Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een schrijver geeft in een essay zijn weldoordachte en goed uitgewerkte opinie zonder als hoofddoel te willen overtuigen.
Essay Bij het schrijven van een essay ben je vrijer in het bepalen van de structuur dan bij bijvoorbeeld het betoog dat je in V4 en V5 hebt geschreven. De “basisistructuur” is natuurlijk wel: Inleiding Kern/middenstuk Slot Je zult heel goed moeten nadenken over de functies van de inleiding en het slot, afhankelijk van het schrijfdoel en de door jou bedachte indeling van jouw essay.
Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (1): Taalgebruik moet niet te formeel en langdradig zijn, maar aantrekkelijk om te lezen. taalgebruik Inleiding en slot moeten goed op elkaar aansluiten; in het slot moet je terugkomen op wat er in de inleiding is geschreven (tekst rond maken) structuur Schrijfdoel moet duidelijk zijn schrijfdoel Hoofdgedachte moet helder geformuleerd worden en op de juiste plaats staan. Schrijfdoel /inhoud
Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (2): Inleiding moet heel duidelijk de lezer een beeld geven van wat hij kan verwachten in de tekst. Structuur/ functie Tussenkopjes in de kern werken heel goed structurerend. Structuur Duidelijke inhoudelijke scheiding deelonderwerpen structuur/ inhoud Een titel is een noodzakelijke voorkeursplaats! Structuur/inhoud Als je vragen stelt in de tekst, moet je die ook beantwoorden inhoud
Zaken die jullie als belangrijk hebben aangemerkt ahv het essay van Anna Enquist (3): Signaalwoorden zijn essentieel om voor de lezer om de structuur van de tekst te doorzien, juist bij een ingewikkelde tekstsoort als het essay. Structuur Duidelijke opbouw van alinea’s (kernzin, uitleg, voorbeeld) brengt de boodschap beter over. Structuur/ inhoud Er moet een logische denk/redeneerlijn in de tekst zitten inhoud/argumentatie/structuur. Een goede afsluiter zorgt dat de lezer gaat nadenken over het onderwerp
ZORG DAT JE GEEN SPEL- en FORMULEERFOUTEN MAAKT!!! En een open deur: ZORG DAT JE GEEN SPEL- en FORMULEERFOUTEN MAAKT!!!
Lees het artikel uit de Volkskrant van 22 november. OPDRACHT: Lees het artikel uit de Volkskrant van 22 november. Bepaal waar je de lezer een mening over wil laten vormen. Zoek eventueel op je telefoon wat meer informatie over de kwestie op. Bepaal wat je eigen standpunt is over de kwestie. Maak een “schrijfplan” waarin je een essay over de door jou geformuleerde kwestie centraal stelt: Schrijf een mogelijke inleiding Bedenk mogelijke deelonderwerpen en formuleer daar tussenkopjes bij. Denk per tussenkopjes na over mogelijke kernzinnen Schrijf het mogelijke slot. Lever dit (uitgewerkte) schrijfplan geprint aan het einde van de les van woensdag in.