Zorgvragers in de gehandicaptenzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Samenspel Nieuw Vennep
Kinderen met Spina Bifida: Hoeveel extra zorg hebben zij nodig?
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
De plaats van rehabilitatie in de hulpverlening
Initiatief van het Kennisnetwerk CVA Nederland Zorgstandaarden onderlegger veranderende zorg 2010 Verkenning (nut/noodzaak) 2011 Ontwikkeling, met Platform.
Succes- en faalfactoren
Is participatie te meten?
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
De Zorgstandaarden Astma bij volwassenen en Astma bij kinderen
Ontwikkelingspsychologie
Presentatie Bijeenkomst 3
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Hoe gaat het CIZ om met indicatiestelling voor NAH?
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Bijeenkomst September 2015
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Praktijkervaring en reflectie
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Anke Meester-Delver, kinderrevalidatiearts, afdeling revalidatie, AMC Jonge kinderen met beperkingen: wat is hun toekomst? Het Capaciteitenprofiel Het.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
BB - Theorie Donderdag 15-september.
Financiering van de zorg
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gezondheid en gezond gedrag
Leefstijlmonitoring Subtitel.
Doelen behalen met activiteiten
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Observeren en rapporteren
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
Doelen behalen met activiteiten
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Pathologie en ziektebeelden
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Participatiewet en Wajong 2015
Diversiteit en integratie
Ergotherapie bij de ziekte van Parkinson
Gezondheid en gezond gedrag
Leerfase 1 Periode 1 BOL Docent 1 Bouke Cuperus Les 1
Verduidelijking van de NEN – NTA – Cliq methodiek
Gedragsproblemen en stoornissen
Grenzen en identiteit: Rusland
CENTRUM OMGEVING EN GEZONDHEID
Ontwikkelingspsychologie
Wat leer je allemaal op school?
ontwikkelingspsychologie
Lespakket Dementievriendelijk
Transcript van de presentatie:

Zorgvragers in de gehandicaptenzorg Boek: gehandicaptenzorg H 1; 1.1 Inleiding 1.2 Stoornis, beperking en handicap

Wat gaan we vandaag doen? Even voorstellen Wat gaan we deze periode doen? Padlet maken over zorgvragers in de gehandicaptenzorg Bespreken PP Aflevering bekijken van het programma “Jong” aflevering” ik heb een verstandelijke beperking”.

Wat weten jullie na deze les? Je kan uitleggen wat de begrippen Stoornis, Beperking en Handicap inhouden. Je kan vertellen op welke gebieden er problemen zich voordoen t.a.v een stoornis, beperking of handicap Je kan voorbeelden van stoornissen benoemen en uitleggen welke beperkingen en handicaps dit eventueel kunnen veroorzaken.

H 1.1 Over wie hebben we het als we het hebben over zorgvragers in de gehandicaptenzorg? Vul kernwoorden in van gehandicaptenzorg op de padlet

H1.2 Stoornis, beperking en handicap De WHO heeft begin 2002 de International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) uit gebracht. De ICF beschrijft het menselijk functioneren en de problemen die daarbij op kunnen treden, verdeeld in twee delen: 1)Het menselijk functioneren en de problemen daarmee 2)externe en persoonlijke factoren. Wat is het verschil tussen een stoornis, beperking of handicap? Ga samen met je buurman opschrijven wat deze begrippen inhouden en wat dan het verschil is. WHO= World Health Organisation De WHO richt zich op het verbeteren van de gezondheid van de wereldbevolking en houdt zich bezig met classificaties

1.2.1: Stoornis Stoornis=een defect of het ontbreken van een orgaan of orgaanfunctie, rekening houden met de leeftijd van de betrokkene. Stoornis is objectief; kan vastgesteld worden door arts of psycholoog Stoornis kan optreden op gebied van: -cognitie -zintuigen -taal -organen -ledematen

1.2.2 Beperking Beperking= Moeilijkheden die iemand ondervindt bij gedrag of het uitvoeren van activiteiten. Schrijf eens 3 voorbeelden op van een beperking i.s.m. je buurman? Beperkingen kunnen gecompenseerd worden door hulpmiddelen: bril, rolstoel, beugels Beperking kan zich voordoen op gebied van: Communicatie, verzorging, lichaamsbeweging, vaardigheden, gedrag Voorbeelden beperkingen: -Iemand die moeilijk verstaanbaar is. -Iemand die geen 400 meter kan lopen zonder pauze in te lassen. -Fladderen met de armen

1.2.3 Handicap Handicap=een nadelige positie die iemand met een beperking heeft in maatschappij participatieprobleem; kan zich voordoen op gebied van: -Scholing -Arbeid -Sociaal leven -Vrijetijdsbesteding. Participatieproblemen hebben betrekking op problemen in het deelnemen aan het maatschappelijk leven, zoals deelname aan werk, het gezinsleven of het sociale leven.

Duss… Aandoening  Stoornis Beperking Handicap Syndroom van Down Verminderde intelligentie Beperking in denken Handicap bij zelfstandig wonen CVA Afasie Beperking in communicatie Handicap in contact met anderen

Aflevering van “ Jong” “Ik heb een verstandelijke beperking” http://www.npo.nl/jong/04-04-2010/EO_101157317 Groep verdelen in twee groepen: Groep Celeste Groep Wouter Na deze aflevering kan je antwoord geven op de volgende vragen: -Heeft deze persoon een: Stoornis; zo ja op welke gebieden? Beperking; zo ja op welke gebieden? Handicap; zo ja op welke gebieden?

Volgende les Je hebt bij je: boek gehandicaptenzorg. We bespreken H 1.3 en 1.4. Deze lees je door voor de volgende les