Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Advertisements

Werkwoordspelling Volg de weg!.
Persoonsvorm verleden tijd
Les voor groep 6 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Vandaag hebben we het over :
Met deze presentatie kan je met het volgen van een schema de juiste eindletter (d of t) vinden. dt t d.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Les voor groep 8 Voor de overige kinderen: Ronde 1 pak een kaart.
Les voor groep 7 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Persoonsvorm tegenwoordige tijd
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Op de informatieavond van groep 6
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Doel: persoonsvormen in de t.t.
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 4 groep 6 leerdoel: Je kunt cijferend optellen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Goedemorgen.
Les voor groep 7 Geen instructietafel, want deze les is voor iedereen die niet precies meer weet hoe de staartdeling ook al weer ging en/of er meer van.
Goedemorgen.
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Ronde 1: aan het werk gaan.
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
Les voor groep 6 Pak je schrift en potlood en kom naar de instructietafel
Les 1 groep 7 2 leerdoelen: Doel 1:
Les 1 groep 6 leerdoel: Doel 1:
Les 1 groep 8 leerdoel: Inzicht hebben in de betekenis, plaats, structuur, waarde hele getallen en kommagetallen Wat weet je hier al van? Waarom is het.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Brugklas Werkwoordspelling.
WERKWOORDSPELLING Met dit overzicht vind je uit hoe je de werkwoordsvorm moet schrijven. Dit is de knop om te beginnen.
Spelling werkwoorden Denk – dacht schets - schetste Ontwerp – ontwierp
2. Grammatica en spelling
Grammatica en spelling
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
tegenwoordige tijd en verleden tijd
Is ‘t kofschip gezonken…?
Free Powerpoint Templates Page 1 Free Powerpoint Templates Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Persoonsvorm.
Werkwoordspelling -d of –t?
Lijdend Voorwerp Juni 2014.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Wat is de infinitief? Van Dale: de onverbogen vorm van het werkwoord
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
Cursus werkwoordspelling Goed spellen? Kwestie van regels.
Werkwoordspelling.
Werkwoorden Hele werkwoord: wij-vorm tegenwoordige tijd Stam: ik-vorm tegenwoordige tijd Persoonsvorm: Belangrijkste werkwoord in de zin.
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
voorzetselvoorwerpszin
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
© UNIEK IN DE KLAS.
Goedemorgen.
De Imperativ De gebiedende wijs.
Stappenplan werkwoordspelling
Extra oefenen Hoofdstuk 1 & 2 Ta!ent: Grammatica & Spelling
H4, Deutsch 17. Mai 2016.
Stappenplan werkwoordspelling
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Transcript van de presentatie:

Werkwoordspelling Doel: persoonsvormen in de t.t.

Wanneer ga je dit gebruiken? Waarom is het handig dat we dit leren? Les 4 leerdoel: Je kunt de vervoegingen van de persoonsvorm in tt juist toepassen. Wat weet je hier al van? Wanneer ga je dit gebruiken? Waarom is het handig dat we dit leren?

Wie kan een reden bedenken waarom het handig is dat we dit leren? Verschil tussen: "VERDACHTE BEKEND"       en        "VERDACHTE BEKENT"?

Even herhalen: Op welke 3 manieren kun je de persoonsvorm vinden? Hoe vind je het onderwerp? Wat was ook al weer het werkwoordelijk gezegde? Wat is het verschil tussen tt en vt? Wat is het verschil tussen enkelvoud en meervoud? Wat is de stam?

stappenplan: Stap 1: Check: Is het wel de persoonsvorm??? Gebeurt of gebeurd!!! stap 2: enkelvoud of meervoud? Stap 3: schema toepassen->

Schema persoonsvorm in de tt Onderwerp  Tegenwoordige tijd Ik (+ … jij?) stam Een ander (+ jij…..) Stam + t Wij / anderen Stam + en (en niet alleen een e!)

0efenen

Digitaal en klassikaal een paar opgaven:

En nu jij!

Maak de pp-kaarten Maak de werkwoordschema kaarten

Evaluatie : Evaluatie: Is het doel gehaald? Waar moet je met deze opdracht rekening mee houden? Wat heb je geleerd? Wat ging er goed? Wat ging er niet zo goed? Vooruitblik :hierna sterke en zwakke werkwoorden