Huur- en deelfietsinitiatieven 11 mei 2017 Tour de Force Bijeenkomst – sessie rol
5 generaties deelfietsen
5 verschijningsvormen Open OV-systemen, (incl P&B) Corporate Traditionele Verhuur Closed Park & Bike Open stedelijk systemen Toegankelijkheid Closed Openbaar & occasioneel Closed Openbaar Openbaar Registratie Eenmalig Per gebruik Eenmalig / per gebruik Eenmalig Eenmalig Terugbreng mogelijkheden B21 (evt. B2M) B21 B21 B21 (evt. B2M) B2M Netwerk Kleinschalig 1 locatie Kleinschalig Grootschalig / verspreid Grootschalig / hoge dichthd Locaties Bedrijf / OV Stedelijk / landelijk Transferium / Knooppunt mobiliteits-knooppunt Stedelijk
Niet in scope
Welke rol speelt de overheid?
Klanten & Klant-eigenaars Welke rollen zijn er? Exploitant operator Initiator aanbesteder Leverancier Onderhouds-partijen Terrein-eigenaar Financier Klanten & Klant-eigenaars
Klanten & Klant-eigenaars Exploitant operator Initiator aanbesteder Leverancier Onderhouds-partijen Terrein-eigenaar Financier Klanten & Klant-eigenaars Wie neemt welke rol
Klanten & Klant-eigenaars Exploitant operator Initiator aanbesteder Leverancier Onderhouds-partijen Terrein-eigenaar Financier Klanten & Klant-eigenaars Met wie werk je samen? Gunstig Minder Gunstig
Systeemparameters (1/3)?
Systeemparameters (2/3)?
Systeemparameters (3/3)? Interoperabiliteit
Hoe werk je samen?
Belemmeringen en kansen! Wat valt op? Fietsdelen is een breed begrip. Push uit de markt. Weinig of geen afstemming en regie. Overheden worstelen met hun rol. Technologie niet altijd gevalideerd Deelfietsen als samenwerkingsmodel Veel pilots Kan je fietsdelen testen in een pilot? Belemmeringen en kansen! Deelfietsen in netwerk (data, gebruik, lerend netwerk overheden) Kader voor interoperabiliteit. Deelfietsen als onderdeel van OV-systeem. Deelfietsen als alternatief voor (fiets)parkeren. Validatie van technologie voor deze op straat komt. Markt en overheid moeten elkaar (beter) leren kennen.