Spelling woorden met lange klank

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Lees- en Taalproblemen
De R plaagt de dubbelklank -eer, -eur en -oor je hoort bir: je schrijft beer je hoort dur: je schrijft deur je hoort bor: je schrijft boor.
Schrijf een artikel over een ‘Europees’ onderwerp dat voor jou van belang is ! Ga als volgt te werk !
Verdeel het woord in lettergrepen
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
Een elfje maken over Canada
Woordpakket 8.
Thema 1 Het landje is van ons.
Denk aan de sociale competentie
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Een taalopdracht maken (e-ee/ u-uu/o-oo/a-aa)
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Instructiegroep 4 Ouderkring 16 september 2014
Samenvatting Havo 5.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Spelling d/t.
Thema 8 Ella lacht weer.
Ontwerp je eigen kwartet
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
Thema 2 Rennen voor geld. Les 2.1 Berlijnse calorieën zekerheden zebra’s onmiddellijk.
Instructiegroep 4 Ouderkring 29 september 2014 Leerkrachten: Debby Kanters (ma-di) José van Doorn (wo-do-vrij) Lio-stagiaire Pabo: Maartje Bekkers (ma-di)
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
SPELLING Persoonsvorm in de tegenwoordige tijd. Wat een persoonsvorm t.t. (pv t.t.)is en hoe je deze uit een zin haalt. Welke spellingsregels er zijn.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Mol en beer.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Je leert met de klankgroepen regelwoorden goed te schrijven.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Mol en beer.
Je leert met de klankgroepen nog meer regelwoorden goed te schrijven.
Possessive forms of nouns
Demonstrative pronouns Aanwijzende voornaamwoorden
“Maar het huis blijft staan, want het is stevig gebouwd.”
Mol en beer.
Aantrekkelijk formuleren
Schrijven Een Verslag.
Opdracht interview Doel
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Lezen samenvatten.
Mol en beer.
Een instructie schrijven
Hoe schrijf je een recensie?
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Possessive forms of nouns
Doeke en Annegreet, studenten van de NHL: leraar aardrijkskunde
V4 – week
Informatieve teksten, interviewverslag
Mol en beer.
Mol en beer.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Interview verslag schrijven
Internasionale Moedertaal dag!
Groep 4 blok 1 Weet je het nog?.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Spelling woorden met lange klank

kantoren meten Verhuren betalen Vertel aan je maatje om welke regel het in deze woorden gaat en bedenk samen nog 2 woorden met deze regel.

Als je aan het einde van een woord een lange klank hoort (aa, ee, uu, oo ) en er volgt nog een klankgroep, dan haal je een klinker weg. (letterdief)

Onderwerp en doel van deze les: Als je aan het eind van een klankgroep een lange klank hoort en er volgt nog een klankgroep, dan haal je een klinker weg. Je moet het woord dus in stukken hakken! Het lesdoel is dat jullie leren deze regel toe te passen als je teksten schrijft.

o oven Bijvoorbeeld: oo ven Aan het eind van de eerste klankgroep hoor ik een /oo/ dus haal ik een –o weg. o ven o

Nog een voorbeeld: a pen stre ken a e aan het eind van de eerste klankgroep hoor ik een /aa/ dus haal ik een klinker weg. Maar let op: aan het eind van de derde klankgroep hoor ik nog een lange klank, de /ee/. Dus ook hier haal ik een klinker weg. a pen stre ken a e

Opdracht voor de betere spellers Schrijf 5 zinnen met in elke zin minstens 1 woord waarin 1 of meer lange klanken voorkomen. Je mag samenwerken.

Opdracht voor de kinderen die moeite met spelling hebben Bedenk minimaal 10 woorden met 1 of meer lange klanken erin. Je mag samenwerken.

Denken - delen - uitwisselen potl...den p...... l...... D...pl...m.. Schrijf allemaal de woorden in je schrift en vul de ontbrekende letters in. Bespreek met je maatje welke letters je hebt ingevuld en waarom. uitwisselen met de hele groep.

potloden piano diploma lama