Gameprogrammeren: Expressies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Advertisements

Hogere-ordefuncties nEen lijst langs lopen en met elk element iets doen nEen lijst langs lopen en sommige elementen selecteren map filter.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !.
Hogere-orde functies: herhaald patroon? Parametrizeer! product :: [Int]  Int product [ ]= product (x:xs)= 1 product xs x * and :: [Bool]  Bool and [
Hoger-ordefuncties op lijsten nDoorloop een lijst en... map :: (a  b)  [a]  [b] filter :: (a  Bool)  [a]  [a] foldr :: (a  a  a)  a  [a]  a.
Consoletoepassing Variabelen Klassen
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Opgave 1a: void nvoid staat in de header van een methode die geen resultaatwaarde heeft nde aanroep van een void-methode is dan een opdracht i.p.v. een.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
tircms02-p les 1 Operating Systems practicum
Beslissingen. Inhoud: Booleaanse expressies: wat? Booleaanse expressies: wat? Relationele en logische operatoren Relationele en logische operatoren De.
Hoofdstuk 3 Methoden om te tekenen.
Hoofdstuk 3 Tekenen en rekenen.
Hoofdstuk 4 Nieuwe methoden. Tekenen g.drawRect(20,60,40,40); g.drawLine(20,60,40,40); g.drawLine(40,40,60,60); g.drawRect(70,60,40,40); g.drawLine(70,60,90,40);
Les 0 Structured Query Language SQL. Programma Les 0 – Introductieopdracht Les 1 Les 2 Les 3 Schriftelijke toets.
Hoofdstuk 2 Hallo, C# !. Opbouw broncode nOpdrachten om het geheugen te veranderen nOpdrachten zijn gegroepeerd in methoden nMethoden zijn gegroepeerd.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Klasse uit library Android.App Activity Bij het starten van een app: nOperating system maakt een Activity -object aan… n…en neemt dat onderhanden met de.
Aangepaste timing nTheorie (16 colleges + 2 deeltentamens) nPraktijk (16 keer, 3 inleveropdrachten) college Tent. 1 Tent. 3 college prakt. 1 prakt. 3 prakt.
Resources. Kompas } { protected override void OnDraw(Canvas canv) { base.OnDraw(canv); } public KompasView(Context c) : base(c) { } class KompasView :
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Informatie beoordelen If else Switch En Wiskunde.
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Gameprogrammeren: Objecten en geheugen
Gameprogrammeren: Game Assets
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Gameprogrammeren: Keuzeopdrachten
Gameprogrammeren: Overerving
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Char en String
Cijferen 5de leerjaar.
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Windows-applicatie using System.Windows.Forms; using System.Drawing;
Gameprogrammeren: Animatie
Gameprogrammeren: Methoden
Arjan Egges & Paul Bergervoet
vandaag èn vrijdag deadline maandag 12 dec.
Gameprogrammeren: Overerving in Painter
Gameprogrammeren: Player input in Painter
Tinpro015b-les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Gameprogrammeren: Programmastructuur
Basis Gameprogrammeren
Gameprogrammeren: Afsluiting
Gameprogrammeren: Willekeurigheid (Randomness)
Gameprogrammeren: Herhalingen
Tinpro015b-les3 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Gameprogrammeren: Properties
Gameprogrammeren: Game Basics
Syntax van opdracht opdracht naam naam ( expressie ) ; . , expressie
Gameprogrammeren: Recursie
Opdrachten herhalen public void tekenScherm (object o, PEA pea)
Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll
Aanroep van een methode voert opdrachten uit in de body daarvan
Game: omgaan met tijd (Jewel-Jam)
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
Bewerkingen 5de leerjaar.
Hoofdstuk 7: Handelsrekenen
Wiskunde Blok 5 les 17.
Arjan Egges & Paul Bergervoet
De volgorde van de bewerkingen
Object Communication (Jewel Jam)
Gameprogrammeren: Enemies in Tick Tick
De volgorde van bewerkingen
Gameprogrammeren: Sprite sheets
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

Gameprogrammeren: Expressies Arjan Egges Paul Bergervoet Wouter van Toll

Syntax van opdracht

Expressies Expressie: stukje programma met een waarde Gebruik van expressies: Rechterkant van een toekennings-opdracht Parameter van een methode x = y + 40; Console.WriteLine(y + 40);

Opbouw van expressies Constante Variabele … operator … ( … ) 5 red x + y + 1 (y + 1) x - expressie

Syntax van expressies

bij deling van int-waarden: cijfers achter de komma worden afgekapt! Operatoren + optellen - aftrekken * vermenigvuldigen / delen % rest bij deling bij deling van int-waarden: cijfers achter de komma worden afgekapt! 14 / 3 geeft 4 want 14 is 4*3 + 2 14 % 3 geeft 2

Prioriteit van operatoren Vermenigvuldigen gaat voor optellen Bij gelijke prioriteit: van links naar rechts Wil je ’t anders: zet haakjes en delen en aftrekken 1 + 2 * 3 geeft 7 10 - 5 - 2 geeft 3 (1+2) * 3 geeft 9

Het type van een expressie 98765 "Hallo" 4 / 3 67890+1 "Hallo " + naam naam.Length "Hallo " + naam.Length Color.White int string int int string int string Color

Het type van een expressie Color.Black Vector2.Zero new Vector2() new Horse() new Size(100.0f, 200.0f) new GraphicsDevice(this) new Color(255, 128, 0) Color Vector2 Vector2 Horse Size GraphicsDevice Color

Syntax van expressies (deel 2)

Vergelijk-operatoren < kleiner dan <= kleiner dan of gelijk aan > groter dan >= groter dan of gelijk aan == gelijk aan != ongelijk aan x=5 x wordt 5 ! x==5 is x gelijk aan 5 ?

Expressies Expressie met een getal als waarde Expressie met een tekst als waarde Expressie met een waarheid als waarde 2 * (lengte + breedte) type int value- "Hallo " + persoon type string object- aantalLevens > 0 type bool value-

Boolean expressies Vergelijken van waarden Uitkomst is true (waar) of false (niet waar) Combineren met logische operatoren && and || or ! not Dat is een waarheid als een true x <= y George Boole (1815-1864) x<0 && y>0 ! (x==0 && y==0) x!=0 || y!=0