Lodewijk XIV muziek en dans

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De renaissance: vernieuwing in de kunst
Advertisements

Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
Toneel in de Oudheid.
Ontstaan van het hof Anne Poolman Alexandra van der Wal
1.5 Vorsten in Europa Republiek De Nederlanden waren een republiek: - De macht lag bij de Staten Generaal - Opvolgers werden gekozen. Monarchie Frankrijk,
Cultuur van het Moderne
Romantiek en realisme 12 vwo.
" L’etat c’est moi" absoluut vorst Lodewijk XIV
Paragraaf 2.4 Griekse kunst.
Toneel in de Renaissance
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
18e eeuw Instrumentale muziek ontwikkelt zich als zelfstandig genre.
Glow  Ik ben naar glow geweest en ik moet zeggen dat het best leuk was.  In deze powerpoint ga ik laten zien wat ik op glow heb gezien, plus wat meer.
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
Toneel in de Oudheid Tragedie.
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Moderne Kunst.
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 6.3 Vorige les: De Gouden Eeuw Deze les: - bezoek
Dansen made by: Eva Heeremans.
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 23 Streven naar Absolutisme Les 1: Centralisering van de macht
De Republiek in Europa Les 23: Bestuur & macht in Europa
Wegen naar verlossing Heilige boeken.
Absolutisme.
Absolutisme.
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Dans als representatie van macht
Lodewijk XIV Lodewijk XIII x Anna van Oostenrijk
Claire van Gulik Amber de Haan
Vermaak aan het hof in Italië
De dans Mijn spreekbeurt gaat over de dans. Ik heb het onderwerp gekozen, omdat het mijn hobby is en ik er veel over weet.
Absolutisme vs Regenten
Koning Louis XIV: de manipulator in Versailles: bronnenonderzoek
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Theorie Podiumkunsten 1
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van regenten en vorsten,
Linsey Nielen & Megan Stam
Tijd van regenten en vorsten,
Talent 1 Ik heb talent, ik heb talent Ja dat is algemeen bekend
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
Spaans theater in de 17e eeuw enorm succes grootste uitstraling in 1 e helft 17e eeuw ong comedias zijn bewaard en zo’n autos sacramentales.
Politieke situatie Europa rond 1800
H7.1 Absolutisme in Frankrijk
Podiumkunsten.
23 Het streven van vorsten naar absolute macht 27 Rationeel optimisme en een ‘verlicht denken’ dat werd toegepast op alle terreinen van de samenleving:
Hofcultuur 4. Verhalen aan het hof ARTHistory. Ars Poëtica Weinig vernieuwingen qua toneel. Tragedies volgens regels van Griekse filosoof Aristoteles:
Ballet Spreekbeurt, Lieke.
Machthebbers in Europa
KUNST ALGEMEEN BEELDENDE VORMING
Ontdekkers en Hervormers 1.3 De Nederlandse Opstand
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Herfsttij der Middeleeuwen, laat-gotiek
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Margot, Femke, jasmijn, Kyra, Gabi, Brianna en Marieke
Absolute vorsten De vorsten (koningen) waren afhankelijk van de adel, de adel betaalde namelijk veel geld en zorgden voor soldaten  een koning is dit.
Regenten en vorsten 2.5 Wetenschap en techniek
Regenten en vorsten 3.5 Wetenschap en techniek
Schilderen in opdracht
De Geschiedenis van de Nederlanden Les 1: Ontstaan der Gewesten
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Thema 8: hoe vrij ben jij? Blok 1: Franse volk eist vrijheid
Transcript van de presentatie:

Lodewijk XIV muziek en dans VWO-boek: 78 t/m 81 Lodewijk XIV

Lodewijk XIV: “L’Etat c’est moi” 72 jaar geregeerd Absoluut vorst Lijfspreuk: “De Staat dat ben ik” Door God aangesteld Lodewijk XIV

Historische lijnen Franse Hof Door huwelijken verbonden met: Italiaanse Hof van de Medici Spaanse Hof van Filips IV Italiaanse en Spaanse hofcultuur voorbeeld voor organisatie van het hof van Lod. XIV In pracht en praal moeten ze overtroffen worden Lodewijk XIV

Doel van de luxe van Lodewijk XIV Voor eigen plezier Voor zijn onderdanen luxe moet goed zichtbaar zijn Goede indruk achterlaten bij bevolking * deze vorst kan alles * weet alles * maakt nooit fouten * is door God gezonden Lodewijk XIV

