Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’ Lieke van Eerdt – Juli 2011
Achtergronden Praktische vraag De ontwerpcyclus: Kees Ribbens – Oorlog op vijf continenten Decker Walker – ‘Toward productive design studies’ Praktische vraag De ontwerpcyclus: definitie, ontwerp, uitvoering, evaluatie
Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën: Docenten A, B, C en D. Vier interviews. Drie face to face. Eén per telefoon. (eind mei, begin juni) Ideale tijdpad Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën: Vakinhoudelijk Schoolorganisatorisch communicatief
Vakinhoudelijke factoren Motivatie voor gekozen land: Leerlingperspectief = succesfactor Eigen interesse Toegewezen Bronmateriaal: Vindbaar ? Geschikt? (kunnen vertalen naar leerling-niveau) Gevarieerd? Het ontbreken van bruikbaar bronmateriaal = belemmering Dilemma: Specifieke historische context Concrete case vanaf het begin = succesfactor
Schoolorganisatorische factoren Organisatiekenmerken van school Didactiek school en doceerstijl docent (uitvoerfase) Rooster (lesduur + aantal contactmomenten) Lessenserie inpassen in curriculum Vrijheid in sectie = succesfactor / voorwaarde Steun van sectie = succesfactor Moment van inpassen valt samen met uitvoerfase = succesfactor Overige werkzaamheden: Veel andere schooltaken = belemmering Projecttijd inplannen in lesweken = ‘verloren tijd’
Communicatieve factoren Bijeenkomsten Mogelijkheid tot uitwisselen = Succesfactor Docent D: ‘werkt op een eiland’ = knelpunt Buddy-systeem = gemiste kans Contact met de projectgroep Eén contactpersoon = succesfactor Docent trekt zelf aan de bel wanneer hulp gewenst is = succesfactor Balans tussen vrijheid ervaren en deadlines moeten halen Eerste kennismaking ‘Oorlog op vijf continenten’ Benaderd en gevraagd (+/-) Zelf contact gezocht
MAAR Persoonlijke factoren spelen natuurlijk ook een rol (ambitie, het karakter, manier van werken, privésituatie, etc.) MAAR
“De uitdaging voor ontwerp onderzoek is het vangen en expliciet maken van impliciete beslissingen tijdens een ontwerpproces en om deze om te zetten in generaliseerbare theorie.” (Edelson, 2002)
“Gebruik mijn ervaring” – docente A Dus…. “Gebruik mijn ervaring” – docente A