Fictie 2.1 tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

HET LEVEN IS VURRUKKELLUK BEGIN TE LEZEN OP BLADZIJDE 25.
3. Taalschat Blz.16 Blok 1. Blz. 16 Blz. 17 Zoekwoorden: 1 e en laatste woord op een bladzijde in je woordenboek Blz. 17 Kaas - Kaars Lach - Lat.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
Blok 6.
Waarom naar de bieb? Leesboeken Leesboeken - Opdracht In welke volgorde staan de boeken in de kast? AB CD.
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Hoe vertel je een verhaal? sectorwerkstuk 4 mavo.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
Artis.
De theorie achter de verhalen
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
LEZEN 3.4 PUBLIEK, TEKSTDOEL, TEKSTSOORT. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE.. Hoe een schrijver rekening houdt met zijn publiek bij het schrijven van.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
INFORMATIE 2.8 HET SCHRIJVEN VAN JE ENQUÊTEVERSLAG.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat hoofd- en bijfiguren zijn en hoe je deze herkent in een tekst. Hoe het komt dat je.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Beroepenwerkstuk.
Scrijven 1.6 (vervolg) Een Verslag.
Een beoordeling schrijven
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Teksten zoeken en vinden
Stiftgedichten.
Hoofdstuk 1 Jagers en Boeren.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
S/k/l interviewen.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Begin en einde van een boek
Een reisverslag schrijven
Realistische en niet-realistische verhalen
Fictie 2.1 tijd.
Schrijven Een Verslag.
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Hoofdstuk 1 Meningen en argumenten
Nee Zeggen!.
Lezen samenvatten.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Een instructie schrijven
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
CROQUIS MIGRATIE IN CHINA VANUIT ECONOMISCHE DIMENSIE
Poster ontwerpen Opdracht fictie klas 1.
Informatieve teksten, interviewverslag
Interview verslag schrijven
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test
Het Christendom Circa het jaar 0.
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Betrouwbaarheid van teksten: kritisch lezen
Van alle markten thuis Perron 1 – les 2.
Gedragsproblemen en stoornissen
Les 5: Verbale communicatie
Observeren, rapporteren
Literaire Begrippen.
Teksten zoeken en vinden
volgende bladzijde terug
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Fictie 2.1 tijd

Wat gaan we deze les leren? Op welke verschillende manieren een boek kan starten. Wat een chronologische volgorde is. Wat een historische roman is.

Wat gaan we deze les doen? 1. Start met het lezen van tekst 1 (blz 61/62)) (10m) 2. Stukje theorie (5m) 4. maken van de opdrachten 1 t/m 4 (45m) 5. lezen van je boek/maken van je verslag (40m) 6. datum eerste boek uit: 13 november

Tijd Ieder verhaal speelt zich af in een bepaalde tijd. Soms is dat heel precies en soms ook niet. Vaak is het niet direct duidelijk in welke tijd het zich afspeelt. Door kleine aanwijzingen in het verhaal kun je daar wel wat over zeggen.

Begin van een boek Het boek begint met de eerste gebeurtenis van het verhaal en vertelt vervolgens chronologisch verder. Het begint in het midden met een (spannende) gebeurtenis en pas later lees je wat eraan vooraf is gegaan: de voorgeschiedenis met flashbacks Het boek begint aan het einde van het verhaal. De rest van het boek gaat over wat daarvoor is gebeurd.

Einde van een boek Twee soorten verhaaleindes Gelsloten: het verhaalprobleem is aan het einde opgelost, het is duidelijk hoe het verhaal afloopt. Open: Een aantal zaken blijven onopgelost, je moet/kunt zelf invullen hoe het afloopt.

IN tweetallen (10m) Neem iets dat je beleefd/gedaan hebt in de vakantie in je hoofd en vertel dat aan je klasgenoot in: Ab ovo óf In Media res Post rem

Huiswerk Maken opdrachten fictie 2.1 1 tm 4 DENK AAN JE LEESBOEK MORGEN!!!