Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Copyright chiropraxie Devriese & Moyson
Advertisements

Hitteletsels In dit hoofdstuk komt aan de orde: Achtergrondinformatie Hittekramp Hitte-uitputting Hittestuwing Hitteberoerte Zonnebrand.
Het stompverband Een stompverband is een speciale uitvoering van een wonddrukverband. In eerste instantie bloed een wond bij een afgerukt lichaamsdeel.
die niet om jou zou huilen.
Aan het einde van deze cursus kunt u demonstreren:
Kleine ongelukjes.
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
EHBSO Module voor BSM.
ZELF HULP & KAMERADENHULP
In dit hoofdstuk komt aan de orde: Vijf belangrijke punten In dit hoofdstuk komt aan de orde: Vijf belangrijke punten bij het verlenen van Eerste.
Algemeen: Controleer altijd eerst de vitale functies.
Herhaling belangrijke punten EHBO
Herhaling belangrijke punten EHBO
Herhaling belangrijke punten EHBO
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
E.H.B.O lessen.
SHOCK.
EHBO D. LANG BN D. Lang 2015.
Shock flauwte E. Flink 2014.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Het belang van voorlezen
SHOCK. Wat? Acute stoornis van de circulatie Bevloeiing van de weefsels onvoldoende: zuurstofnood t.h.v. cellen Levensbedreigend ziektebeeld: mag niet.
Lesavond 1 gevorderden Onderwerpen: Verslikking Beknelling Scherfwond
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
1 SHOCK door Petri Snel lotusdocent Sandra van Poortvliet, lotusdocent Joyce Snel, lotusinstructeur Marjane Austin, aspirant lotus.
/ 51 LET OP !!! © 2015 Nederlandse Reanimatie Raad Deze PowerPoint en de afbeeldingen zijn auteursrechte- lijk beschermd. U mag deze PowerPoint.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Herhaling belangrijke punten EHBO
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Op je gezondheid.
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
EHBO-lessen.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Hoeveel vitale functies kennen wij?
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Herhaling belangrijke punten EHBO
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Week 1, les 5.
Wonddrukverband Een behoorlijk hard bloedende wond
© UNIEK IN DE KLAS.
Nee Zeggen!.
Actief bloedverlies en Shock
Warmteletsels Achtergrondinformatie De stofwisseling:
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Subcutaan injecteren.
EHBO.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Intramusculair injecteren
Voel je wel in je vel !.

Tot welke toestand kan een groot bloedverlies leiden?
Verpleegtechnische vaardigheden
Het stompverband Een stompverband is een speciale uitvoering van een wonddrukverband. In eerste instantie bloed een wond bij een afgerukt lichaamsdeel.
Welke vijf belangrijke punten komen altijd aan de orde?
Algemeen: Controleer altijd eerst de vitale functies.
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
LET OP !!! © 2015 Nederlandse Reanimatie Raad
Downsyndroom door naam.
Boekje 25e druk
Wonddrukverband Een behoorlijk hard bloedende wond
Module Diergezondheidszorg
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen EHBO held worden Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen

Leren helpen Vorige weken: Deze week: Let op gevaar! Wat is er aan de hand? Kleine wonden verzorgen Deze week: Bloedende wonden Weg van gevaar Shock

Gevaarlijk en ernstig Kunnen leerlingen zo’n situatie bedenken tussen thuis en school?

112 bellen 112 bellen: Welke plaats? Brandweer, politie of ambulance? Naam, locatie, hoeveel slachtoffers, beschrijven situatie Vooral dat laatste is van belang zodat centralist weet wat er aan de hand is. Dat gaan we met een oefening merken.

Zelf aan de slag Luister en teken – opdracht 1 werkboek Vertel de verhalen uit de docentenhandleiding

En ... Heb je dit getekend? Komen de tekeningen overeen met de foto? Wat maakt dat ze verschillend zijn?

Opdracht 2 – Noodvervoer Op twee knieën achter slachtoffer Armen onder de oksels door Op je hurken gaan zitten Til het slachtoffer op Loop achteruit Slachtoffer laten leunen. Slachtoffer langzaam naar de grond Met je handen hoofd steunen Let op de plaats van de duimen. Die liggen naast de wijsvingers en niet tegenover. Probeer het maar uit, met de duim ernaast heb je haakjes die de arm vasthouden. Met de duim tegenover probeer je de arm te grijpen, maar die laat los. Net als bij de grijpmachine op de kermis.

Zelf aan de slag Rautek oefenen Let op, kijken rond en beantwoord vragen

Opdracht 3 – Hevige bloeding Ideaal zwachtel Trek aan de kant van de wond aan terwijl je met je andere hand de zwachtel vasthoudt. Werk zo slag na slag richting het hart. Hevige bloeding is bloeding die niet stopt, er komt bloed door een eerder aangelegd verband heen

Zelf aan de slag Wonddrukverband oefenen Let op, kijken rond en beantwoord vragen

Shock onrustig en angstig een bleke, koude, klamme/zweterige huid Je ziet bij het slachtoffer Je doet onrustig en angstig een bleke, koude, klamme/zweterige huid voelt zich ellendig heeft dorst 112 bellen! Laten liggen Op temperatuur houden GEEN eten en drinken geven Het slachtoffer kan zweten, maar de huid is lijkbleek of grauw gekleurd. Het slachtoffer is onrustig/geïrriteerd en kan bang zijn. Als de shock langer duurt wordt het slachtoffer steeds suffer en raakt het slachtoffer gedesoriënteerd. Uiteindelijk kan het slachtoffer het bewustzijn verliezen en reageert niet meer op aanspreken en schudden. Het slachtoffer heeft een snelle, oppervlakkige en soms luidruchtige ademhaling. Het slachtoffer voelt koud en klam aan, maar heeft toch zweet. Het weggeveegde zweet keert niet terug. De huid is stug en valt niet terug als je een plooi vastneemt.

Hoe ging het? Doelen nagaan? Wat vond je moeilijk? Welke tips van je klasgenoten waren handig? Vond je de opdrachten leuk? Laat de leerlingen onder woorden brengen wat goed ging, wat niet goed ging en wat ze de volgende keer anders gaan doen Controleer of en hoe het lesdoel is bereikt

Tot de volgende keer Dan gaan we kijken naar ongevallen “onderwerp”