Van DDoS-aanval naar de hackende leerling?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Welke koers vaart het Zuyderzee College?
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
De weg naar het voortgezet onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Het nieuwe Picasso Lyceum
Leren op afstand bij de Leidse Onderwijsinstellingen 4 april 2008 Praktijkopleidersdag HFL.
“Passend onderwijs op maat”
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Een nieuwe start! Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Het Dendron College De persoonlijke school. Informatie voor onze nieuwe leerlingen en hun ouders.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Visie & Strategie.
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Presentatie Locatie Lemmer
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Customize!.
18 jaar en nu??.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Voorlichting rsg de Borgen. Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je past.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
 Jezelf zijn en elkaar respecteren in een veilige omgeving.  Zelf verantwoordelijkheid leren dragen en nemen.  Tegemoet komen aan verschillen.  Gebruik.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Voorlichting BPV voor Studenten
Parels en puzzels Remko Boers SCOH.
Ouderinformatie avond
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Koningin Julianaschool,
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
WELKOM.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Inkoopcoöperatie.
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Referentie CYOD Cor Gooijer
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Risicoanalyse … waarom?
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Studiekeuzes van uw kind
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Risicoanalyse … waarom?
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
IBP en AVG, wat moet wij er op school mee?
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Risicoanalyse … waarom?
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Transcript van de presentatie:

Van DDoS-aanval naar de hackende leerling? Start bij bewustwording op alle niveaus om van het probleem een kans te maken. Antoon Fens | Kiki de Bondt Coördinator ICT | Projectondersteuner SCZ Picasso Lyceum | Kennisnet afens@scz.nl | k.debondt@kennisnet.nl 11 oktober 2017 Vraag: is het omdraaien van een probleem naar een kans volgens jullie een reële mogelijkheid?

Scholen Combinatie Zoetermeer (SCZ) 11 oktober 2017 Scholen Combinatie Zoetermeer (SCZ) Picasso Lyceum (gymnasium, atheneum, havo en TOPmavo. 1100) Stedelijk College (vmbo breed. 900) SCZ + Het Atrium (praktijkonderwijs 250) = SSVOZ Stichting Stedelijk Voortgezet Onderwijs Zoetermeer.

11 oktober 2017 Herkenbaar? Onderbrekingen van de les, verrassend vaak tijdens digitale toetsen.. Aangepaste cijfers na het uitlenen van een iPad. Herkennen EN erkennen - 12 jarige brugklassers

11 oktober 2017 Herkenbaar? Leerling kan niet meer inloggen bij digitaal lesmateriaal door een sniffende leerling. Cijfers aangepast en pasfotocollage medewerkers door schouldersurfing.

11 oktober 2017 Herkenbaar? Teksten aangepast en afbeeldingen en telefoonnummers toegevoegd in de ELO. Allemaal zaken die voortkomen uit het niet (volledig) in orde hebben van je informatiebeveiliging en privacy (IBP) als school.

Het probleem Van kattenkwaad naar een strafbaar feit: 11 oktober 2017 Het probleem Voor iedereen die het probleem nog niet herkend heeft; Denial-of-service (DoS) is een aanval die gericht is tegen één of meerdere systemen. De aanval heeft als doel om de beschikbaarheid van een systeem te onderbreken. Dit gebeurt meestal door middel van het versturen van meer verzoeken dan het systeem kan afhandelen. Wanneer een aanval vanaf meerdere computers (soms wel duizenden tegelijk) wordt uitgevoerd, dan is er sprake van een DDoS-aanval. Van kattenkwaad naar een strafbaar feit: Jongste hacker bij politie was 10 jaar oud. 61% procent van de hackers al voor hun 16e jaar in aanraking is gekomen met hacken. Voor een paar euro koop je al een DDoS-aanval.

Voor wie geeft dit een probleem? 11 oktober 2017 Voor wie geeft dit een probleem? Bewustwording nodig op vier niveaus: School: Hacken is een datalek, wettelijke verplichting AVG, leerlingen recht op veilige leeromgeving, continuïteit van de school en onderwijs, imago probleem. Medewerkers: verstoringen van onderwijs, draagvlak voor digitaal leren vermindert als de lessen continu verstoord worden. Leerlingen: DDoS is strafbaar! Strafblad (voor hackende leerlingen), voor andere leerlingen verstoring van het onderwijs. Ouders: zorgen om succesvolle afronding van school, verlies vertrouwen in school / docenten.

11 oktober 2017 Kansen: school Je biedt jouw medewerkers en leerlingen een veilige werk- en leeromgeving, waarmee je jouw school kan onderscheiden van anderen. Hoe pakken we dit op? Het probleem staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van jouw IBP-beleid: alle IBP documentatie moet op orde zijn en geborgd zijn in de organisatie. Zorg voor solide kennis gevaren rondom DDoS-aanvallen in de school: informatiedossier Denial-of-service, voortkomend uit werkgroep Edu-K. Voorlichting van medewerkers en leerlingen op IBP is van belang! Bijvoorbeeld door informatiekunde een vaste plek in het curriculum te geven. Zoek samenwerking met andere scholen: animatie

11 oktober 2017 Kansen: medewerkers Je biedt een veilige werkomgeving voor je medewerkers. Door voorlichting van medewerkers te geven over IBP kunnen veel problemen afgevangen worden. Bewustwording van docenten creëert betere opties tot het begeleiden van leerlingen richting het ‘juiste’ digitale pad.

Kansen: medewerkers Hoe pakken we dit op? Postercampagne 11 oktober 2017 Kansen: medewerkers Hoe pakken we dit op? Postercampagne Geef een workshop voor medewerkers door ethische hackers. Workshop bewustwording IBP voor medewerkers Kahoot: Ga naar kahoot.it Voer de pincode in Kies een (voor jou) herkenbare nickname

11 oktober 2017 Kansen: leerlingen Je biedt een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Afslag niet naar rechts (hacken), maar naar links (security) en daardoor uitzicht op een studie met loopbaanperspectief. Hoe pakken we dit op? Eigen onderverdeling van leerlingen in 3 categorieën: 90% met standaard ict-vaardigheden, 9% met bovengemiddelde ict-vaardigheden en 1% met vergevorderde ict-vaardigheden Binnen digitale lespakketten weinig aandacht voor digitale strafbaarheid en digitaal kattenkwaad; naar verwachting kan 90% afgevangen worden met de juiste voorlichting hierover. Oproep voor methodeschrijvers om hier aandacht aan te besteden.

11 oktober 2017 Kansen: leerlingen Voor de 9% en 1%: bieden van juiste alternatieven en op de radar krijgen. Liever maatwerk dan juridische maatregelen! 9% en 1% alternatieven: Workshops bedrijven ‘hackklasjes’ Certified secure Contact leggen met mbo / hbo / ethical hackers Hacklabs (cyberwerkplaats) Kijk in jouw eigen omgeving wat voor jouw school de opties zijn. Delen van Best practices.

11 oktober 2017 Kansen: ouder Je biedt ouders een veilige leeromgeving voor hun kind(eren), waardoor de optimale ontplooiing gewaarborgd is. Hoe pakken we dit op? Met alle eerder genoemde punten de ouders vertrouwen bieden in de kwaliteit en capaciteit van de school. Denk aan duidelijke communicatie hierover. Samen verantwoordelijkheid nemen voor het digitaal vaardig maken van de leerlingen.

Bedankt voor uw aandacht 11 oktober 2017 Bedankt voor uw aandacht Voor informatie of voor het delen van Best Practices, neem dan graag contact op met afens@scz.nl of k.debondt@kennisnet.nl. Zijn er nog vragen?