Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
Advertisements

De omvang van een steekproef bepalen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie-avond doorstroming klas 1 MH naar klas 2 Mavo of 2 Havo
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
Hoofdstuk 8 Centrale tendentie en spreiding
Voorspellende analyse
Diagnostische toetsen voor het MBO
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
3VMBO Het examen. 3 MAVO → 4 MAVO In het eindrapport klas 3 zijn voortgangscijfers, SE1 en SE2 verwerkt. Overgangsregeling: -alle cijfers -gekozen vakkenpakket.
Rekenbeleid
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Wat wordt er van een mavo leerling gevraagd? Begeleiding (zorg voor leerlingen) Loopbaan oriëntatie en begeleiding.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Het vierde jaar ORGANISATIE 2 E FASE REIZEN BEGELEIDING LOOPBAANBEGELEIDING KENNISMAKING MENTOREN.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo Dinsdag 4 maart 2014 Klas 2 mavo.
Voorlichtingsavond mavo vmbo
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Welkom op de Geessinkweg R.L.W. Andres Afdelingsleider bovenbouw Maandag 7 september.
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Voorstellen mentoren Begeleiding Mavo balie Nieuwe vakken Oudercommissie Mavo - doorstroom Afsluitende weken Ouderavonden.
Betere examenresultaten Dicht die kloof! 12 december 2009 Lambrecht Spijkerboer
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Informatieavond 2 vwo 20 september Opzet van de avond 1. 2 vwo in de school 2. Aansluitingsproblemen 3. Rapporten en advisering 4. Overgangsnormen.
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
© GfK 2014 | AFM Consumentenmonitor | Juni AFM Consumentenmonitor voorjaar 2014 Beleggers Juni 2014.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
5. BEPAAL HET BEST PASSENDE SCENARIO MET HET SPELSIMULATIEMODEL.
Ouderavond klas 2 mavo havo 15 September De Meerdijk.
Voorlichting VMBO-T examenjaar 2016/2017 Geert Groote College Amsterdam September 2016.
Ouderavond 2 MAVO 16 maart 2017 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van uw kind? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de zomervakantie ?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
keuze voor het tweede leerjaar
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Wat zijn dit jaar de exameneisen voor TL?
Bevindingen Onderzoek naar de oorzaken van de grote overgang
Eerder op niveau, wat heeft het opgeleverd?
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Programma van toetsing en afsluiting
Het Examen Verdeeld in twee delen School examen Centraal examen.
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Welkom op de ouderavond
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
De distributieve eigenschap
De omvang van een steekproef bepalen
Het examen in 2019.
Rekenen periode 4: Verbanden
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Voorspellende analyse
Informatieavond overgang naar leerjaar 3 havo/vwo
Kommagetallen vermenigvuldigen en delen
Hoe schat je merker effecten?
Ouderavond VMBO 3 Wilt u vooraan in de zaal plaats nemen
Ouderavond 2 MAVO 20 maart 2019 Wat is de huidige stand van zaken m.b.t. de cijfers van de leerlingen in 2 mavo? Hoe ziet het tijdpad eruit tot aan de.
Informatieavond 3 mavo Mentoren deel
Transcript van de presentatie:

Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng? Een vergelijking van de bevorderingsrichtlijnen van het Fioretticollege locatie Bernardus met zes andere mavo (vmbo-t) scholen.

Opdrachtgever:. Gerard Mandos, locatiedirecteur Opdrachtgever: Gerard Mandos, locatiedirecteur Fioretticollege locatie Bernardus, Hillegom Doelstelling: meer inzicht verkrijgen in hoe de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus zich verhouden tot die van andere mavo’ s, zodat aanbevelingen kunnen worden gedaan voor nader onderzoek. Centrale vraag: Zijn de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus soepeler, vergelijkbaar of strenger dan die van andere mavo’s?

Methoden Literatuuronderzoek Zijn de bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus soepeler, vergelijkbaar of strenger dan die van andere mavo’s? Analyse verschillen

Resultaten Van 1 naar 2 mavo: geen eenduidige kwalificatie Van 2 naar 3 mavo: soepeler Van 3 naar 4 mavo: gelijkwaardig

Bernardus Duinzigt Het jaarcijfer wordt bepaald op basis van voortschrijdend gemiddelde. Het verkregen jaarcijfer wordt afgerond op een heel getal en is mede bepalend voor de bevordering. De cijfers van het overgangsrapport worden berekend met behulp van de volgende formule: één keer het cijfer van het eerste rapport plus twee keer het cijfer van het tweede rapport plus twee keer het cijfer van het derde rapport gedeeld door vijf. Bij het eindrapport worden cijfers afgerond op hele en halve cijfers. Een gemiddelde van 5,75 wordt dan een 6, en is voldoende. Een 5,74 wordt een 5,5 en is dus onvoldoende.

Analyse verschil Op de Bernardus wordt het jaarcijfer bepaald op basis van het voortschrijdend gemiddelde. Hierdoor heeft het moment in het jaar waarop een cijfer gehaald wordt geen invloed op het eindrapport. Bij Duinzigt daarentegen wel omdat het tweede en derde rapport twee keer zo zwaar meetellen ten opzichte van het eerste rapport. Door twee scenario’s door te rekenen blijkt dat een verschil uit te kunnen maken van een heel punt op het eindrapport.

conclusie Omdat het effect van dit verschil per scenario verschilt is niet aan te geven of de Bernardus op dit punt soepeler, gelijkwaardig of strenger is.

Conclusies onderzoek Bevorderingsrichtlijnen zeer divers en verschillen sterk Verschillen niet eenduidig te kwalificeren Verschilt per leerling Geen algemene uitspraak te doen Indien alle verschillen te duiden Geheel van de bevorderingsrichtlijnen niet Mate van invloed op het geheel niet in te schatten Bevorderingsrichtlijnen Bernardus (van 2 naar 3 mavo) soepeler Aanbeveling nader onderzoek: Welke factoren ten grondslag aan hoge slagingspercentages?