Praktische opdracht: het bouwen van een website

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Advertisements

Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Hogere denkvaardigheden
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Vakdidactiek 2de bijeenkomst
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Tijd van jagers en boeren ? – 3000 v. Chr. Prehistorie
Steunvragen Havo Top geschiedenis periode 1
Goed voorbereid naar de Pabo!
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijd van Grieken en Romeinen
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
Een nieuw geloof: het christendom
Wat ga je leren in dit hoofdstuk over de Romeinen:
Leven als een Romein Paragraaf 5.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo
Van polis tot keizerrijk
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
§4 Christendom in Europa
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef.
Workshop 'Beelden van tijd en beeldende geschiedenis': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch tijdsbesef in.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Goed voorbereid naar de Pabo
Een tijdlijn maken met ICT
Mysteriespel: De moord op Willem van Oranje
Virtual Reality in de les
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Presentatie vakdidactiek 3
Paspoort griekse goden
Mysterie: Moord op de Romanovs
De verbreiding van de islam
Dide Breuer.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
Curriculumontwerp AVO
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ethiek in de branche social work
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Goed voorbereid naar de Pabo!
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Kennismaken, terugkijken, doelen vak en verhalen vertellen
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Kenmerk 7: De confrontatie tussen de Romeinse en Germaanse cultuur van Noordwest-Europa Les 18: De Germaanse cultuur.
Kenmerk 8: De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Les 15b: ontwikkeling van het jodendom.
Inleiding.
§1.4 Het indelen van de tijd
§2.1 Van stad tot wereldrijk
§2.3 De opkomst van het christendom
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

Praktische opdracht: het bouwen van een website Excursie Xanten Praktische opdracht: het bouwen van een website

Kerndoelen Kerndoelen: De leerling (uit Gym1) leert een kader van tien tijdvakken te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd te plaatsen. De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen af antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken. Canon: Romeinse Limes

Tijdvak Tijdvak, kenmerkende aspecten en begrippen: Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v.C. tot 500 n.C. De groei van het Romeinse imperium waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde De confrontatie tussen de Grieks-Romeinse cultuur en de Germaanse cultuur van Noordwest-Europa De ontwikkeling van het jodendom en het christendom als de eerste monotheïstische godsdiensten Burgerschap Christendom Imperium Jodendom Monotheïsme Politiek

Drie voorbereidende lessen Lesdoelen (Wilschut, 2013) Differentiatie (Kerpel, 2014) Gepersonaliseerd leren (Lucassen , 2015) Historisch denken en redeneren (Claassen & Groot, 2012) Feiten controleren Bewust zijn van andere tijden In de context van anderen en andere tijden kunnen plaatsen Interpretaties van elkaar onderscheiden Gedistantieerd zijn in je oordeel over het verleden ICT- gebruik (Zwanenveld & Rigter, 2009)

Praktische Opdracht Doelen van de opdracht: Leerlingen kunnen doormiddel van het gebruik van ict een website in elkaar zetten Leerlingen kunnen kritisch omgaan met feiten van het verleden. Leerlingen kunnen een historische schets weergeven over het archeologisch park in Xanten Leerlingen kunnen beeldmateriaal toepassen aan hun informatie Leerlingen kunnen op een kritische manier met bronnen omgaan Leerlingen kunnen de bronnen volgens APA-normen weergeven Leerlingen kunnen feiten controleren en beschrijven Leerlingen worden zich door de excursie bewust van andere tijden Leerlingen kunnen uitleggen wat het voormalige Xanten te maken heeft met de Romeinse limes Leerlingen kunnen uitleggen welke kenmerken ze van de Romeinse samenleving ze terug zien in het voormalige Xanten Leerlingen maken vooruitgang in de hogere stappen van de taxonomie van Bloom (Kerpel, Taxonomie van Bloom, sd) Leerlingen kunnen samenwerken met leerlingen uit een andere differentiatiegroep Leerlingen gebruiken hun taalvaardigheden om de informatie op de website correct weer te geven Rondleiding door de website https://dieuwertjevandenha.wixsite.com/xanten