De God van de Schriften
Hfdst. 3 in de cursus 1. De relatie tussen denken en geloof 2. De (gereduceerde) deïstische God vs. de God van de Schrift 3. De God van het verbond Over de Godsontmoeting van Israël
De God van het verbond Inleiding: OT spreekt over God in concrete verhalen De Bijbel vertelt over God… vaak handeld in onverwachte en eenmalige gebeurtenissen … tot ergernis van moderne mensen
Gericht op heel de wereld Al op de eerste bladzijde: Ha Adam – de mens /Hemel en aarde Langs Israël om alle mensen en de hele wereld Op de laatste bladzijde: - stad van vrede… zonder tempel
God begint klein Hoe komt God tot zo’n breed perspectief? “Hoe de anderen bereiken?” Hij begint met iemand in vrijheid Liefde veronderstelt vrijheid Abraham, Isaak, Jakob… God wacht. Hij heeft tijd. Lastig voor efficiënte westerlingen Geen indoctrinatie maar fascinatie
Een God van bevrijding Een mijlpaal: de uittocht uit Egypte (+1250) Hét stichtingsfeit van het Bijbelse geloof, steeds opnieuw herkend 1250: stammen in Kanaän zelf 1000: In Jeruzalem 6de E: Babylonische ballingschap De exodus overkomt ook ons
God maakt een nieuw begin Egypte zorgde voor de armen… maar met een duidelijke grens: status quo van de maatschappij zelf <-> Uittocht: armen worden weggehaald uit het systeem - Eerst drie (mislukte) menselijke pogingen - God gaat radicaal anders te werk - … een werk van God alleen: ‘een teken/wonder’ * Verhaal uit de 10de eeuw: wind (Ex 14,21) * Verhaal uit de 6de eeuw: scheiden van de wateren (Ex 14,22)
De verbondsrelatie Niet alleen vrijheid - God wil het volk tot partner maken Partnerschap naar analogie met een politiek verbond - Verdragen in drie delen: * Voorstelling + geschiedenis * Principiële eis + details * Trouw/ontrouw: zegen/vloek - overgenomen om relatie Israël – God te omschrijven: nieuw! Bekendste verbond: de tien geboden – 3-voudige structuur Schrift ziet heel Israëls geschiedenis als verbondsrelatie