Communicatie Les 1
Lesprogramma Terugblik vorige week a.d.h.v. het communicatieschema Oefening Communicatie doelen Communicatie richtingen Communicatievormen Oefenen met de theorie
Terugblik vorige les
Oefening: een verhaal vertellen Iemand uit de klas verzint een verhaal. Dit kan echt gebeurd zijn. Dit hoeft niet, mits het realistisch is. Het verhaal wordt eerst met de docent besproken. Iedereen zit in een kring en fluisterd één voor één het verhaal bij elkaar in het oor Degene die als laatste het verhaal door gefluisterd krijgt moet het verhaal in de klas vertellen. Degene die het verhaal heeft bedacht verteld of het verhaal klopt.
Nabespreken van Oefening Was er sprake van ruis? Is de boodschap goed overgekomen?
Communicatie doelen: Overtuigen Informeren Activeren/motiveren Instrueren Hoe kun je nagaan of een boodschap goed is overgekomen?
Communicatie richtingen Meerzijdige communicatie Eenzijdige communicatie Bedenk twee voorbeelden van meerzijdige en eenzijdige communicatie. Bespreek dit met je buurman/buurvrouw. Daarna bespreken wij de voorbeelden klassikaal.
Communicatie vormen Non-verbale communicatie Verbale communicatie Schriftelijke communicatie
Oefening Lees pagina 82 t/m 84 ( 4.4.2 non verbale communicatie) Maak tweetallen. Kies iemand die je niet zo vaak spreekt. Probeer in je eigen woorden aan de ander uit te leggen wat de begrippen peri-verbaal, para-verbaal en infra-verbaal betekenen. Klassikaal nabespreken.
Einde les Vooruitblik volgende week: Kernkwadranten / communicatie Oefenen met kernkwadranten