Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
VWO 5 Blok 1: Schrijven
Zakelijk lezen Nederlands.
Bijeenkomst 6 oefentekst.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Een leesstrategie: toepassing
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Lezen Nu Nederlands.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Samenvatting h1-h3.
Inleiding, middenstuk, slot
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
SET schrijfvaardigheid H5
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Cursus Leesvaardigheid
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Een informatief Artikel schrijven
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Schrijven beschouwing.
Overtuigende tekst/betoog
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Een beschouwing schrijven
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Lezen samenvatten.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Informatieve teksten, interviewverslag
4 havo Schrijflijn les 3
Betoog.
Betoog 1e versie Woensdag 19 oktober 2016 SCHM.
Teksten lezen/Schrijven
4 havo Schrijflijn les 5
Een (informatief) Artikel schrijven
Gerben Scholman, Davy Westra, Stef kaptein, Matthijs Roozendaal
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Perron 1 – hoofddoel schrijver & persoonlijke
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een schrijver geeft in een essay zijn weldoordachte en goed uitgewerkte opinie zonder als hoofddoel te willen overtuigen.

Essay Bij het schrijven van een essay ben je vrijer in het bepalen van de structuur dan bij bijvoorbeeld het betoog dat je in V4 en V5 hebt geschreven. De “basisistructuur” is natuurlijk wel: Inleiding Kern/middenstuk Slot Je zult heel goed moeten nadenken over de functies van de inleiding en het slot, afhankelijk van het schrijfdoel en de door jou bedachte indeling van jouw essay.

Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (1): Taalgebruik moet niet te formeel en langdradig zijn, maar aantrekkelijk om te lezen. taalgebruik Inleiding en slot moeten goed op elkaar aansluiten; in het slot moet je terugkomen op wat er in de inleiding is geschreven (tekst rond maken) structuur Schrijfdoel moet duidelijk zijn schrijfdoel Hoofdgedachte moet helder geformuleerd worden en op de juiste plaats staan. Schrijfdoel /inhoud

Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (2): Inleiding moet heel duidelijk de lezer een beeld geven van wat hij kan verwachten in de tekst. Structuur/ functie Tussenkopjes in de kern werken heel goed structurerend. Structuur Duidelijke inhoudelijke scheiding deelonderwerpen structuur/ inhoud Een titel is een noodzakelijke voorkeursplaats! Structuur/inhoud Als je vragen stelt in de tekst, moet je die ook beantwoorden inhoud

Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (3): Signaalwoorden zijn essentieel om voor de lezer om de structuur van de tekst te doorzien, juist bij een ingewikkelde tekstsoort als het essay. Structuur Duidelijke opbouw van alinea’s (kernzin, uitleg, voorbeeld) brengt de boodschap beter over. Structuur/ inhoud Er moet een logische denk/redeneerlijn in de tekst zitten inhoud/argumentatie/structuur. Een goede afsluiter zorgt dat de lezer gaat nadenken over het onderwerp

 ZORG DAT JE GEEN SPEL- en FORMULEERFOUTEN MAAKT!!! En een open deur:  ZORG DAT JE GEEN SPEL- en FORMULEERFOUTEN MAAKT!!!

Lees het artikel uit de Volkskrant van 22 november. OPDRACHT: Lees het artikel uit de Volkskrant van 22 november. Bepaal waar je de lezer een mening over wil laten vormen. Zoek eventueel op je telefoon wat meer informatie over de kwestie op. Bepaal wat je eigen standpunt is over de kwestie. Maak een “schrijfplan” waarin je een essay over de door jou geformuleerde kwestie centraal stelt: Schrijf een mogelijke inleiding Bedenk mogelijke deelonderwerpen en formuleer daar tussenkopjes bij. Denk per tussenkopjes na over mogelijke kernzinnen Schrijf het mogelijke slot. Lever dit (uitgewerkte) schrijfplan geprint aan het einde van de les van woensdag in.