Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
LOB-middag Haaglanden
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Project Stimulering LOB
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
De drie stappen van systeemontwikkeling
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Ouderavond PTA en LOB 4 VWO 10 oktober
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Ouderavond Havo 4/ vwo 4 Teamleider: dhr. I. Rensema
Workshop opstellen adviesrapport
Ouderavond PTA en LOB 4 HAVO 10 oktober
Ouderavond 4 HAVO 4 oktober Loopbaanoriëntatie en Loopbaanbegeleiding (LOB) met als doel: Kijk op interesse, persoonlijke kwaliteiten en capaciteiten.
Mijke Henstra Decaan 3-6 Vwo LOB Tweede Fase
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
Ouderavond 4 VWO 4 oktober Loopbaanoriëntatie en – begeleiding (LOB) met als doel: Kijk op interesse, persoonlijke kwaliteiten en capaciteiten Oriëntatie.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
INFO - AVOND VMBO 3.
B.E.M. Verhagen-Gerritsen
Januari 2014 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Ouderavond LOB 4 VWO 9 oktober 2014.
Beleidsinformatie Jeugd
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
VAKSCHOOL Werkmiddag
Februari 2015 Profielkeuze VWO 3 M. Van Mens T. Verhagen decanen.
Ouderavond LOB 4 HAVO 9 oktober 2014.
Ik kies voor mijn talent. Ouderavond klas 4 Havo, maandag 22 september 2014.
Van harte welkom ouders
20.30 uur Kennismaking met mentoren
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
LOB binnen Taalbrug DG.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Basiskennis LOB.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Vvsl congres 3 nov Claudia van de Kamp-Jacobs
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
Ouderavond klas 4 Havo, maandag 11 september 2017
LOB in het PTA van het VMBO
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Talent in beeld.
Poort school voor mavo en havo
LOB als doorlopende lijn
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Profielkeuze avond Havo 3 23 november 2017
5 rollen van de docent : verdieping
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Team charter Instrument.
Basiskennis LOB.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Welkom op deze voorlichtingsavond
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Voorlichtingsbijeenkomst 4e klassen HAVO en VWO
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Ouderavond 3 vwo 1 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum Uitvoerende: Hugo Spreeuw Opdrachtgever: Decanaat Ichthus Lyceum

Opbouw presentatie Fasen van de opdracht Aanleiding opdracht Literatuurstudie: Verantwoording en observaties Observaties uit mentorgesprekken Korte-termijn aanbevelingen Lange-termijn aanbevelingen Discussie!

Fasen van de opdracht Acquisitie/vormgeving Gesprekken decanaat Eerste gesprekken mentoren (verkennend) Literatuurselectie Literatuurstudie Gesprekken mentoren (toetsend) Formuleren advies

Aanleiding Twee aanleidingen voor uitvoeren van de opdracht Een deel van de mentoren verwerpt een deel van de voorgeschreven methode (Qompas) Van een deel van de mentoren is de werkwijze bij het decanaat niet bekend

Eerste gesprekken mentoren: Mentoren zijn de operationele uitvoerders Opereren autonoom Voeren studiekeuzegesprekken Begeleiden de studenten door Qompas Bespreken open dagen, meeloopdagen, etc

Eerste gesprekken mentoren: Decanen werken op de achtergrond Voeren tweedelijns studiekeuzeadvies uit Ondersteunen mentoren met informatie Bewaken de grote lijn

Literatuurselectie Zoekopdracht: Eerste start: LinkedIn groepen. Omschrijvingen van een raamwerk voor LOB Praktische, direct toepasbare, adviezen Eerste start: LinkedIn groepen. Voorwaarde: Recent en toepasbaar VO-raad: Project Stimulering Loopbaan Orientatie en – Begeleiding (2011) Auteurs: John Tressel, Marinka Kuijpers, Annemarie Oomen,etc…

Literatuurstudie: Opbrengsten Oomen/Bom: Drie modellen voor LOB De vakkenschool (1) Op vastgestelde keuzemomenten krijgen leerlingen informatie over wat de mogelijkheden zijn. LOB is zelfstandig en losstaand De decaan verzorgt het LOB

Literatuurstudie: Opbrengsten De activerende school (2) LOB-Doel: Leren kiezen als vaardigheid bevorderen Vakdoorbrekende en geïntegreerde programma´s Uitvoerders zijn decanen en mentoren Curatief en preventieve inzet van LOB

Loopbaancompetenties Wensen en waarden van je loopbaan onderzoeken Je eigen kwaliteiten onderzoeken Je eigen eisen en waarden in werk onderzoeken Loopbaansturing Netwerken

Loopbaancompetenties: Opbrengsten Verbeterde leermotivatie Ervaren zekerheid over studiekeuze, schoolopdrachten en stages Verhoogde arbeidsintensiteit

Mentorgesprekken (1/2) 8 mentoren gesproken Vragenlijst komt voort uit onderwerpen uit de literatuurstudie Per vraag belangrijkste gemene deler. Eigen output mentor: Eerder beginnen 1-op-1 gesprekken: Niet moeilijk Verbetering Ichthus-breed: Qompas en beroepenactiviteit HAVO

Mentorgesprekken (2/2) Rol van de decanen?: Verdeling zoals nu is goed. Aanwezigheid mag wat meer. Is er sprake van een LOB-visie en is die wenselijk?: Nee, maar een gemeenschappelijke visie moet niet dicht timmeren Vervlechten in het curriculum: Nee, afhankelijkheid vakdocenten, klein bereik onder leerlingen

Korte Termijn Aanbevelingen (1/2) Stel een gesprek in aan het begin van een cyclus Maak decaan bewaker van de gemaakte afspraken Formuleer concrete doelstellingen voor LOB aan het Ichthus

Korte Termijn Aanbevelingen(2/2) Overweeg selectief inzetten Qompas Overweeg een eerdere start Breng succes van het LOB in kaart Organiseer aan het eind van het jaar een evaluatiebijeenkomst

Lange Termijn Aanbevelingen Gedetailleerd vastleggen van doel, jaarplanning, rollen en verantwoordelijkheden Overweeg 3-splitsing: een leerling weet wel/ongeveer/niet wat hij/zij wil Leg voor de laatste twee categorieën vast wat er gebeurt rondom LOB: gespreksverslagen, Qompas, bezoeken open dagen etc… Onderzoek wat het aanleren van begrippen als ¨leren kiezen¨ en loopbaancompetenties kunnen opleveren.

Einde Presentatie! Tijd voor discussie!