Kunst onderworpen aan gezag Oprichten van academies voor Architectuur Dans Schilderkunst Muziek Macht van de gilden wordt zo gebroken Lodewijk XIV

Macht van de academies Verzorgen opleidingen Opdrachten alleen via de academies verstrekt Kunst politiek correct d.w.z. grootsheid van de vorst wordt tot uitdrukking gebracht Lodewijk XIV

“theaterstaat” Openbare leven van vorst verloopt in perfecte regie tot in kleinste details Handelen volgens vaste rituelen: - bewegen op herkenbare manier(langzaam, afgemeten gebaren en mimiek van een flauwe glimlach) Lodewijk XIV

Le Roi Soleil Eretitel Ontleend aan optreden als danser in “Ballet de la nuit” Dit ballet is een groots theaterspektakel met veel dans en muziek naar Italiaans voorbeeld. Rol ontleend aan zonnegod Apollo die de draak verdrijft (en Lodewijk zijn tegenstanders) Lodewijk XIV

Ballet de cour Hofballet aan het hof van Lod. XIV decoratief aangekleed Mythologische inhoud Instrumentaal en vocaal begeleid Belangrijke bron voor Franse opera Lodewijk XIV

Jean Babtiste Lully(1632-1687) Componist Choreograaf Van Italiaanse komaf Levert grote bijdrage aan ontwikkeling van ‘ballet de cour’ Componeert ook ballet-opera’s In vaste dienst bij Lod. XIV Lodewijk XIV

Molière(1622-1673) Blijspelschrijver In dienst bij Lod. XIV Werkte nauw samen met Lully Heeft ook eigen succesvol theater in Parijs Hekelt in zijn blijspelen vaak de zwakheden van de gegoede burgerij en de lage adel Lodewijk XIV

comédie-ballet / ballet-komedie Blijspel met doorlopend verhaal (I.t.t. ballet met meerdere thema’s zoal Ballet de la nuit) Onderbroken door ballet en liederen Ontstaan aan het hof van Lod XIV Uit samenwerking van Lully &Molière Lodewijk XIV

Molière(1622-1673)  Racine(1639-1699) Baseert zijn stukken vrijelijk op komedies , overgeleverd uit Griekse en Romeinse beschaving Zorgt voor opleving van klassieke tragedie Personages worden door passie en noodlot geconfronteerd met belangrijke levensvragen Lodewijk XIV

Vaste regels van de klassieke tragedie Proloog; voorrede Inhoud staat veelal los van de eigenlijke inhoud van de tragedie Daarna: 3 tot vijf bedrijven Inhoud altijd gebaseerd op klassieke mythologie of geschiedenis Eenheid van tijd, plaats en handeling dwz: - verhaal speelt zich af binnen één etmaal - op vaste plek - geen extra verhaallijnen (leidt aandacht af van hoofdthema) Lodewijk XIV

Ballet-opera(tragédie lyrique) Ontwikkeld door Lully aan hof van Lod. XIV Combinatie van elementen uit Franse tragedie (theatervorm) met ballet de cour en Italiaanse opera Lodewijk XIV

Opzet van ballet-opera Ouverture: koning maakt zijn entree Proloog (met actuele inhoud) Vorst wordt toegesproken en geprezen 5 bedrijven Onderwerpen ontleend aan Grieks-Romeinse mythologie. Dans(divertissements) vast onderdeel(vaak massascènes voor koor en ballet) Muziek niet onderbroken door gesproken toneelscènes Lodewijk XIV

Klassiek ballet Lodewijk XIV stichtte in 1661 de ‘Koninklijke Academie voor Dans’ om mensen op te leiden voor de vertoningen aan het hof. Aan deze Academie werden de grondbeginselen voor ballet zoals wij dat kennen vastgelegd Vanaf dit moment komen de ontwikkelingen in het ballet in een stroomversnelling Eerste sterdansers komen ten tonele Lodewijk XIV

Academische dans De vijf basisposities worden hier vastgesteld Deze worden tot op de dag van vandaag op balletscholen onderwezen Regels voor theaterdans vastgelegd: Naar buiten draaien van de benen met als doel: - meer ruimte voor bewegingen zoals hoog optillen van benen en zijwaartse passen                                                                                        Lodewijk XIV

Horizontale en verticale dans Ook wel figuurdans genoemd Publiek kijkt vanuit galerij neer op dansers Dansers staan op verhoogd toneel Nadruk komt meer op sprongen te liggen Lodewijk XIV