The effect of Van Gogh on vulnerable older People Marthe de Vet Head of Education&Interpretation Van Gogh Museum + founder Elderly People Meet Van Gogh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/002] thema: how stuff works can-do : kan de werking van een produkt uitleggen.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Gebroken dimensies in het graan Geknipt uit een presentatie door Aad Goddijn op 3 december 2008 bij het vak Concrete meetkunde.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
A digital toolkit for patients with COPD
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
English 2E 10 November Programme for today Check homework Last class Some /any Have to Can I? Funny blonde woman at the library.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
The past simple Grammar.
Simple en continuous tenses
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Grammar in a Nutshell Skills 1.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
1st World Congress on migration, ethnicity, race and health,
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
English 23 April 2018.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Hebben we wel meer testautomatiseerders nodig?
Chapter 1 Looking back Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

The effect of Van Gogh on vulnerable older People Marthe de Vet Head of Education&Interpretation Van Gogh Museum + founder Elderly People Meet Van Gogh Hélène de Koekkoek Associate Elderly meet Van Gogh Marthe/Helene voorstellen Head of Edu&Interpr VGM + coworker program Elderly Meet Van Gogh

In 2014 lanceerde VGM met partners uit zorg en welzijn programma Ouderen ontmoeten VG waarin we met workshops naar kwetsbare ouderen toegaan. Getrainde kunstenaar-docent geeft de workshop, een combinatie van leren, aanraken, zelf doen, ervaring delen.

Our goals • To make Van Gogh’s art and life story accessible to vulnerable older people • To inspire older people to become more active through arts and culture • To strengthen the social networks of vulnerable older people • To encourage active participation in arts and culture among the elderly Met ons programma wilden we Ouderen door Van Gogh laten ervaren wat ze kunnen en wie ze zijn.

Research group Workshops Age partners health & wellbeing Vier het Leven 16% Additional 24% De Zonnebloem 22% Cordaan 38%

Research objectives 1. How do older people experience the program? 2. How does the program encourage them to become more active?

Research design Qualitative Quantitative - participatieve observatie van de workshops (informatie ontstaat in informele settings) visuele media (video+fotgrafie) - open diepte interviews binnen 3 weken na de workshop (narratief, met aandacht voor levensgeschiedenis van deelnemer). 34 ouderen geinterviewd: 12 mannen-22 vrouwen. Gemiddeld 78 jaar oud. aangevuld met focusgroepdiscussies met verschillende partners + kunstgebaseerde methodes (waarbij onderzoekster+deelnemers gemaakte kunstwerken analyseren en interpreteren)

Methods Observation of 45 workshops (+ video + photo) 34 interviews Group discussions Art-based methods Grounded Theory

Quantification Based on UCL Museum Wellbeing Measures Toolkit, Dr. H.J. Chatterjee & L.J. Thomson

Results Kwantitatief: Met eenvoudige tellingen en statistieken. Statement n Range Min Max Mode Median Mean Std. Dev. Rating mood I felt happy 283 4 1 5 4,01 0,97 I felt engaged 238 3 2 4,14 0,936 I felt comfortable 234 4,41 0,803 I enjoyed the company of other people 237 4,36 0,848 Rating workshop Is this activity new to you? 227 3,69 1,382 Would you recommend this activity to others? 126 3,67 0,23 Kwantitatief: Met eenvoudige tellingen en statistieken.

Potential art lovers 56% have never been in contact with arts or culture In this subgroup, 63% developed an interest in arts and culture

Cultural participation

Motivation for participation Participants   Discovering a talent Rediscovering a talent Further developing Yes 40% 18% 45% No 42% 15% Not explicit Participants with a cultural background   Discovering a talent Rediscovering a talent Further developing Yes 34% 33% 60% No 40% 20% Not explicit 26% 47%

Values M. Huber, Maastricht University

Mental functions “We don’t care so much for bingo and that kind of thing. I mean, so little is expected of you. Here you can even learn something.” (Woman, 86, eldercare institution)

Spiritual dimension & Quality of life What did you like most about the workshop? Participant: ‘Well, she gave me the feeling I could draw anything.’ (Woman, eighty-two, living at home) ‘…the lawn, two poles, my mother hanging up laundry. The lilac tree. We had a fairly small patio where I did my homework in the summer… It has been a journey down memory lane.’ (Woman, 86, healthcare institution)

Social participation “Even though we were all working individually, you were still in contact with the others, because we talked about what we were doing, what we felt, and what we saw, which I found to be very captivating.” (Woman, 86, living at home)

How do we use our research? Period: 2014-2017 From first encounter to museum visit Elderly meet Van Gogh Workshop 1 Mobile studio Workshop 2 Landscapes & Colour Workshop 3 Letters Van Gogh Museum visit

Van Gogh Hubs in The Netherlands

Any questions? More information E-mail www.vangoghmuseum.com www.kunstmaaktdemens.nl Engage, Journal issue 39 E-mail kunstmaaktdemens@vangoghmuseum.nl Marthe de Vet: devet@vangoghmuseum.nl Hélène de Koekkoek: dekoekkoek@vangoghmuseum.nl