Zie onderstaand figuur. Met welke schroef kun je de buffering van de ingaande slag instellen? Antwoord: Schroef I Wat stel je met de andere schroefjes, 2, 3 en 4 in? Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 9 Waarom is een dubbelwerkende , gebufferde cilinder voorzien van terugslagkleppen? Antwoord: A Om aan het eind van een slag direct over de volledige zuigerkracht te kunnen beschikken B Om bij een verkeerde aansluiting te voorkomen dat de cilinder de verkeerde slag maakt C Om bij het begin van een slag direct over de volledige zuigerkracht te kunnen beschikken D Om bij slanglekkage uitstroming van perslucht te voorkomen Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Hoofdstuk 9 Gietmachine Antwoorden opgaven Pneumatiek Antwoorden Hoofdstuk 9 Gietmachine Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 1 Waarom moet in het voorbeeld van het automatisch gieten de snelheid van de cilinder geregeld worden? Antwoord: Omdat er dan het risico is dat het gietijzer niet in de gietlepel blijft zitten. Het gieten moet gecontroleerd plaatsvinden. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 2 Welke cilinder wordt bij de gietmachine gebruikt en waarom? Antwoord: Een dubbelwerkende cilinder omdat zowel de uitgaande- als de ingaande slag apart moet kunnen worden gestuurd. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 3 Waar of niet waar? Bewering: Met één regelbare smoring, toegepast bij een enkelwerkende cilinder, regel je de ingaande én de uitgaande slag. Antwoord: Waar, maar het is geen gewenste toepassing omdat de druk op de zuiger bij de uitgaande slag beperkt is. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 4 Waar of niet waar? Bewering: Voor een snelheidsregelventiel geldt: Snelheidsregelventiel = terugslagklep + regelbaar smoorventiel Antwoord: Waar Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 5 Zie onderstaande figuur. Geef de stromingsrichting van de lucht aan als deze gesmoord wordt. Antwoord: De lucht stroomt van boven naar beneden. De terugslagklep blokkeert zodat de lucht door de smoring moet. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 6 Hoe kun je met regelbare smoorventielen de snelheid van de in- en uitgaande slag van een dubbelwerkende cilinder instellen, zonder dat deze schokkend gaar bewegen? Antwoord: A regelbare smoorventielen in de beide cilinderleidingen. B twee regelbare smoorventielen in de beide cilinderleidingen. C met regelbare smoorventielen is dat niet mogelijk. D in de beide ontluchtingspoorten van het 5/2-ventiel. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 7 Zie het onderstaande schema. Van welke slag wordt de snelheid geregeld? Antwoord: A de ingaande slag B de in- en uitgaande slag C de uitgaande slag D een deel van ingaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 8 Schema met een enkelwerkende cilinder waarvan de in- en uitgaande slag kan worden geregeld. 2 ingaande slag 1 uitgaande slag Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 9 Welke terugslagklep wordt in hydraulische systemen gebruikt bij lage druk? Antwoord: Onbelaste terugslagklep. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 10 Waarom moeten snelontluchtingsventielen zo dicht mogelijk bij de cilinders geplaatst worden? Antwoord: A zo kunnen ze gemakkelijk ingesteld worden B de uitlaatlucht kan dan zonder veel weerstand direct wegstromen C om schokkende bewegingen van de zuiger bij de ingaande slag te voorkomen D om schokkende bewegingen van de zuiger bij de uitgaande slag te voorkomen Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3
Antwoorden opgaven Vraag 11 Waarom wordt in het schema een drukbediende terugslagklep toegepast? Antwoord: De terugslagklep voorkomt dat olie weglekt via de 4/2-schuif weglekt. Module 6 Basis pneumatiek 04-03-2013 Mechatronica N3