Lesbrief Vervoer H 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Het prijs- of marktmechanisme Deel II
Vraag en aanbod.
Vandaag.
Het prijs- of marktmechanisme
Overheidsinterventie 2
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 3: Vraag en Aanbod
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Vraag & Aanbod Hoofdstuk 4: De markt
Productiefactor Arbeid
Het prijs- of marktmechanisme I
Boek 2: Kopen & Werken Hoofdstuk 7: Markten
Hoofdstuk 5: Loonvorming in theorie
Overheidsinterventie 1
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Goede tijden, slechte tijden
Vandaag.
Hoofdstuk 5.
HAVO/VWO Het prijsmechanisme
Het geheel van vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 Markt.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Lesbrief Markt en Overheid
Geen marktmodel, maar een onderhandelingsmodel.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Voorbeeld grafiek arbeidsmarkt
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom havo 3..
Ingrijpen in de prijs minimum- en maximumprijzen
Welkom havo 3..
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
en verschuivingen van de vraag- of aanbodlijn
H1 & H2: Hoe werkt de markt, vraag en aanbod
Lesbrief Marktgedrag Hoofdstukken 1-3.
Lesbrief Vervoer H 6.
Welkom havo 3..
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Welkom VWO 5..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
WELVAARTSVERLIES DOOR KOSTPRIJSVERHOGENDE BELASTINGEN EN – VERLAGENDE SUSBSIDIES, MAXIMUM- EN MINIMUMPRIJZEN.
Welkom VWO 5..
Welkom VWO 5..
Inhoudsopgave Sheet 2: Planning Sheet 3: H1: schaarste en ruil Sheet 4: H2: de markt: vraag en aanbod Sheet 5: H2, de vraaglijn Sheet 6: H2: de aanbodlijn.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Hoofdstuk 5 Les 5: Markten.
Economisch experiment 16 mei 2013 Marianne Lindner en Livia Mazzali
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom VWO 5..
Wat we bereid zijn om te betalen, maar niet hoeven te betalen.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Hoofdstuk 5 Les 3: Markten.
Hoe je een vraaglijn en aanbodlijn tekent.
Overheidsinterventie
Vraag en aanbod.
Subsidie bij volkomen concurrentie
Overheidsinterventie 2
Overheidsinterventie 1
Optimale welvaart bij volledige mededinging
Het verschil tussen de marktprijs en de maximale betalingsbereidheid
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Lesbrief Vervoer H 4

Par.4.1 Wat zijn de voor- en nadelen van de: Bus Trein etc

Par.4.2 De vraag van consumenten naar een product is afhankelijk van: 1 omvang doelgroep/bevolking 2 prijs 3 stand van de economie 4 Inkomen 5 Behoefte door bijv. reclame 6 Prijzen van bijbehorende artikelen of van de concurrent

Par.4.2 Vraaglijn

Par.4.2 Vraaglijn getekend

Par4.2. blz 32 (en 40) Consumentensurplus Betalingsbereidheid
Het maximale bedrag dat je voor iets wilt betalen. De betalingsbereidheid is gelijk aan de vraaglijn Consumentensurplus= =Betalingsbereidheid - werkelijke prijs

Par.4.2 Consumentensurplus (1) Via een staafdiagram per product

Par.4.2. Consumentensurplus (2)

Par.4.4.. Consumentensurplus via vraaglijn!! Zoek de driehoek:

Par.4.2 blz 35 Verschuiving op/langs/over de vraaglijn

Par.4.2 blz 36 Verschuiving van de vraaglijn Oorzaken van een verschuiving naar rechts 1 inkomen consument stijgt 2 bevolking stijgt 3 Behoefte stijgt 4 prijs substitutiegoederen stijgt 5 prijs complementaire goederen daalt Let op: als de prijs van het product zelf stijgt is het een verschuiving langs/op/over(niet van) de vraaglijn !!

Grafiek verschuiving vraaglijn naar rechts

Oorzaken voor een verschuiving van de vraaglijn naar links Bij dezelfde prijs dus minder vraag!! Oorzaken zijn precies omgekeerd aan die voor een verschuiving van de vraaglijn naar rechts!! Dus bijv. minder inkomen, minder behoefte.

Par.4.3 De aanbodlijn Verband tussen het aantal producten dat bedrijven willen aanbieden en de verkoopprijs Hoe hoger de verkoopprijs des te meer ze maken/aanbieden

Verschuiving langs/over/op de aanbodlijn Als de verkoopprijs van het product zelf verandert dan gaan de bedrijven meer of minder maken. Dit zie je door over de lijn het nieuwe punt te vinden

Tekenen aanbodlijn (1)

Tekenen aanbodlijn (2)

Tekenen aanbodlijn(3) Vraaglijn is hier onbelangrijk)

Verticale aanbodlijn: aanbod gelijk ongeacht de prijs

Par.4.3 Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn naar rechts: 1 meer bedrijven(aanbieders) 2 lagere productiekosten bijv. door loonsverlaging of efficienter producten maken Omgekeerd: Oorzaken verschuiving van de aanbodlijn naar links: Minder bedrijven door bijv. faillissementen Hogere productiekosten door bijv. loonstijgingen

Par.4.4 Producentensurplus Leveringsbereidheid = de prijs die de producent minimaal wil ontvangen voordat hij bereid is te leveren Producentensurplus = het bedrag dat de producent méér ontvangt dan zijn leveringsbereidheid

Par.4.4 Evenwichtsprijs en evenwichtshoeveelheid Wanner zijn vrrag en aanbod in evenwicht? Op het snijpunt van de qa en qv lijn. Vb

Grafiek

Par.4.4 Bepalen producentensurplus in grafiek

Par.4.4 Bepalen cons.- en prod.surplus in grafiek