Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Lesgeven en begeleiden
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Welkom in groep 3 en 4.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Woordenschat groep 5, thema 6, les 4
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Evaluatie Cursus.
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Anders kijken, anders doen
ZESC – Situationeel leiderschap
Cursus vrijwilligers werven
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
P6-methode Projectaanpak in zes stappen Stappenplan
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Methodieken Les 3 “ Individuele methodieken en groepsmethodieken” thema 10.1 en 10.2.
Communicatie 5e les.
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Instructie geven en uitvoeren
Visie ontwikkeling
Zwart wit denken in de klas
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Begeleiden Les 5.
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Gesprekstechnieken Les 4.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
Gesprekstechnieken Les 5.
Edward de bono; 6 denkhoeden
Begeleiden Les 7.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Gedragsproblemen en stoornissen
Gesprekstechnieken Les 6.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Gedragsproblemen en stoornissen
Diversiteit en integratie
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Gesprekstechnieken Les 6.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Omgaan met verschillen
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
gesprekstechnieken Les 2
Persoonlijke doelen maken
ADL Les 1.
Les 5: Verbale communicatie
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.

Lesprogramma Thema 9.3 & 9.4 Gordon methode Opdracht

Thema 9.3 & 9.4 Gordon-methode

De Amerikaanse psycholoog Thomas Gordon ontwikkelde in de jaren ‘60 van de vorige eeuw een nieuwe opvoed methode. Hij schreef ook het boek: ’Luisteren naar kinderen’ en werd daar wereld beroemd mee. De methode die Gordon had geschreven bleek ook goed te werken bij volwassenen. Gordon stelt dat je in conflicten met de juiste communicatie veel kunt bereiken. De Gordon-methode is gebaseerd op drie pijlers: Actief luisteren Ik-boodschappen Geen-verliesmethode

Geen-verliesmethode Werkwijze: Hulpverleners willen problemen oplossen. Maar de oplossing die jij als hulpverlener bedenkt, is niet altijd de oplossing die de cliënt graag wil. De cliënt is dan niet gemotiveerd om aan de oplossing mee te werken. Door de ‘geen-verliesmethode’ in te zetten, is er geen winnaar of verliezer in het conflict. Bij deze methode werkt de cliënt actief mee aan het bedenken van oplossingen voor zijn eigen probleem. Werkwijze: Bij de geen-verliesmethode werk je in zes stappen: Probleem vaststellen Alternatieven verzamelen Gevolgen van de alternatieven Keuze voor het beste alternatief Het uitvoeren van de keuze Evalueren van het resultaat

Opdracht Nodig: Casus van vorige week Tweetal Je gaat in tweetallen hulpverleningsgesprekken voeren. Je speelt de cliënt uit je eigen casus. Je klasgenoot is de hulpverlener en weet weinig van de situatie. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk informatie boven tafel krijgt. Tijdens het gesprek pas je de Gordon-methode toe. Actief luisteren Ik-boodschappen Geen-verliesmethode