Spelling woorden met lange klank
kantoren meten Verhuren betalen Vertel aan je maatje om welke regel het in deze woorden gaat en bedenk samen nog 2 woorden met deze regel.
Als je aan het einde van een woord een lange klank hoort (aa, ee, uu, oo ) en er volgt nog een klankgroep, dan haal je een klinker weg. (letterdief)
Onderwerp en doel van deze les: Als je aan het eind van een klankgroep een lange klank hoort en er volgt nog een klankgroep, dan haal je een klinker weg. Je moet het woord dus in stukken hakken! Het lesdoel is dat jullie leren deze regel toe te passen als je teksten schrijft.
o oven Bijvoorbeeld: oo ven Aan het eind van de eerste klankgroep hoor ik een /oo/ dus haal ik een –o weg. o ven o
Nog een voorbeeld: a pen stre ken a e aan het eind van de eerste klankgroep hoor ik een /aa/ dus haal ik een klinker weg. Maar let op: aan het eind van de derde klankgroep hoor ik nog een lange klank, de /ee/. Dus ook hier haal ik een klinker weg. a pen stre ken a e
Opdracht voor de betere spellers Schrijf 5 zinnen met in elke zin minstens 1 woord waarin 1 of meer lange klanken voorkomen. Je mag samenwerken.
Opdracht voor de kinderen die moeite met spelling hebben Bedenk minimaal 10 woorden met 1 of meer lange klanken erin. Je mag samenwerken.
Denken - delen - uitwisselen potl...den p...... l...... D...pl...m.. Schrijf allemaal de woorden in je schrift en vul de ontbrekende letters in. Bespreek met je maatje welke letters je hebt ingevuld en waarom. uitwisselen met de hele groep.
potloden piano diploma lama