Paden die leiden naar Islamistische radicalisering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radicalisering moslimjongeren als uiting van verzet
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Kamerleden en mensenrechten
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Gemaakt door: Joel van Doorn & Lorenzo Schutte
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Land van duizend meningen 4.3 : Het Poldermodel van Kok Kok Van Mierlo Zalm V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 14.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
An Alchemical Threesome L UME N N OVU M. Alchemie Lumen Novum, letterlijk vertaald Nieuw Licht heeft betrekking op Alchemie en de Steen Der Wijzen. Vanuit.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
HAPPY 2013 GELUKKIG 2013 Today we are Monday, 20 April 2015 Vandaag zijn wij maandag 20 april 2015 Hoy es segunda-feira, 20 de abril de 2015 … 05:28:39.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Game ON!. Wat gaan we doen: Introductie: wie ben ik? Inspiratiebronnen Game On! 2008.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Keuzevrijheid: lust of last?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Radicalisering begrijpen
Manipuleren van grieven voor een ideologische agenda
Presteren onder druk.
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Salt & Light Zout & Licht
Media en de verkiezingscampagne: een vooruitblik
Dictionary Skills!?.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
TE CONNECTIVITY In a world where everything is connected
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Context 3: Koude Oorlog Les 8 – Streven naar Détente.
English 23 April 2018.
Dynamic Architecture What about you?
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Paden die leiden naar Islamistische radicalisering

Wat is Islamisme? Politieke ideologie, streeft naar politieke overheersing Gaat uit van: een min of meer eenduidige interpretatie van geloof als politieke leidraad en politiek systeem Middeleeuwse politieke uitgangspunten met moderne ideologische aannames - moderne opzet, middeleeuwse politieke inzichten, premoderne wetten Kalifaat - moderne ideologische staat/rijk om de wereld te overheersen en om hun versie van het Islamitisch geloof op te leggen Sociaal vs. socialisme - Islam vs. Islamisme Onderbouwd door Salafistische theologie - krachtige mix en ontworpen voor de strijd Islamism   One of the more ugly aspects of contemporary Islam is radicalism and the violence which is starting to accompany it. The issue of British and US involvement in Iraq and Afghanistan and in the “war on terror” coupled with the view that Muslims are being brutalized or insulted has led many Muslims, in particular young people, not only to identify with the global ummah but also to be critical of western government foreign policy. This has in the past been widely touted as the reason for the growth of radicalism. However there was no “invasion of Afghanistan” nor was “operation Iraqi Freedom” in full flow when the Twin Towers were sent crumbling in a heap on the day that the world view on terrorism was severely changed. The Global war on Terror was not the plot that caused young men to commit suicide and to kill thousands of people. Eleven years after the beginning of the “global war against terror,” the growth of home grown Islamist terrorists and after the recent “Arab winter” (nay spring) many in the western world still do not know who the enemies are—let alone how they are organized, how they recruit from within society or how best to respond to their activities. Without an essential understanding of who is on the other side, how is it possible to defend oneself? Though the number of radical Muslims (Islamists) in the west is thought to be only a small percentage of the community, their militant actions are approved by many more and financed by some. Whilst many western Muslims have denounced “terrorism” they often do not include within this term the actions of some jihadists, which they consider either defensive or for other reasons justifiable. All Islamists share the aim of establishing an Islamic state under sharia, first in individual states, then expand to one universal Caliphate. Following the model of Muhammad’s hijra, they see this as a staged process, but differ in what stages are envisaged. Those who might be termed “gradualists” seek firstly to Islamize society by da‘wa, meanwhile infiltrating the state and its institutions, until they are able to take power legally and establish an Islamic state with their particular interpretation of sharia.. An example of this would be the Muslim Brotherhoods recent electoral victory in Egypt and the subsequent draft constitution where article 2 regarding the role of sharia was to be changed from "..and the principles of Islamic Sharia are the main source of legislation" with "and Islamic Sharia is the main source of legislation" Those termed “jihadists” work by recruiting to form secret cells, which are trained and armed. These fighters engage in terrorism, rebellion and coups in order to remove from power the existing governments and establish in their place Islamic states under sharia. http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=30336

Belang van aanpakken hoofdoorzaak De harde kant van CVE De zachte kant van CVE (countering violent extremism) Interventie Veerkrachtige gemeenschappen rehabiliteren bijsturen arresteren Z % begrip Y % sympathiseert X % ondersteunt

