Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie Congres EHON, maandag 20 juni 2011 Workshop Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie Stan van Ginkel (s.o.vanginkel@uu.nl) en Pierre van Eijl (p.j.vaneijl@uu.nl) Albert Pilot (a.pilot@uu.nl) Onderwijsadvies en Training (O&T) Universiteit Utrecht
Workshopprogramma 13.45 u. Welkom 13.50 u. Introductie honours communities 14.15 u. Casus ‘Communityvorming in een interdisciplinair honoursprogramma’ (subgroepen) 14.35 u. Terugrapportage en discussie 14.55 – 15.00 u. Afronding Onderwijsadvies&Training, UU
Aanleiding onderzoek Studenten blijken binnen honoursprogramma’s vaak contactennetwerken op te bouwen en daar ook hun talenten te ontwikkelen Uit interviews met docenten en studenten van honoursprogramma’s in de VS komt naar voren dat zij honours communities belangrijk vinden en daar al veel ervaring mee hebben Reden voor ons om een nadere studie naar honours communities te doen om hierover te kunnen adviseren. Onderwijsadvies&Training, UU
Kenmerken honours communities Netwerk van onderlinge contacten van honoursstudenten van een honoursprogramma; hier kunnen ook honoursdocenten, coaches en externen bij betrokken zijn. Studenten voelen zich betrokken bij het honoursprogramma en zijn missie, hebben een passie daarvoor en hebben aansluiting bij een bijbehorende cultuur van excellentie Productieve interactie deels in het programma en deels erbuiten op eigen initiatief (zowel F2F als online) Studenten voelen zich mede-eigenaar van de honours community (en van het honoursprogramma). Onderwijsadvies&Training, UU
Wat levert deelname aan de honours community de studenten op? Leerfunctie: verdieping van de leerervaring, ontdekken nieuwe eigen mogelijkheden, leren organiseren en leidinggeven Sociale functie: interactie met gemotiveerde medestudenten, anderen leren kennen en gekend worden (netwerken), elkaar stimuleren en steunen bij de studie en realisatie van nieuwe initiatieven. Per programma en per student verschillend Onderwijsadvies&Training, UU
Varianten van honours communities Duur: één tot drie jaar afhankelijk van het honoursprogramma Omvang: tien tot honderden studenten Intensiteit wisselend (aantal contactmomenten per week medeafhankelijk van programma) Interactie zowel binnen programma-onderdelen als daarbuiten (extra-curriculair, residentiële setting) Soms opbouw duidelijke groepsidentiteit met naam, vereniging, website, e.d. Disciplinair of multi/interdisciplinair Bachelor/master Onderwijsadvies&Training, UU
Hoe een honours community te bevorderen? Enkele voorbeelden: Start Opdracht waarbij studenten moeten samenwerken om tot een goed resultaat te komen Middengedeelte Organiseer debat over elkaars projectplannen Eind Waardeer extra-curriculaire activiteiten bij eindbeoordeling Als docent de community organiseren of toch overlaten aan de studenten? Onderwijsadvies&Training, UU
Functioneert de community? Docentenperspectief (checkpunten voor observatie met 5 puntsschaal): 1. Studenten bespreken gezamenlijk thema- en projectkeuzes 2. Studenten komen met gezamenlijke initiatieven 3. Studenten zijn betrokken bij organisatie van bijeenkomsten Studentenperspectief (vragenlijstje met 5 puntsschalen): In hoeverre ken je de namen van je medestudenten? Ervaar je de contacten met medestudenten als stimulerend? Doe je mee aan de organisatie van studentenactiviteiten in relatie met het honoursprogramma? Onderwijsadvies&Training, UU
Video: interviews NCHC2010 Conferentie Kansas City, V.S., van de National Collegiate Honors Council Interviews over honours communities met docenten en studenten van honoursprogramma’s van verschillende Amerikaanse universiteiten
Casus: Interdisciplinair honoursprogramma Duur: één jaar Omvang: 12 ECTS Studenten vanuit verschillende opleidingen doen dit honoursprogramma bovenop hun reguliere programma Programma: serie interactieve presentaties van gastsprekers, workshops en een project met coaching dat studenten in multidisciplinaire groepjes doen. Daarnaast is er in het kader van dit programma ruimte voor het opdoen van ervaring in een internationale context. Rooster: programma-activiteiten na 17.30 uur en in enkele weekenden. Onderwijsadvies&Training, UU
Casus Interdisciplinair honoursprogramma De organisatoren van het honoursprogramma vragen zich af of community vorming wat zou kunnen toevoegen aan het leren en de interactie. Ze hebben twee vragen voor de EHON-onderwijsadviseurs. Onderwijsadvies&Training, UU
Vraag 1 Welke maatregelen zijn geschikt om er voor te zorgen dat er een goed functionerende honours community tot stand komt die bijdraagt aan de talentontwikkeling van de studenten? Groep A Zet tenminste zeven maatregelen op een flap (Denk aan fasen in het programma, rol docent en coach, opdrachten, middelen enz.) Onderwijsadvies&Training,UU
Zet tenminste zeven vragen op een flap Vraag 2 Kun je een vragenlijstje voor studenten maken waarmee een docent of coach na drie weken kan nagaan of de community goed functioneert? Groep B Zet tenminste zeven vragen op een flap Onderwijsadvies&Training, UU
Terugrapportage Groep A: Maatregelen voor bevorderen van een community Groep B: Vragenlijstje voor studenten over functioneren van de community Onderwijsadvies&Training, UU
Afronding workshop Opvallende punten in de discussie? Generalisatie en trends? Stand van zaken community-onderzoek? We zoeken nog een paar reviewers Wil je op de hoogte gehouden worden? Onderwijsadvies&Training, UU