MANIEREN VAN ADAPTATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De verschillende stappen
Advertisements

Geesten Ze zijn overal om ons heen... Geloof je het niet???
Presentatie, deelpagina over mijn fantasie, mijn animatie liefde
EMEG-lijst Kijk een The Lord of the Rings met het commentaar van de regisseur. Marciano Timmermans CE2A.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Artikel over transactionele analyse
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Samenvatting H8 elektromagnetisme.
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Mam, ik heb een vraag … De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Kennis - Intelligentie
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Coderen.
Een leesstrategie: toepassing
5. Schrijfvaardig Blz.24 Blok 1. Uitleg blz. 24 t/m 26.
Maken van een film Bedenk een verhaal op basis van de situaties (bv: hoe het niet moet en dan hoe het wel moet.) Humor is belangrijk! Bedenk een plaats.
Sergimage De venster Sergimage Een jong koppel komt pas wonen in een nieuwe buurt. Een jong koppel komt pas wonen in een nieuwe buurt. De volgende ochtend,
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
De Bijbel De bijbelles. Opbouw Introductie Kern (vaak een bijbelverhaal) Verwerking.
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Eigen voortgang  Regisseurs  Focus.
Kijken naar Kinderen Week 5
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Leesvaardig Examentraining.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
BOEKBESPREKING EX2 Hagar Sakkaki 4TSTW. Beschrijving boek : Titel: ‘Dansen op de vulkaan’ Auteur: Floor De Goede Verschijningsdatum: 2012 Uitgever(s):
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
Lesbrief – Tony. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF geweest?
Keith Haring Van graffiti tot echte kunst. Keith Haring Wordt geboren op 4 mei 1958 in Amerika. Hij was de oudste van 4 kinderen. Op jonge leeftijd is.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Samen sterk in verandering
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
Creatief schrijven.
De kinderen op school zeggen steeds twee woorden die ik niet begrijp …
Schrijven beschouwing.
Journalistiek receptieonderzoek
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Dialogen in het boek en in de film
De passievrucht De roman versus de film.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
De Goede Week 2013 op de lagere school.
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Vwo 6 – literatuur Week
Filmanalyse.
Wat weten we over atomen?
Filmanalyse.
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Schrijven Zakelijke brief.
De schrijver mee op reis
De schrijver mee op reis
IN- EN UITSLUITINGSCLAUSULE
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Artikel over transactionele analyse
§6.3 Cultuur en samenleving
stap 1: materiaal brainstorm associatie zintuigen innerlijke criticus loslaten opmerkzaamheid fantasie.
Transcript van de presentatie:

MANIEREN VAN ADAPTATIE

Hoe kan een boek verfilmd worden Hoe kan een boek verfilmd worden? → geen van de manieren is complex (de relatie tussen een boek en een film)

MANIEREN VAN ADAPTATIE vanaf de jaren 70: vooral jonge geleerden zoals Geoffrey Wagner, Dudley Andrew, Gillian Parker ezv. - pogingen om manieren van adaptaties te clasificeren en categorieën vormen volgens hoe de adaptatie overeenkomstig met het boek is

Volgens Geofrey Wagner´s The Novel and the Cinema Drie manieren: TRANSPOSITIE COMMENTAAR ANALOGIE

ad A) de TRANSPOSITIE Bij deze manier „lijkt“ het boek het meest op de film Dwz. een adaptatie is waarlijk aan het origineel, er komt tot geen ingreep naar het verhaal

ad A) de TRANSPOSITIE Een voorbeeld ervan: Bohumil Hrabal´s „Obsluhoval jsem anglického krále“ De regiseur Jiří Menzel bleef trouw aan het origineel hoewel de stijl van schrijven heel levendig is – wat voor verfilming heel moeilijk kan zijn Het boek is voor de film ook belangrijk, verschillende fragmenten zijn beslissend om de film te begrijpen Daarom wordt hier veel gesproken

ad B) het COMMENTAAR er komt tot een bepaalde afwijking van het origineel – de regiseur heeft een bepaalde doel de narratieve kern blijft dezelfde en de text wordt veranderd

ad C) de ANALOGIE er komt tot een groot ingreep naar het verhaal daardoor ontstaat een nieuw kunstwerk het origineel is een grove stof die gewerkt wordt Volgens een van de geleerden (Dudley Andrew): de meest gebruikte manier van adaptatie

Voorbeelden De Passievrucht: zoals andere films – de manieren van adaptatie gemengd gebruikt – toch blijft de regiseur zo veel mogelijk bij het origineel – geen grote afwijkingen van het origineel

Voorbeelden: Transpositie: Het gaat hier om het heel verhaal – de hoofdlinie wordt gehouden Dialoogen – vaak dezelfde i. h. b./i. d. f. („Waarom is het in Godsnaam zo belangrijk om te weten wie het is?“ „Omdat ik het godverdommen niet ben, daarom!“) Kleine dingen/situaties waarbij het verhaal verandert wordt – geen grote verschillen

Voorbeelden: Kommentaar: De camera – afwijkingen van het origineel Het verhaal – afwijkingen van het origineel

Voorbeelden: DE CAMERA: moment van verdachten: → in het boek: Armin schrijft een lijst van mogelijke vaders → in de film: de mogelijke vaders worden in de gevangenis gefotografeerd

Voorbeelden HET VERHAAL: Bo: In de film weet hij dat zijn vader niet zijn vader is In het boek komt hij dat te weten pas tegen het einde van het boek (de doel van de regiseur om meer spanning naar het verhaal te „garanderen“) Of: De grootvader: in het boek al overleden In de film overlijdt hij op het eind van het verhaal

Het slot Volgens Dudley Andrew zijn de meest boeken door de transpositie verfilmd Zoals gezegd: de grenzen zijn heel moeilijk te bepalen – iem. kan het kommentaar in De passievrucht als een transpositie bekijken – het is eerder individueel

VRAGEN???