Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Global Consultancy, Research & Design
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Consultancy, Research & Design Consultancy, Research & Design.
BattleBots The school battle.
Leren van de natuur NIBI conferentie, 11 januari 2013
Werken naar onderwijsbehoeften
Voorlichtingsavond IS3 WELKOM. Voorlichtingsavond Opening Terugblik Kiezen Gevraagd Arbeidsoriëntatie Afsluiting.
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
RYCKEVELDE 12 NOVEMBER 2009 Comenius Monitoring Day EUROPESE UITWISSELINGEN PEDAGOGISCHE IMPACT DOELSTELLINGENRESULTATEN 12/11/20091 Comenius Monitoring.
Veranderingsvermogen
Logical Framework Approach
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gepersonaliseerd leren
Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel.
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De lerarenopleider gepositioneerd
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Vreemdetalenonderwijs in CLIL 27 mei 2010 CLIL in Europa.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Met de Kennisbasis in zee!
Professional PhD Program Symposium Grensoverschrijdende talentontwikkeling 28 mei 2015 Judith van Dongen - van den Broek.
Resultaten Accreditatie t/m najaar 2014
Welkom.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Opbrengstwerken met het 4D-model
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
PRESENTATIE STADHUISKWARTIER – Het Nieuwe Werken EEN LOGISCH EN HELDER GEBOUW INTEGRATIE OUDBOUW EN NIEUWBOUW ONTMOETINGSPLEK GEWORTELD IN DE HISTORISCHE.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Beeldcommunicatie in de GGZ
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Onderzoek mentorschap
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Zo krijg je dus aandacht
Global Consultancy, Research & Design
Trauma sensitief lesgeven
GROEP 1 – TALENT CRUSH.
Gepersonaliseerd leren
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Prioriteiten stellen.
department Educational studies
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’ Lieke van Eerdt – Juli 2011

Achtergronden Praktische vraag  De ontwerpcyclus: Kees Ribbens – Oorlog op vijf continenten Decker Walker – ‘Toward productive design studies’ Praktische vraag  De ontwerpcyclus: definitie, ontwerp, uitvoering, evaluatie

Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën: Docenten A, B, C en D. Vier interviews. Drie face to face. Eén per telefoon. (eind mei, begin juni) Ideale tijdpad Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën: Vakinhoudelijk Schoolorganisatorisch communicatief

Vakinhoudelijke factoren Motivatie voor gekozen land: Leerlingperspectief = succesfactor Eigen interesse Toegewezen Bronmateriaal: Vindbaar ? Geschikt? (kunnen vertalen naar leerling-niveau) Gevarieerd?  Het ontbreken van bruikbaar bronmateriaal = belemmering Dilemma: Specifieke historische context Concrete case vanaf het begin = succesfactor

Schoolorganisatorische factoren Organisatiekenmerken van school Didactiek school en doceerstijl docent (uitvoerfase) Rooster (lesduur + aantal contactmomenten) Lessenserie inpassen in curriculum Vrijheid in sectie = succesfactor / voorwaarde Steun van sectie = succesfactor Moment van inpassen valt samen met uitvoerfase = succesfactor Overige werkzaamheden: Veel andere schooltaken = belemmering Projecttijd inplannen in lesweken = ‘verloren tijd’

Communicatieve factoren Bijeenkomsten Mogelijkheid tot uitwisselen = Succesfactor Docent D: ‘werkt op een eiland’ = knelpunt Buddy-systeem = gemiste kans Contact met de projectgroep Eén contactpersoon = succesfactor Docent trekt zelf aan de bel wanneer hulp gewenst is = succesfactor Balans tussen vrijheid ervaren en deadlines moeten halen Eerste kennismaking ‘Oorlog op vijf continenten’ Benaderd en gevraagd (+/-) Zelf contact gezocht

MAAR Persoonlijke factoren spelen natuurlijk ook een rol (ambitie, het karakter, manier van werken, privésituatie, etc.) MAAR

“De uitdaging voor ontwerp onderzoek is het vangen en expliciet maken van impliciete beslissingen tijdens een ontwerpproces en om deze om te zetten in generaliseerbare theorie.” (Edelson, 2002)

“Gebruik mijn ervaring” – docente A Dus…. “Gebruik mijn ervaring” – docente A