Praktische opdracht: het bouwen van een website Excursie Xanten Praktische opdracht: het bouwen van een website
Kerndoelen Kerndoelen: De leerling (uit Gym1) leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen af antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. Canon: Romeinse Limes
Tijdvak Tijdvak, kenmerkende aspecten en begrippen: Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v.C. tot 500 n.C. De groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Burgerschap Christendom Imperium Jodendom Monotheïsme Politiek
Drie voorbereidende lessen Lesdoelen (Wilschut, 2013) Differentiatie (Kerpel, 2014) Gepersonaliseerd leren (Lucassen , 2015) Historisch denken en redeneren (Claassen & Groot, 2012) Feiten controleren Bewust zijn van andere tijden In de context van anderen en andere tijden kunnen plaatsen Interpretaties van elkaar onderscheiden Gedistantieerd zijn in je oordeel over het verleden ICT- gebruik (Zwanenveld & Rigter, 2009)
Praktische Opdracht Doelen van de opdracht: Leerlingen kunnen doormiddel van het gebruik van ict een website in elkaar zetten Leerlingen kunnen kritisch omgaan met feiten van het verleden. Leerlingen kunnen een historische schets weergeven over het archeologisch park in Xanten Leerlingen kunnen beeldmateriaal toepassen aan hun informatie Leerlingen kunnen op een kritische manier met bronnen omgaan Leerlingen kunnen de bronnen volgens APA-normen weergeven Leerlingen kunnen feiten controleren en beschrijven Leerlingen worden zich door de excursie bewust van andere tijden Leerlingen kunnen uitleggen wat het voormalige Xanten te maken heeft met de Romeinse limes Leerlingen kunnen uitleggen welke kenmerken ze van de Romeinse samenleving ze terug zien in het voormalige Xanten Leerlingen maken vooruitgang in de hogere stappen van de taxonomie van Bloom (Kerpel, Taxonomie van Bloom, sd) Leerlingen kunnen samenwerken met leerlingen uit een andere differentiatiegroep Leerlingen gebruiken hun taalvaardigheden om de informatie op de website correct weer te geven Rondleiding door de website https://dieuwertjevandenha.wixsite.com/xanten