Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leidsch Dagblad 24 maart > 1 We maken: een lijst van 71 trends … april, mei 2014 > 2 We zoeken: 71 professionals uit 071: ‘trendzoekers’/coaches.
Advertisements

U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Honoursmaster: een nieuw perspectief voor excellentiebevordering? Stan van Ginkel en Pierre van Eijl Albert Pilot.
voorzitter Johan Cruyff Foundation
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Sterker aan de Start Marcel Vooijs6 februari 2014.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
De honours community: een stimulans voor excellentie?
Transdisciplinaire projecten
Symposium Differentiatie
Honours Programme Delft
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
BSc Honours Programme Informatiebijeenkomst. 30 credits extra Samenwerken met studenten uit andere opleidingen Verdieping binnen je eigen opleiding Persoonlijke.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
Honoursonderwijs in HBO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Honours Programme Delft
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Studenten zetten talenten in voor de maatschappij
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Coaching week Rotterdam Academy.
SOCIAL WORK (DT) naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Een gezamenlijke uitdaging
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap
Honoursprogramma IIS.
Lerende netwerken Jonge Kind in de stad Utrecht: Leren doe je samen!
Een vergadering organiseren
Het BSc Honours Programme
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
De honours community: een stimulans voor excellentie?
Het BSc Honours Programme
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
In kaart brengen van ‘honoursdidactiek’
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Programma van de avond Opening Voorstellen Doelen en kaders ouderklankbord Delen van ervaringen diverse activiteiten Wat leeft er onder de ouders? Vervangersproblematiek.
De start van werkplekleren 2a
Programma uur Welkom en opening
Transcript van de presentatie:

Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie Congres EHON, maandag 20 juni 2011 Workshop Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie Stan van Ginkel (s.o.vanginkel@uu.nl) en Pierre van Eijl (p.j.vaneijl@uu.nl) Albert Pilot (a.pilot@uu.nl) Onderwijsadvies en Training (O&T) Universiteit Utrecht

Workshopprogramma 13.45 u. Welkom 13.50 u. Introductie honours communities 14.15 u. Casus ‘Communityvorming in een interdisciplinair honoursprogramma’ (subgroepen) 14.35 u. Terugrapportage en discussie 14.55 – 15.00 u. Afronding Onderwijsadvies&Training, UU

Aanleiding onderzoek Studenten blijken binnen honoursprogramma’s vaak contactennetwerken op te bouwen en daar ook hun talenten te ontwikkelen Uit interviews met docenten en studenten van honoursprogramma’s in de VS komt naar voren dat zij honours communities belangrijk vinden en daar al veel ervaring mee hebben Reden voor ons om een nadere studie naar honours communities te doen om hierover te kunnen adviseren. Onderwijsadvies&Training, UU

Kenmerken honours communities Netwerk van onderlinge contacten van honoursstudenten van een honoursprogramma; hier kunnen ook honoursdocenten, coaches en externen bij betrokken zijn. Studenten voelen zich betrokken bij het honoursprogramma en zijn missie, hebben een passie daarvoor en hebben aansluiting bij een bijbehorende cultuur van excellentie Productieve interactie deels in het programma en deels erbuiten op eigen initiatief (zowel F2F als online) Studenten voelen zich mede-eigenaar van de honours community (en van het honoursprogramma). Onderwijsadvies&Training, UU

Wat levert deelname aan de honours community de studenten op? Leerfunctie: verdieping van de leerervaring, ontdekken nieuwe eigen mogelijkheden, leren organiseren en leidinggeven Sociale functie: interactie met gemotiveerde medestudenten, anderen leren kennen en gekend worden (netwerken), elkaar stimuleren en steunen bij de studie en realisatie van nieuwe initiatieven. Per programma en per student verschillend Onderwijsadvies&Training, UU

Varianten van honours communities Duur: één tot drie jaar afhankelijk van het honoursprogramma Omvang: tien tot honderden studenten Intensiteit wisselend (aantal contactmomenten per week medeafhankelijk van programma) Interactie zowel binnen programma-onderdelen als daarbuiten (extra-curriculair, residentiële setting) Soms opbouw duidelijke groepsidentiteit met naam, vereniging, website, e.d. Disciplinair of multi/interdisciplinair Bachelor/master Onderwijsadvies&Training, UU

Hoe een honours community te bevorderen? Enkele voorbeelden: Start Opdracht waarbij studenten moeten samenwerken om tot een goed resultaat te komen Middengedeelte Organiseer debat over elkaars projectplannen Eind Waardeer extra-curriculaire activiteiten bij eindbeoordeling Als docent de community organiseren of toch overlaten aan de studenten? Onderwijsadvies&Training, UU

Functioneert de community? Docentenperspectief (checkpunten voor observatie met 5 puntsschaal): 1. Studenten bespreken gezamenlijk thema- en projectkeuzes 2. Studenten komen met gezamenlijke initiatieven 3. Studenten zijn betrokken bij organisatie van bijeenkomsten Studentenperspectief (vragenlijstje met 5 puntsschalen): In hoeverre ken je de namen van je medestudenten? Ervaar je de contacten met medestudenten als stimulerend? Doe je mee aan de organisatie van studentenactiviteiten in relatie met het honoursprogramma? Onderwijsadvies&Training, UU

Video: interviews NCHC2010 Conferentie Kansas City, V.S., van de National Collegiate Honors Council Interviews over honours communities met docenten en studenten van honoursprogramma’s van verschillende Amerikaanse universiteiten

Casus: Interdisciplinair honoursprogramma Duur: één jaar Omvang: 12 ECTS Studenten vanuit verschillende opleidingen doen dit honoursprogramma bovenop hun reguliere programma Programma: serie interactieve presentaties van gastsprekers, workshops en een project met coaching dat studenten in multidisciplinaire groepjes doen. Daarnaast is er in het kader van dit programma ruimte voor het opdoen van ervaring in een internationale context. Rooster: programma-activiteiten na 17.30 uur en in enkele weekenden. Onderwijsadvies&Training, UU

Casus Interdisciplinair honoursprogramma De organisatoren van het honoursprogramma vragen zich af of community vorming wat zou kunnen toevoegen aan het leren en de interactie. Ze hebben twee vragen voor de EHON-onderwijsadviseurs. Onderwijsadvies&Training, UU

Vraag 1 Welke maatregelen zijn geschikt om er voor te zorgen dat er een goed functionerende honours community tot stand komt die bijdraagt aan de talentontwikkeling van de studenten? Groep A Zet tenminste zeven maatregelen op een flap (Denk aan fasen in het programma, rol docent en coach, opdrachten, middelen enz.) Onderwijsadvies&Training,UU

Zet tenminste zeven vragen op een flap Vraag 2 Kun je een vragenlijstje voor studenten maken waarmee een docent of coach na drie weken kan nagaan of de community goed functioneert? Groep B Zet tenminste zeven vragen op een flap Onderwijsadvies&Training, UU

Terugrapportage Groep A: Maatregelen voor bevorderen van een community Groep B: Vragenlijstje voor studenten over functioneren van de community Onderwijsadvies&Training, UU

Afronding workshop Opvallende punten in de discussie? Generalisatie en trends? Stand van zaken community-onderzoek? We zoeken nog een paar reviewers Wil je op de hoogte gehouden worden? Onderwijsadvies&Training, UU