Malevitsj en het Constructivisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kunst *nienke*.
Advertisements

Kunststromingen.
H3 Industralisatie en Ismen.
Montage DADA en Film.
Kunstproject groep 8.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
SWIZ Stichting Welbevinden en Interieur in Zorginstellingen Inrichten van zorginstellingen: Kunst of Kunde?
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Wat is Dutch design week
Meer Moderne kunstenaars
Russische Kunst en Ideologie
Het socialisme Paragraaf 7..
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Moderne Kunst.
Een tekenles over:.
Nederlandse literatuur
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
Stromingen en partijen
Achttiende en negentiende eeuw
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
10 verschillende kunststromingen
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
De Tweede Wereldoorlog
Politieke situatie Europa rond 1800
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
De officiële kunst van de Russische revolutie
Begrijpen hoe propagandaposters werden gebruikt in nazi Duitsland Waarom waren ze zo effectief? * methode * boodschap * doel Doel van de les.
Het nieuwe paradijs Breken met de eeuwenoude traditie dat kunst een voorstelling moet hebben. Malevich - suprematie van de geest komt boven de materie.
De blokvorming in Oost en West Hoofdstuk 4 de Koude Oorlog.
Literatuurgeschiedenis
Nabije Oosten – Kunstnijverheid. NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst,
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Parade Ontwerp: kostuums Picasso 1917
Expressionisme schilderkunst ( )
Dit is de PowerPoint van Mootje
Tijdsgeest 1.Eerste industriële revolutie 2.Sociale ellende
De Expressionistische film
de tijd van burgers en stoommachines
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Piet Mondriaan
Futurisme 1909 schrijft Marinetti het Futristisch manifest
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Techniek op school Julie Sijmens Elke De Jonge.
Het Italiaanse hof in de renaissance
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 1 Vorm
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
volgende bladzijde terug
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Lessenserie kubisme les 1 Theorie en praktijk 2D
Kunst kijken.
§1.3 Revolutie in Rusland In deze paragraaf leer je over:
Piet Mondriaan.
Pablo Picasso.
Vorm Hoe is de vorm weergegeven?
Transcript van de presentatie:

Malevitsj en het Constructivisme

Malevitsj Suprematisme: Ontstaan uit kubisme en futurisme Volledig abstract Radicaal vernieuwend Suprematie van de geest boven de materie Malevich's tekening voor "de vijand"  Ontwerpen voor "Victory over the sun" Malevich verklaarde dat zijn achtergrond voor de 2de acte, vijfde scene, het eerste suprematistisch decor was.  Toch is dit decor niet zo abstract als we wel denken: het ontwerp is, als we kijken naar de context van het verhaal, een symbool van de dag en de nacht. De kostuums waren gemaakt van karton, papier- maché en staaldraad en evenals de decors tot geometrische vormen gereduceerd. Malevitsj creëerde een eenheid op het toneel door, in tegenstelling tot Picasso, de kostuums met het decor te integreren. Dit effect werd versterkt door met een verblindend zoeklicht details van beide uit te lichten. Het toneel werd op deze Wijze omgetoverd tot een abstracte compositie van geometrische vormen die gebaseerd was op de vormentaal van het kubisme, maar tevens de overgang naar het suprematisme markeerde.

Suprematisme: Abstract Zwart vierkant als uitgangspunt Elementaire vormen:

Suprematisme: Vernieuwend Opkomst industrie Ontstaan arbeidersklasse Geest van modernisering Suprematisme wilde net zo vernieuwend zijn als de vernieuwingen in de maatschappij

Suprematisme: Suprematie van de geest (vgl. Mondriaan) Schilderij is geen vertaling van de werkelijkheid Het geeft de geest of een gevoel weer Ook aanhanger van de theosofie Abstracte schilderijen beschouwen als meditatieve beelden. Beweeglijk, I.t.t. Mondriaan

Constructivisme De Russische Avant-Garde, Steunpilaar van de revolutie Blz. 169, 170 en 180 Werkboek: par.3, blz. 72 en 73 Par.10, blz 81 en 82

1917: oktoberrevolutie Lenin en communisten aan de macht Jonge kunstenaars steunen de revolutie (vgl. West Europa) poster van Vladimir Lebedev (1891 - 1967) “Ga aan het werk, maar houd je geweer bij de hand". 1921. De Sowjetbevolking moest steeds klaarstaan om te vechten tegen vijandige kapitalistische krachten, die het vreedzame werk wilden verstoren.Dat was lang de Sowjet-realiteit.

Uitgangspunten Kunst verbonden met dagelijks leven, schone kunsten naast toegepaste kunsten Kunstenaar is creatief ontwerper, naast wetenschapper en arbeider

Uitgangspunten Geen werkelijkheid weergeven, nieuwe esthetiek van machines en materialen met hun eigen schoonheid, geen ornamenten Rationele, verstandelijke opzet met geometrische vormen en pure kleuren Producten: Natuurlijke eigenschappen van materialen gebruiken m.b.v. wetenschap en techniek Sociaal bruikbaar Nuttig

Propaganda voor de revolutie “Kom bij het rode leger om een beter leven te krijgen. Vanaf 1021 probeerde het Sowjet-leger mensen over te halen om bij het leger te komen door ze betere levensomstandigheden aan te bieden.

