Heatmap
Heatmap Grafische representatie waar individuele waarden als kleuren worden weergegeven Web heat maps worden gebruikt om te tonen welke delen van een pagina ‘gescand’ worden met de ogen van de surfer Worden samen gebruikt met ‘web analytics’ en ‘session replay tools’
Wat kan je meten Heatmap Muisbeweging – verband met oogbeweging, goed voor usability https://youtu.be/FpGuMSGaGx4
Wat kan je meten Klik - geeft een overzicht waar surfers op klikken
Wat kan je meten Scrollmap Toont hoe ver surfers naar beneden scrollen Toont wanneer ze de pagina verlaten
Session replay Met ‘session replay’ bootst men het gedrag van de surfer nog verder na met inbegrip van muisbewegingen kliks invullen formulieren Wordt gebruikt bij usability, optimalisatie funnel
Wat kan je meten Conversion Funnels Visualiseert via welk pad surfers ‘conversion’ doen (jou doel bereiken) Toont op welk moment ze het conversion-proces verlaten
Hoe? Tracking Code Op de website van de tool kan je een Tracking code verkrijgen Die moet je in de HTML van je website plaatsen (meestal net voor de <body> tag)
Tools Mouseflow https://mouseflow.com/ Wordpress hotspot analytics (plugin) https://wordpress.org/plugins/hotspots/ http://wplift.com/wordpress-heatmap-free-plugins Heatmap https://heatmap.me/ SessionCam (Demo) https://sessioncam.com/
Tools Clikcktale (http://www.clicktale.com/) Mouse Tracking Suite Visitor Recordings Move Heatmap Click Heatmap Real time Monitor Link Analytics Attention Scroll Reach Conversion funnels Betalend (wel Demo beschikbaar)
Tools Crazyegg (www.crazyegg.com) Heatmap Scrollmap Overlay Confetti Betalend (30 dagen free trial, wel creditcard nodig)
Gebruikerstest Gebruikerstest http://www.agconsult.be/nl/usability/users.asp Je laat een aantal mensen een reeks typische taken uitvoeren De test gebeurt op individuele basis. Het gaat dus niet om een focusgroep waar een hoop mensen tegelijkertijd feedback geeft. De testpersoon behoort tot je doelgroep. Hij moet een bestaande of potentiële gebruiker zijn van je diensten, producten of website. Alles wat de testpersoon doet en zegt, wordt gefilmd. Zo kunnen jij en het webteam ook achteraf zaken verifiëren en analyseren. Spoor de tester aan om hardop te zeggen wat hij denkt (thinking aloud-methode, noemen usabilitymensen dat).
AB testing AB-testing = 2 varianten van je webpagina Bij een AB-test wordt van een bestaande pagina(type) van je website een variant gemaakt. Bezoekers worden willekeurig maar evenwichtig verdeeld over het origineel (versie A) en de variant (versie B). Het doel van een AB-test is achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert. http://www.agconsult.com/nl/usability-blog/website-conversie-ab-testing
‘Eye tracking’ Oogbewegingen volgen Mobile Usability (merk Tobii) van smartphones en tablets door middel van gebruik en eye-tracking. Video: https://youtu.be/BfsCGSsbSg8 Toekomst = computers sturen met ogen: https://youtu.be/2q9DarPET0o