Paden

STRIJD TEGEN IDEOLOGIE/THEOLOGIE HARDE AANPAK INTERVENTIE ZACHTE AANPAK STRIJD TEGEN IDEOLOGIE/THEOLOGIE HARDE AANPAK INTERVENTIE SOCIALE COHESIE Utopisch IS Geloof in wereldbeeld waarin Westen in oorlog is met Islam Intellectueel Persoonlijke grieven Ideologisch Sociaal Emotioneel Spiritueel Theologische rechtvaardiging Grieven door vooroordelen Push factoren Pull factoren Wraak Charismatische ronselaars Vermeende grieven Online vs. offline Geestelijke gezondheid GRIEVEN LENS OPLOSSINGEN

Moskeeën De moskee op zich - niet de belangrijkste bron van terroristische activiteiten. Maar hierbij kunnen wel kanttekeningen worden geplaatst: Sommige moskeeën geven ruimte aan alle groepen, bijv. Hizb ut Tahrir (radicaal-Islamitische beweging) die Arabische les verzorgt Sommige moskeeën worden geleid door aanhangers van extremistische ideologieën Activisten die niet bij een moskee horen maar wel van daaruit opereren De theologie van sommige instellingen staat welwillend tegenover bepaalde vormen van terrorisme en extremisme, bijv.: Salafisme

Online extremisme 'Zelf-radicalisering' bestaat niet, sommige personen hebben al een 'reden' of 'motivatie' en gaan vervolgens op zoek naar informatie Personen die het zien als een plek om anoniem hun ideologie en theologie te verspreiden, of door directe eenrichting propaganda, of anderen die forums bezoeken waar discussies kunnen worden gehouden over 'theologie/jurisprudentie'. Sympathisanten verdedigen en verder laten radicaliseren en gelijkgestemde personen ontmoeten. Een groep vinden om bij te horen, volgens onderzoekers is dit gebruikelijk binnen alle soorten van afwijkend gedrag, of het nou gaat om een zelfmoordverbond, sektes, enz.. Bevestiging van overtuigingen en wereldbeeld en het verder versterken van het geloof in die overtuigingen. M. Sageman (2008) Leaderless Jihad – Internet zorgde voor: een lagere leeftijd van de gemiddelde rekruut meer deelname van vrouwen afgenomen complexiteit en effectiviteit van terroristische aanvallen platforms en forums op sociale media - kunnen dienst doen als instrument voor transformatie; maar mensen kiezen en bezoeken sites die overeenkomen met hun inzichten.

Hoger onderwijs 47% van de veroordeelde terroristen in Groot-Brittanië ging naar een universiteit 6 veroordeelde terroristen - voormalige voorzitters van 'Islamic Society' op de universiteit Schijnbaar gematigde instituten staan achter extremistische geestelijken Aanhangers van gewelddadige terroristen en hun activisten waren actief op de campus Gepolitiseerde discussies die in de weg staan van een objectieve analyse Vanuit deze instituten wordt weinig tot niets geïnvesteerd op dit gebied Er is geen objectief criterium om vast te stellen wat zijn de politieke en theologische standpunten van de groepen en instituten waarmee we van doen hebben? wat is een acceptabele ondergrens en hoe definiëren we die? Tegenbewegingen tegen de gangbare totalitaire denkbeelden moeten worden gefaciliteerd Middelen moeten beschikbaar komen om universiteiten te ondersteunen

Gevangenissen Bestaande spanningen lopen op - de laatste jaren zijn racisme en vooroordelen binnen gevangenissen aangepakt, maar nog steeds bestaan er spanningen tussen 'gemeenschappen' binnen een gevangenis en tussen die gemeenschappen en het personeel De gemiddelde medewerker beschikt over onvoldoende kennis en inzicht van de theologische en ideologische realiteit waarmee ze te maken hebben Gebrek aan degelijke, op de praktijk gestoelde scholing voor personeel op het gebied van kenmerken en gedragingen waarop in dergelijke gevallen moet worden gelet Het isoleren van extremistische of terroristische geestelijken en activisten van de rest van de moslimpopulatie: hoe kan dat worden gerechtvaardigd? Hoe kan dat worden uitgevoerd? Hoe kan de interactie worden gereguleerd? Welke interventies hebben succes en welke niet?