Architectuurontwerpen Monumenten Architectuurontwerpen Leonidov: ontwerp voor het cultuurpaleis. Let op de invloed van het Futurisme. Tatlin: Ontwerp voor het Monument voor de Derde Internationale. Deze reusachtige (meer dan 400 meter) spiraalvormige constructie is een propaganda-orgaan van de staat. In het binnenste van deze constructie moesten drie geometrische vormen (kegel, kubus, cilinder) om hun as draaien met verschillende snelheden. Hierin waren kantoren en vergaderzalen gepland en bovenin een informatiecentrum. Tegenhanger van de Eiffeltoren, men wilde zich meten met West-Europa. Architecten maakten veel nieuwe ontwerpen om de nieuwe maatschappij vorm te geven, te reconstrueren (iets anders dan de bougeoisie). In die ontwerpen werd weinig rekening gehouden met de menselijke maat en het menselijk functioneren. Er was een duidelijke wedijver met Parijs, Chicago en Berlijn.

Alledaagse voorwerpen Meubilair (Vchoetemas) Multifunctionele meubels. Rodtsjenko/Vchoetemas 1926 Vchoetemas was een nieuwe opleiding voor kunstenaar/ ontwerper zowel industrieel-experimentele produkten ontwerpen artikelen voor massa- en serieproduktie. 'rationalisering van de artistieke arbeid, die zich tot op heden in een chaotische, ongeregelde toestand bevindt'. De problemen waarmee men bij het in praktijk brengen van deze theorieën werd geconfronteerd waren weinig bemoedigend. Modelfabrieken. bestonden eenvoudigweg niet; de enige centra voor experimenteel driedimensionaal werk waren de ateliers voor metaal- en houtbewerking van het Moskouse onderwijsinstituut de 'Vchoetemas'. Hierin werden, onder leiding van Rodtsjenko en El Lissitzky, verwoede pogingen gedaan om methoden te ontwikkelen voor de vormgeving van industriële produkten, ondanks het gebrek aan materialen en apparatuur. Men richtte zich vooral op het ontwerpen van standaardmodellen voor multifunctionele meubels. Terwijl de sobere vormgeving en het economisch gebruik van ruimte een volmaakte afspiegeling vormden van het gebrek aan materialen en de schaarse woonruimte, maakten veel van de ontwerpen niettemin een onrealistische indruk. Er werden opklapbare meubels ontworpen voor vliegtuigen en lange-afstandsbussen in een tijd dat dergelijke vormen van vervoer in Rusland praktisch niet bestonden; noch de constructies noch de toegepaste materialen waren toegesneden op de bestaande productiefaciliteiten. Opnieuw lokte de kloof tussen esthetische opvattingen en de maatschappelijke omstandigheden van productie en gebruik scherpe kritiek uit. Kandinsky heeft hier les gegeven en zijn eerste ideeen voor bauhaus opgedaan

Kleding (Stepanova) Varvara Stepanova (1894-1954) in een door haar ontworpen sportkleding. De foto is gemaakt door haar man, de kunstenaar Alexander Rodchenko.  Sportkleding ontworpen door Stepanova 1924 Het basisprincipe van sportkleding ontwerpen (sportodezhha) was het toevoegen van verschillende team-emblemen in grote en eenvoudige vormen in contrasterende kleurcombinaties. Stepanova schreef, dat prozodezhda ontwerpen bestond uit het samenstellen van basismodellen, die dan bewerkt en veranderd konden worden om te passen bij een speciaal beroep. Zo werd kleding massaproductie in plaats van een individueel ambachtelijk product.  “Individuele details worden geintroduceerd door het gebruik van ander materiaal en de detaillering van de snit, die afhankelijk is van het beroep: werker in een drukkerij, op een stoomboot of in een gieterij”. Met andere woorden, in het ontwerpen van kleding voor speciale professionele groepen nam Stepanova als uitgangspunt de werkomstandigheden van de drager. Ze vond, dat de naden van de patronen, de bevestiging en de zakken genoeg gelegenheid boden om de aard van elke beroepskleding uit te drukken. Een analyse van de functionele eisen stelde haar in staat een driedeling te maken: Productie kleding Sport kleding Speciale kleding (beschermende kleding)

Film (propaganda) Etc. Eisenstein maakte met zijn stomme films de vijand van de revolutie zwart. De politieke machthebbers steunden de ontwikkeling van de film omdat zij inzagen hoe gemakkelijk hiermee propaganda te maken was.

Na 1926 Kritiek van politieke leiders: Vormexperimenten zijn laatste restant van een bourgeoisie-ideologie Wantrouwen tegen de leidende rol van de avant-garde Stalin verordonneert de sociaal-realistische stijl. Onbegrip waarschijnlijk.