Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum Uitvoerende: Hugo Spreeuw Opdrachtgever: Decanaat Ichthus Lyceum
Opbouw presentatie Fasen van de opdracht Aanleiding opdracht Literatuurstudie: Verantwoording en observaties Observaties uit mentorgesprekken Korte-termijn aanbevelingen Lange-termijn aanbevelingen Discussie!
Fasen van de opdracht Acquisitie/vormgeving Gesprekken decanaat Eerste gesprekken mentoren (verkennend) Literatuurselectie Literatuurstudie Gesprekken mentoren (toetsend) Formuleren advies
Aanleiding Twee aanleidingen voor uitvoeren van de opdracht Een deel van de mentoren verwerpt een deel van de voorgeschreven methode (Qompas) Van een deel van de mentoren is de werkwijze bij het decanaat niet bekend
Eerste gesprekken mentoren: Mentoren zijn de operationele uitvoerders Opereren autonoom Voeren studiekeuzegesprekken Begeleiden de studenten door Qompas Bespreken open dagen, meeloopdagen, etc
Eerste gesprekken mentoren: Decanen werken op de achtergrond Voeren tweedelijns studiekeuzeadvies uit Ondersteunen mentoren met informatie Bewaken de grote lijn
Literatuurselectie Zoekopdracht: Eerste start: LinkedIn groepen. Omschrijvingen van een raamwerk voor LOB Praktische, direct toepasbare, adviezen Eerste start: LinkedIn groepen. Voorwaarde: Recent en toepasbaar VO-raad: Project Stimulering Loopbaan Orientatie en – Begeleiding (2011) Auteurs: John Tressel, Marinka Kuijpers, Annemarie Oomen,etc…
Literatuurstudie: Opbrengsten Oomen/Bom: Drie modellen voor LOB De vakkenschool (1) Op vastgestelde keuzemomenten krijgen leerlingen informatie over wat de mogelijkheden zijn. LOB is zelfstandig en losstaand De decaan verzorgt het LOB
Literatuurstudie: Opbrengsten De activerende school (2) LOB-Doel: Leren kiezen als vaardigheid bevorderen Vakdoorbrekende en geïntegreerde programma´s Uitvoerders zijn decanen en mentoren Curatief en preventieve inzet van LOB
Loopbaancompetenties Wensen en waarden van je loopbaan onderzoeken Je eigen kwaliteiten onderzoeken Je eigen eisen en waarden in werk onderzoeken Loopbaansturing Netwerken
Loopbaancompetenties: Opbrengsten Verbeterde leermotivatie Ervaren zekerheid over studiekeuze, schoolopdrachten en stages Verhoogde arbeidsintensiteit
Mentorgesprekken (1/2) 8 mentoren gesproken Vragenlijst komt voort uit onderwerpen uit de literatuurstudie Per vraag belangrijkste gemene deler. Eigen output mentor: Eerder beginnen 1-op-1 gesprekken: Niet moeilijk Verbetering Ichthus-breed: Qompas en beroepenactiviteit HAVO
Mentorgesprekken (2/2) Rol van de decanen?: Verdeling zoals nu is goed. Aanwezigheid mag wat meer. Is er sprake van een LOB-visie en is die wenselijk?: Nee, maar een gemeenschappelijke visie moet niet dicht timmeren Vervlechten in het curriculum: Nee, afhankelijkheid vakdocenten, klein bereik onder leerlingen
Korte Termijn Aanbevelingen (1/2) Stel een gesprek in aan het begin van een cyclus Maak decaan bewaker van de gemaakte afspraken Formuleer concrete doelstellingen voor LOB aan het Ichthus
Korte Termijn Aanbevelingen(2/2) Overweeg selectief inzetten Qompas Overweeg een eerdere start Breng succes van het LOB in kaart Organiseer aan het eind van het jaar een evaluatiebijeenkomst
Lange Termijn Aanbevelingen Gedetailleerd vastleggen van doel, jaarplanning, rollen en verantwoordelijkheden Overweeg 3-splitsing: een leerling weet wel/ongeveer/niet wat hij/zij wil Leg voor de laatste twee categorieën vast wat er gebeurt rondom LOB: gespreksverslagen, Qompas, bezoeken open dagen etc… Onderzoek wat het aanleren van begrippen als ¨leren kiezen¨ en loopbaancompetenties kunnen opleveren.
Einde Presentatie! Tijd voor discussie!